Han dominerar bokandet av artister till svenska TV-program. Uppenbarligen har detta nått till Nashville. Mathias Bridfelt har nominerats när countrymusikens intresseorganisation Country Music Association röstar i kategorin The Wesley Rose International Media Achievement Award.
Häromdagen fick Mathias Bridfelt ett mail som han själv rubricerar som ”helt galet”. Mailet från CMA:s Milly Olikan löd: ”Dear Mathias, We’re delighted to let you know that you have been nominated for a CMA International Award! Congratulations on your nomination for the Wesley Rose International Media Achievement Award.”
Varför har du nominerats, tror du?
– Ja du, min första reaktion när jag fick höra om detta var att det känns överraskande, hedrande och, för att inte hitta ett bättre ord på svenska, ”humbling”. I mitt yrke som musikredaktör och artistbokare för television-mediet vill jag arbeta för att erbjuda TV-publiken en större variation av musikgenrer, och den moderna yngre countrymusiken har en större publik i Sverige än vad många tror. Jag har tidigare bland annat bokat Amerikanska stjärnan Courtney Marie Andrews till svensk TV och i många år bearbetat branschen och arbetat för att kunna boka artister som Kacey Musgraves och Brad Paisley (som för övrigt förärats två CMA International Awards var under 2010-talet) till svensk TV. Jag skriver regelbundet om tips för country- och americanakonserter i Sverige på mina egna mediaplattformar, och känner mig som en eldsjäl bland många i Sverige. Det finns ett antal konsertbokare och musikjournalister i det här landet som jag ser upp till och har en dialog med, med ambitionen att få hit fler amerikanska country- och americanaartister till svensk mark och få dem att synas för en större publik. Jag ser denna CMA International Award-nominering som en stor inspiration att fortsätta detta arbetet och höja min ambition!
Vad är annars din historia med countrymusik?
-När jag var liten lantsortsgrabb bestod den countrymusiken jag matades med mest av svenskspråkiga versioner av låtar från Waylon Jennings och Willie Nelson m.fl – framförda och inspelade med Mats Rådberg & Rankarna och Lasse Stefanz. På 90-talet var väl Garth Brooks husnamnet, men för mig har countrymusiken blivit viktigare personligen under 2000-talet med den nya artistgenerationen som kommit fram. Låttexterna och de starka känslornas melodier är ju hjärtat i countrymusiken, och det är just DET som gör att de fastnar långt in. Countrymusiken ger mig nu vad soulmusiken från 60, 70- och delar av 80-talet gav mig då.
I Sverige är ju Jill Johnson den mest välkända härföraren och med det utmärkta TV-programmet Jills veranda får den svenska publiken bekanta sig närmare med countrymusikmiljön genom starka livskildringar från gästerna. Jag måste även absolut nämna Kiruna-bandet Willy Clay Band som verkar göra en seriös comeback under 2020. Deras Kiruna – The Miner är en modern svensk countryklassiker!
Vad har du på gång i övrigt för 2020?
-Jag har precis satt igång förarbetet med mina redaktionskollegor inför Polar Music Prize (TV4, 9 juni), samt med Sveriges officiella Nationaldagsfirande på Skansen (SVT, 6 juni). Det är första gången jag arbetar med dessa två produktioner, och det känns inspirerande att få möjlighet att bygga vidare på det gedigna arbete som gjorts genom åren, och bidra med så mycket jag kan med mina musiköron och ögon.
Vad är det allmänt sett mest spännande i musik inför 2020?
–Daniela Rathanas svenskspråkiga debut-EP som ges ut 24 januari. Jag har följt hennes utveckling från 2015 och efter flera fina Oskar Linnros-turnéer talar mycket för att 2020 blir hennes stora soloartistgenombrott. Jag tror även mycket på Stella Explorer och hoppas att hon blir ett välkänt artistnamn under 2020. Hoppas att fantastiska sångerskan Matilda Gratte ger ut mer musik. Hennes Rain clouds lovade så mycket. Det ska även bli intressant att se om Afrobeats-musikgenren med Nigerianska producentstjärnan Spellz i spetsen kommer influera de stora topplistorna och etablerade artistnamnen under 2020, som det antyds från flera välinitierade håll.
Lars Nylin