Joakim ”Jocke” Johansson ny Managing Director – d v s VD – på Universal Music Group. Ett spännande men förväntat besked i en stabil bransch på ledningsnivå, skriver MI:s Lars Nylin.
När beskedet kom i förra veckan att ”Jocke” Johansson tar över efter Per Sundin som ansvarig på svenska Universal Music Group var det knappast någon skräll.
Sedan Johansson kom in på Universal 2013, då från Sony Music, har han med den dubbla titeln General Manager/Marketing Director fungerat mer eller mindre som vice VD. Detta i ett tätt samarbete med en Per Sundin som utöver rollen som nordisk chef även fått allt större roller i samband med Universal-kopplade akter som ABBA och senare Avicii.
Personligen har jag haft ytterst lite kontakt med ”Jocke”, men anar efter åtskilliga kommentarer från Universal-knutna artister och inte minst Universal-anställda att han varit lite ”all over the place.” Successionsordningen var på många sätt utstakad.
Ändå är beskedet mycket spännande i branschperspektiv.
Dels eftersom Per Sundin går till en annan central position i svensk musikbransch, som VD för Pop House Sweden, men inte minst som nyheten är lätt omvälvande i sig i en bransch som är mycket stabil i toppen av majorbolagen.
Sundin hade varit VD sedan 2008, Sony Musics Mark Dennis har varit i sin position sedan 2011, Warner Musics Jonas Siljemark ända sedan 2003.
På förlagssidan är det ännu mindre av skakningar i båtar. Martin Ingeström på Universal Music Publishing kan man säga har varit VD sedan 1993 (då för MCA), även om han ”bara” suttit på sin stol under namnet UMP sedan 1997. På Warner/Chappell har Lars Karlsson styrt sedan 2007. Färskast bland VD: r på majors är Johnny Tennander på Sony/ATV som fick positionen 2016.
Man kan givetvis fråga sig när den första nya kvinnliga Vd:n på en major kommer som uppföljare till Åsa Törneryd på dåvarande EMI fram till 2010. Men det kändes knappast aktuellt nu, därtill var ”Jocke” Johansson sett från läktaren alltför given.
Jag minns från ett avsnitt av Musikbranschpodden häromåret att Johansson bland annat sa något om att: ”det är 100 % skitsnack att påstå att man föds till chef. Jag känner snarare att jag tagit mig vatten över huvudet och fått lära mig in i varje chefsroll.” Det uttalandet gillade jag, det ska grävas lite i när MI inom kort porträtterar Johansson.
Jag minns också att ”Jocke” bergfast sa att han var ”0 intresserad av sport” – var det något jag dryftade med Per Sundin om vi sprang på varandra var det just sport…
Men vi ska nog hitta saker att prata om. Det händer ju ständigt saker i och omkring musikbolagen. Och nu alltså för en gångs skull även på ledningsnivå.
*
Apropå stabil bransch så har ju Daniel Ek frontat Spotify sedan dag ett. Samma i alla ledande produktionsbolag, även om Thomas Johansson tagit några steg tillbaka på Live Nation och Leif Henriksson nyligen detsamma på Blixten & co. Vår största indie, Playground, fick däremot en ny VD i Mårten Aglander förra året.
*
Den som kommer in utifrån kanske undrar: finns det ö.h.t. kvinnor i VD-position? Inte på majors, sålunda. Men i ledningsgrupperna på majors ser det allt bättre ut och såväl musikbolagens Ifpi som förlagens Musikförläggarna har kvinnlig majoritet i sina styrelser. Musikförläggarna har även en kvinnlig VD i Elisabet Widlund Fornelius. På Spotify är Jenny Hermansson nordisk VD för att ta ett annat exempel. Det är en lång bit kvar, men det händer ändå saker.
*
Alltid alerta Music Business Worldwide meddelar att Universal Music Group och Warner Music Group vid början av det här året hade totalt 12 979 anställda, 3 007 anställda fler än 2017. UMG står för totalt 8 319 av dessa, WMG 4 660. Siffrorna kan bl.a. jämföras med 2012 då UMG hade sitt lägsta antal anställda i modern tid, 6 422. Siffrorna kommer från respektive koncerns årsbokslut, Sony Music uppger inte antal anställda i sitt bokslut.
*
Först Storsjöyran, nu Way Out West. Båda festivalerna får omdömet “rekordlugnt” av polisen. Man syftar då på våld och annat stök i allmänhet, men avsaknaden av sexuella övergrepp i synnerhet. Det kanske finns hopp för mänskligheten.
*
Förra veckan ställdes frågor om jubilerande musikbolag och äldsta skivbutik. På den första punkten kom tillägget Subliminal Sounds som fyller 30 (först som Xotic Mind). På butiksfronten finns troligen en vinnare i Musik & Konst. Malmöbutiken har rötter tillbaka till 1971.
*
Nästan 50 000 såg Ed Sheeran på Laugardalsvöllur i Reykjavik två kvällar förra veckan. Det innebär att 15% av Islands befolkning var där. Rätt imponerande.
*
Lil Tecca klättrar bra på Sverigetopplistan, upp till 5, och följer i framgångsspåren på bl.a. Lil Nas X, Lil Wayne, Lil Pump, Lil Baby, Lil Yachty och Lil Peep. Jag är old skool och tycker fortfarande att Lil Lindfors är nummer ett…
*
Jedda World Fest i Saudi Arabien lockade i juli 40 000 att se bl.a. Janet Jackson och 50 Cent. Det innebar den första ”västerländska” musikfestivalen genom tiderna i landet. Det finns hopp för mänskligheten, del 2.
Lars Nylin