15 oktober 2019

JOHANSSON om läckta låtar, AI och annat

Då var det dags igen. Osläppta låtar från en större artist har letat sig genom systemet upp till Apple Music och Spotify. Hur kan vi lösa problemet? Det och mer från Daniel Johansson.

—–

Problemet med läckta låtar som laddas upp på streamingtjänsterna under falska artistnamn fortsätter. Nu senast är det låtar från Travis Scott som laddats upp, först på Apple Music och sedan på Spotify.

Artister som tidigare har blivit drabbade av samma sak är Beyoncé, Kanye West, SZA, Lil Uzi Vert, Playboi Carti m fl. Producenten Pi’erre Bourne är frustrerad över situationen:

– Spotify got to fix shit like that. That ain’t even supposed to be happening. Anytime I see one of my songs might’ve just been uploaded under another person’s name, I report it.

Frågan är dock om det egentligen är streamingtjänsternas fel?

Det intressanta i sammanhanget är att det inte alltid handlar om försök till lurendrejeri, utan om fans som laddar upp filer som sprids på fanforum och fildelningsnätverk. Fenomenet visar att trösklarna i någon mån har blivit lägre på tjänster som Apple Music och Spotify vad det gäller vem som får ladda upp genom distributörer som Distrokid, Tunecore, CD Baby etc.

När Playboi Carti drabbades, var det ett fan som kallar sig DJ EightBit som hade laddat upp de osläppta låtarna, och han sade i det sammanhanget:

– I ain’t get paid off any of this. Carti deserves all the attention. It’s all fan service. If it’s a big deal they can take it down ASAP. People are just really big fans of him on every platform and I hope this helped him notice that people are literally itching for his music. I wasn’t trying to get any clout and I didn’t even promote myself.

Ett annat fan som kallar sig Lil Kambo, säger i sin tur:

– When I first started, I used DistroKid, which took about 2-3 days to upload. It didn’t detect for copyrights when uploading, but still could be taken down for copyright. If you get taken down too many times DistroKid stops allowing you to upload.

I grund och botten handlar det alltså om hur de digitala distributörerna hanterar det material som laddas upp. Trösklarna var som sagt högre tidigare, men i takt med att hela uppladdningsprocessen automatiserats, blir tjänster som Apple Music och Spotify öppna och tillgängliga. 40 000 låtar läggs till varje dag på Spotify, och det är naturligtvis omöjligt för streamingtjänsterna att manuellt lyssna igenom allt. Problemet ligger alltså i mellanledet.

Ett förslag som diskuteras i branschen är att artister och musikskapare så fort de har gjort något nytt som de ämnar visa för andra internt på något sätt, t ex med hemliga länkar på SoundCloud, ser till att ladda upp låten till någon form av identifieringsdatabas, oberoende av om det handlar om en första demoversion. Distributörer skulle sedan koppla sig mot en sådan databas för att automatiskt kunna identifiera om en uppladdad låt är ”stöld” eller inte.

I fallet med Playboi Carti, eller Travis Scott, skulle de då kunnat ladda upp låtarna (kanske i flera olika arbetsversioner) och därmed skapa ett slags automatiserad ”vägg”, som gör det omöjligt för privatpersoner och fans att läcka låtarna till streamingtjänsterna. Den stora frågan är bara vilken aktör som är tillräckligt betrodd för att hantera en sådan identifieringsdatabas…

—–

För exakt 5 år sedan, oktober 2014, skrev undertecknad en liten framtidsprognos här på MI över vilka streamingtjänster jag trodde skulle finnas kvar och vilka som skulle ha försvunnit till 2019. Nu har det alltså gått fem år, och kan konstatera att jag inte var helt ute och cyklade, 17 rätt av 20 är väl ändå helt ok.

Det jag uppenbart missade (och många andra också för fem år sedan), var hur snabbt kinesiska tjänster och aktörer skulle blanda sig in i streamingkriget. Samt att Spotifys tillväxt av betalande användare blev klart större än jag trodde. Men, ändå ganska nöjd.

Kanske dags för en ny framtidsspaning?

Artikel: Vinnare och förlorare

—–

Analystjänsten Chartmetric släppte nyligen rapporten Global Music Industry Data Report som går igenom utvecklingen under de sex första månaderna 2019. Rapporten innehåller analyser av spellistor, genres och mycket mer, och visar bland annat att amerikansk musik har en dominerande position vad det gäller exponering i spellistor på streamingtjänster.

De har analyserat de trettio största spellistorna på respektive streamingtjänst och konstaterar att på Spotify dominerar nordamerikansk musik med 53% av låtarna, och på Apple Music 49,7%. Hos Deezer, som har en mer global inriktning och som satsar mycket på MENA, består 33,8% av musiken på de trettio största spellistorna av amerikansk musik.

Läs hela rapporten (PDF)

—–

Amerikanska sällskapet Global Music Rights, grundat av Irving Azoff, har stämt radiostationen Entravision på 1,5 miljarder dollar. Enligt stämningsansökan har radiokanalerna spelat musik från bl a Pearl Jam och Drake över 10 000 gånger utan att ha betalat ut något till GMR. För varje enskilt tillfälle kräver GMR 150 000 USD, vilket är max som går att utkräva vid den här sortens upphovsrättsintrång.

—–

Möjligheten att kunna jamma tillsammans med en AI-partner i studion är något som pratats om ett par år, i takt med AI-tekniken blivit allt bättre. Och nu finns en AI-plugin som gör just precis det möjligt, Rhythmiq, utvecklad av Accusonus.

Företaget har jobbat med pluginet i två år, och beskriver AI-funktionen så här:

”Rhythmiq allows you to instantly jam with your beats. Get unlimited beat variations with the turn of a single knob. Generate and save new Rhythmiq patterns and instantly create fills and build-ups. Enable your A.I. Beat Assistant and let Rhythmiq perform your beats in real-time like when you are jamming with a human band-mate.”

https://accusonus.com/products/rhythmiq

—–

Digitala distributörerna TuneCore och CD Baby har båda ingått partneravtal med Tencent, vilket innebär att de kan distribuera till tjänster som totalt når ut till 84 procent av den kinesiska streamingmarknaden. TuneCore distribuerar musik från 250 000 artister, medan CD Baby har 750 000.

—–

Identifieringsappen Shazam köptes av Apple för bra precis ett år sedan. Appen fortsätter att vara populär, och används nu aktivt av 478 miljoner mobilanvändare runt om i världen. Shazam har också vänt en årlig förlust på 170 miljoner kronor till en vinst på 1,5 miljarder, även om det resultatet mer är en papperskonstruktion sedan Apple köpt upp IP och patent från Shazam under året.

—–

Lästips: Deezer IPO is back on – possibly; Middle East growth is happening – definitely

—–

Daniel Johansson

Etiketter: #Johansson