Som första streamingtjänst släpper Spotify en app för den mixade verkligheten. TikTok på gång med sin nya musiktjänst, samtidigt som Amazon släpper gratistjänst. Det och mycket mer från Daniel Johansson.
—–
Spotify har lanserat en ny AR-app till de smarta glasögonen Magic Leap. Genom glasögonen blir Spotify en del av ett rum, med skivomslag och spellistor hängandes på väggar och ståendes på bord.
Styrkan med den nya generationens smarta glasögon är att de klarar av att mappa en fysisk omgivning för att sedan applicera objekt och information på den. Det gör att upplevelsen blir mycket mer realistisk, det känns som att saker och ting är en del av rummet, samtidigt som interaktionen med t ex Hololens sker med händer och fingrar direkt framför glasögonen. Magic Leap använder sig dock fortfarande av en liten slags fjärrkontroll.
Spotify-appen fungerar också i bakgrunden när man använder andra appar på Magic Leap, precis som på iPhone och Android, och fler musiktjänster förväntas haka på trenden, även om Spotify är först ut.
Än så länge är smarta glasögon dyra, både Magic Leap och Microsoft Hololens ligger idag på 20 – 25 000 kronor, men priserna förväntas sjunka rejält under de närmaste åren. Såväl Facebook, som Google, Epson och Vuzix jobbar hårt för att pressa ned priserna, och när Apples nya glasögon släpps, först i developer-version i slutet av 2021 och sedan i konsumentversion 2022 tror många att utvecklingen på området kommer ta rejäl fart.
Det investeras enorma pengar just nu inom AR, bara Magic Leap ensamma har plockat in 25 miljarder kronor i riskkapital.
Pressmeddelande från Magic Leap
Spotify har också släppt den senaste innehållsfunktionen som heter Soundtrack Your Ride, en webbplats som baserat på vart man ska åka gör en spellista som passar sträckan och den specifika användaren. Än så länge är den webbaserade funktionen bara kopplad till Google Maps i USA.
https://soundtrackyourride.byspotify.com/
—–
Appen TikTok, som ägs av kinesiska ByteDance, har laddats ned 1,5 miljarder gånger och är den tredje mest nedladdade appen under 2019, efter WhatsApp och Facebook Messenger. Bara under det här året har TikTok laddats ned över 600 miljoner gånger, och börjar allt mer bli en viktig exponeringsyta för att breaka nya artister och låtar.
TikTok finns tillgängligt på 80 språk i 170 länder, och varje dag strömmas videos en miljard gånger. Framför allt är appen mycket populär bland barn och ungdomar, som snabbt kan få tiotusentals följare genom att tagga sina videos med populära hash tags.
Åldersgränsen är satt till 13 år, men under 18 år krävs det målsmans godkännande, något som dock är ytterst enkelt att kringgå genom att ange falskt födelsedatum. Tidigare i år införde TikTok en ny funktion där alla som är registrerade som mellan 13 och 18 år får presenterat en version av tjänsten som filtrerar bort de ”värsta” videorna.
ByteDance har tidigare meddelat att de tänker lansera en mer fullfjädrad streamingtjänst för musik, helt enkelt en konkurrent till Apple Music och Spotify, och ryktena säger nu att tjänsten håller på att förhandla fram alla avtal med rättighetshavarna i branschen med siktet inställt på att släppa tjänsten redan nästa månad.
—–
Indie-organisationen AIM har tillsammans med CMU tagit fram en ny rapport som går igenom och beskriver de nya förutsättningarna för distribution av musik. Förutom att förklara hur värdekedjor och licensiering ser ut ger rapporten också tips om vad man ska tänka på när man väljer distributör/aggregatör, vilka risker och utmaningar som finns framför allt för indie-sektorn, och hur framtiden skulle kunna tänkas se ut.
Rapporten heter helt enkelt Distribution Revolution, och är bra utbildningsmaterial att använda för alla som vill förstå hur motorn bakom den digitala musiken ser ut idag.
—–
Amazon meddelade under måndagen att de kommer göra sin reklamfinansierade gratistjänst tillgänglig som app till både iPhone och Android. Tjänsten har tidigare bara funnits tillgänglig för de som har köpt den smarta högtalaren Amazon Echo.
Det är ett ganska stort steg, som inte nödvändigtvis tas emot positivt från alla rättighetshavare i musikbranschen. Två miljoner låtar finns tillgängliga via tjänsten, som i utförandet liknade Pandoras gratiserbjudande ganska mycket, med spellistor och radiokanaler.
Risken är helt enkelt att många av de ”vanliga” användarna, som orkar stå ut med lite reklam, inte tycker att de behöver betala för ett Premium-abonnemang på t ex Apple Music och Spotify, utan att det räcker med den sortens streamingerbjudande som Amazon nu tillhandahåller.
Spotifys aktie störtdök på nyheten under måndagen med närmare 5 procent.
—–
Afrikanska streamingtjänsten Boomplay meddelar att man nu har 60 miljoner aktiva användare, samt att man skrivit licensavtal med Sony Music Entertainment. Sedan tidigare finns licenser med Universal Music och Warner Music.
Tjänsten, som bl a ägs av kinesiska NetEase, har för tillfället 10 miljoner låtar i katalogen. Ett Premium-abonnemang kostar motsvarande ca 15 kr i månaden.
—–
SoundCloud har släppt ett nytt verktyg som gör det möjligt för artister att marknadsföra sin musik mot specifika målgrupper, ungefär som sponsrade posts på Facebook. Verktyget heter ”Promote”, och mot betalning hamnar låtarna högst upp i flödet hos individer i utvald målgrupp.
SoundCloud skriver: ”While there are endless opportunities to get discovered on SoundCloud, you know that you can’t just upload a track and hope for the best; it’s important to actively promote your music. That’s why today we’re introducing a new way for artists to grow their audiences with Promote On SoundCloud”.
https://promote.soundcloud.com
—–
Daniel Johansson