Spännande nyheter från svenska musikföretag. Fler avslöjanden kring fusk och fejk, åtminstone 112 country-artister har bl a blivit drabbade i Nordamerika. Det och mycket mer från Johansson.
—–
USA är numera helt och hållet ”ikapp oss” vad det gäller förhållandet mellan streamingintäkter och andra format. Siffror från RIAA visar att under 2019 kom 89 procent av de totala intäkterna till masterägare från digitalt. Streaming stod för 80 procent av intäkterna och downloads för 9 procent. Försäljning av fysiska album stod också för 9 procent, och synk för 2 procent.
—–
Den svenska samplingstjänsten Tracklib undersöker regelbundet hur mycket samplingar som används i musik som når topplaceringar. I den senaste rapporten State of Sampling, avslöjas bl a följande intressanta slutsatser för samplingen under år 2019:
– 15% av låtarna på Billboard’s Top 100 under år 2019 innehöll samplingar av andra låtar,
– 59% av Top 100 album innehöll minst en sampling,
– Artister som Ariana Grande, Taylor Swift och Billie Eilish använde sig av samplingar under året,
– År 1998 var det genomsnittliga året att sampla ifrån,
– Tyler, The Creator’s album ’IGOR’ var det album på Top 100 innehållande flest samplingar med 13 stycken.
—–
Svenska Record Union har introducerat en funktion som gör det lättare för artister att få tillgång till information och data från Spotify for Artists, direkt genom Record Union´s plattform. Målet med funktionen är att artister ska kunna få en bättre översikt på vad som händer med deras musik, samt möjligheter att kunna pitcha musiken gentemot spellistor och liknande.
Johan Svanberg, VD på Record Union, säger:
– På Record Union jobbar vi för att göra musikbranschen mer demokratisk, tillgänglig och transparent. Genom att integrera Spotify for Artists med vår plattform kan vi erbjuda artister och musikskapare bättre verktyg för att promota sin musik på plattformen och för att förstå sina Spotify-fans och deras beteende, vilket känns som ett steg i rätt riktning på resan mot vårt större mål.
Som ett resultat av detta arbete blev Record Union nyligen utvalda av Spotify till s.k. ”Preferred Partner”, tillsammans med ytterligare tre distributörer, DistroKid, CD Baby och EMU Bands. Preferred Partners är sådana som lever upp till Spotifys krav på metadata-kvalitet, funktioner som motverkar upphovsrättsintrång, djup integrering med Spotify for Artists och snabb och tillförlitlig distribution.
—–
Förlaget Warner Chappell Music och Spotify är efter långa förhandlingar överens om ett nytt licensavtal, som också inkluderar den indiska marknaden.
I ett officiellt utskick från Warner står att läsa:
Spotify and Warner Chappell have signed a multi-territory licensing agreement. This agreement includes India, and therefore the parties have jointly asked the court to dismiss the pending litigation between the parties, which it has. A statement from Warner Chappell is below.
– We’re happy with this outcome. This new deal appropriately values our songwriters’ music and expands our licensed partnership with Spotify to include India.
—–
Nyheterna kring fejkade strömmar och hackade konton fortsätter komma in. I förra veckan blev det hård offentlig diskussion mellan 50 Cent och French Montana om låten Writing on a Wall som släpptes i december.
French Montana erkänner att låten byggt en del av sin popularitet på ”fejkade” strömmar, men menar att han inte har haft något med det att göra. Han gick t om så långt som att säga att det var 50 Cent som hade köpt strömmarna för att misskreditera honom.
Flera Spotify-användare i USA säger att deras konton har blivit hackade och använda för att strömma Writing on a Wall om och om igen. När det hela upptäcktes låg låten på plats 21 på den amerikanska Spotify-listan, men bara på plats 1 192 på Apple Music.
Samtidigt drabbas country-musiken i Nordamerika av det största bedrägeriet hittills. 112 artister påverkas, och åtminstone 831 låtar har blivit stulna och sedan uppladdade under falska artistnamn på Spotify, Amazon Music, Apple Music, YouTube osv.
Organisationen Saving Country Music leder nu en operation där de försöker identifiera fler låtar och artister som drabbats, man menar att det fortfarande finns många låtar uppe på streamingtjänster som falska ”artister” tjänar pengar på. (Mer info)
Som grädde på fejkmoset den senaste veckan uppmanade Justin Bieber sina fans att följa en strategi för att få den nya singeln Yummy upp på första plats på topplistan. Bl a tipsade Bieber, eller någon annan i hans team, på Instagram att fans kunde göra spellistor som bara bestod av Yummy, och sedan låta dator eller mobil strömma spellistan under nätterna.
Fans från andra länder än USA uppmanades att använda sig av VPN/proxy, så att det skulle se ut som om uppspelningarna gjordes i USA. Posten på Instagram har sedan saken uppmärksammats tagits bort.
I Sverige rapporterar DN att artisten Halion Forc nu tagits bort, inklusive låtarna och de miljontals strömmar som låtarna genererat. DN skrev om artisten, och att hackade konton hade använts för att repetera låtarna. Enligt artikeln ska musiken ha distribuerats genom Spinnup.
—-
Jeremy Sirota heter den nya CEO-n för indiebolagens samarbetsorgan Merlin. Han tar över efter Charles Caldas, som varit med sedan starten av organisationen. Sirota kommer närmast från Facebook där han har jobbat med utvecklandet av musikområdet för företaget. Han säger:
– I am honoured by this opportunity to lead Merlin and serve independents throughout the world. Merlin’s team of executives and employees are widely respected throughout the music and DSP communities, and I look forward to working closely with them to write the next chapter.
Merlin fyller en viktig roll i den ”nya” musikbranschen eftersom de dels företräder en majoritet av alla indiebolag runt om i världen i samband med avtalsförhandlingar med digitala tjänster som Apple Music och Spotify, och dels också fungerar som ett insamlande sällskap till masterägare från YouTube.
—–
Dolly Parton säger i ett uttalande att hon kommer göra det möjligt för hundratals outgivna låtar att släppas efter sin död, genom att tillgängliggöra dem för andra att bygga vidare på. Hon säger:
“I am a lucky person, cause I’ve got hundreds, hundreds, even thousands of songs. And a big part of them have never even been recorded. There’s enough stuff to go on forever with my music. And I am purposely trying to put songs down for that very purpose: to have a click track and my vocals to where any arrangement can be done. So I think ahead.”
—–
Spotify har lanserat en annonseringslösning specifikt för varumärken som vill synas i samband med podcasts. Tekniken kallas för SAI (Streaming Ad Insertion) och innebär att företag kan skjuta in annonser i själva poddarna, förutsatt att de som har skapat podcasten godkänner det.
—–
Bandsintown har infört nya och bättre möjligheter för klienter att kunna analysera statistiken kring deras musik, bl a genom att bättre kunna identifiera vilka städer som är optimala att genomföra konserter i. Funktionen heter Play My City och finns tillgänglig via plattformen för de som prenumererar.
—–
Högtalartillverkaren Sonos har stämt Google för patentintrång. Totalt menar man att Google har gjort intrång i fem patent i samband med lanseringen av högtalaren Google Home. Sonos och Google ingick ett samarbetsavtal år 2013, som innebar att streamingtjänsten Google Play Music går att använda på Sonos högtalare, och det var i det sammanhanget som Sonos menar att Google helt enkelt ”stal” teknologi för att sedan använda till Google Home.
—–
Daniel Johansson