Ghost är etta på fyra svenska albumlistor med Prequelle Exalted, en deluxe-version av fjolårets succéalbum. Vi kollade bakgrunden med Nicholas Johansson Ghosts A&R på Universal.
Hur kom sig denna deluxesatsning?
– Först och främst för att vi ville ge något extra till Ghosts fans. När ursprungliga släppet av Prequelle gjordes förra året så saknades det några viktiga artworkdelar som helt enkelt inte kom med p g a att det inte levererades i tid. Det i kombination med att vi skulle släppa två ”nygamla” spår (Kiss The Go-Goat och Mary On A Cross är låtar som ett fiktivt Ghost ska ha spelat in 1969 – MI:s anmärkning), nya bilder och även en tidigare outgiven version av låten Dance Macabre så kändes det som vi hade bra material för att få ihop en box som många skulle uppskatta.
Vad händer i övrigt kring Ghost?
– Ghost är just nu i slutfasen av sin USA/Kanada-turné. Det är en stor arenaturné med 32 spelningar, därefter följer 22 stopp i Europa. I mars 2020 är det ett sista gig i Mexico City. Vad Cardinal Copias framtida planer är vågar jag inte svara på. Han rapporterar i första hand till Påven.
Vad gör du i övrigt nu?
– Senaste året har jag haft stor fokus på att projektleda och färdigställa Universals nya studios hos Capitol på Nytorgsgatan. Arbetet är nu klart och vi har nu åtta studios där våra kontrakterade låtskrivare och producenter har jobbat med allt från Hanna Ferm, Jireel, Dolly Style till Alex Järvi. En av dessa studios är alltid öppen till Universal Musics artister och kan användas både till mindre sessions men till även ”större” inspelningar. På Capitol arrangerade vi även Universal Musics låtskrivarcamp inför Melodifestivalen 2020 med låtskrivare från hela Sverige. Campet blev otroligt lyckat så nu väntar vi tålmodigt på vad det kommer att resultera i. Utöver det är det några nya artistsigningar på gång!
Vad tycker du är det mest spännande i musikindustrin just nu?
– Det är så mycket som är spännande! Men ur ett A & R-perspektiv så är jag väldigt nyfiken på hur låtskrivande med AI håller på att utvecklas. Frågan är nog inte om, men när AI kommer att vara ett relevant komplement till musikskapare.
Lars Nylin