24 november 2019

Drömmar om platina, drömmar om guld

Georg Massi och Touni Masoud är entreprenörer och bokare i musik. Men de hade också en annan sak gemensamt: dom tyckte att guld- och platinaskivan förtjänar återvunnen status. Nu har dom startat bolaget Plaques Of Sweden.

1954 fick Alice Babs och Charlie Norman den första svenska guldskivan, för låten Käre John. Därefter var i synnerhet fenomenet guldskiva en självklarhet fram till streamingeran. I dag är det som bekant inte så, media nämner inte med samma självklarhet att akter fått certifikat från Ifpi. Många vet nog inte ens vad nivån för guld och platina är (15 000 fysiska, 4 miljoner streams, respektive 30 000 och 8 miljoner).

Detta vill Plaques of Sweden ändra på genom att förnya tankesättet om guld/platina-utmärkelser.

Varifrån kom denna idé?

– Vi (Plaques Of Sweden) och kontakter i musikbranschen tyckte att det fanns för få tillverkare i Sverige av guld/platinaskivor och att skivornas exklusivitet har försvunnit på grund av att nästan allt beräknas i streams. Guldskivorna har hamnat lite på hyllan, så att säga. Vi vill återskapa den grymma känslan av att få en guldskiva tilldelad sig och känslan av att ha en riktigt snygg guldskiva på väggen att vara stolt över.

-Därför har Plaques Of Sweden tagit guldskivorna till vad vi ser som en mer internationell känsla med en mer exklusiv tavla. Vi har redan fått beställningar kring artister som Benjamin Ingrosso, Felix Sandman, Stormzy Feat Aden x Asme, Sami, Samir och Viktor, Ken Ring, Kaliffa och Anis Don Demina, och vi har fullt pådrag av nya beställningar. Vi har fått väldigt positiva reaktioner, det märks att efterfrågan av en ung och modern tillverkare har varit efterlängtad länge.

Vad har ni för kunder?

-Vi har alltifrån majorbolag, förlag, managementbolag till independentbolag och egenutgivare. Vi har egentligen alla delar av branschen som kunder, men vi vill rikta ett starkt fokus mot alla artister som släpper egen musik i dag tack vare alla distributionstjänster. Många artister som släpper sin egen musik förstår inte hur man köper en guldskiva. Vi hoppas på ett närmare samarbete även med distributionstjänsterna, så att alla artister som släpper sin egen musik kan få tillgång till en guld/platinaskiva när de väl streamat tillräckligt.

Hur ser ni på guld/platinaskivans historia, är ni nyfikna på den?

-Angående historien kring guld/platinaskivor så vet man väl typ att den allra första platinaskivan som delades ut var till Eagles Their Greatest Hits (1971-1975), för en miljon sålda exemplar. Annars blickar vi gärna framåt och vill skapa historia, hehe. Vi tror att yngre publiken ser guld/platinaskivor som något positivt, att något stort har åstadkommits. När du väl hänger upp guld/platinaskiva på väggen så vet du att du just i den stunden har skapat historia.

Vad siktar ni på framåt?

-Fokuset ligger på att utveckla detta till en ny nivå. Att kunden ska kunna designa sin helt egna tavla är väl det varje kund drömmer om? Vi har självklart ett grundutbud, men det är också viktigt att kunden själv ska kunna få skapa sitt egna pris då vi ser dessa priser som en otroligt snygg inredning i hemmet, kontoret eller studion. Planen är att först och främst att få detta att fästa på den svenska marknaden, som vi redan nu har gjort, och sen hoppas vi att kunna nå ut till Skandinavien och även Europa om vi gör det på rätt sätt. Vi håller även på kollar på tillverkning av olika andra typer av priser inom musikbranschen.

www.plaquesofsweden.se

Lars Nylin