Nu lanserar Corite, en svensk plattformen som gör det möjligt för fans att investera i artister.
När musiken strömmas på Spotify och Apple Music får artister och fans betalt samtidigt, beroende på hur mycket de bidragit med. ”På så vis får oberoende artister större ekonomisk frihet och en helt unik möjlighet att sprida sin musik via sina fans” skriver Corite i ett pressmeddelande.
Corite meddelade i går måndag att tjänsten är lanserad, man berättade också om resultat av en s k sådd-runda hos investerare, med deltagande från musikbranschveteraner och andra investerare i ett tidigt skede.
Corite är enligt pressmeddelandet den första plattformen som verkligen gör det möjligt för fans att investera i artister och vara en del av den kreativa resan från den första mixen till skapandet av potentiella hitlåtar.
”Vi stärker en ny generation av skapare,” säger Mattias Tengblad, VD och medgrundare. Han fortsätter: ”Fans kan nu bli aktiva intressenter i framtiden för sina favoritartister. Fans gör investeringar i musikprojekt och när artisten får strömmande intäkter kommer fansen att belönas för deras lojalitet och stöd genom en del av vinsten. Corite är ett sätt för skaparna att främja förhållandet med fansen, oavsett om du är ny, uppåt eller etablerad. Corite gör det möjligt för nya artister att komma in på musikmarknaden utan traditionella skivbolag. Plattformen gör det möjligt för framtida konstnärer att påskynda sin karriär till nästa nivå och etablerade handlingar kan utnyttja kraften i deras fansgemenskap.”
”Jag tror att detta verkligen kommer att slå an hos fans och göra dem engagerade och inspirerade och på sätt hjälpa musiken att frodas,” säger Tomas Lööw, manager och Corite-investerare.
Investerare i ett tidigt skede inkluderar Eastate, som ägs av teamet bakom East Capital-gruppen (investerare i Spotify och X5) och andra ”affärsänglar” inklusive artisten Danny Saucedo och Sofie Grant (Emerge & Co, tidigare Spotify).
Tagehus leder finansieringsrundan och har ett långsiktigt åtagande gentemot Corite.
Pressmeddelandet fortsätter:
”Den traditionella musikbranschen förvandlas och tekniken har ändrat alla förutsättningar. Spotify kommer att ge miljoner kreativa artister möjlighet att leva av sin konst, men i en snabbt utvecklande bransch kontrollerar tre jättar fortfarande musikfinansiering. Fanfinansiering har en demokratiserande inverkan på musikmarknaden, vilket ger artister den boost de behöver för att bygga en karriär självständigt. Detta följer upp en övergripande trend där fler artister bygger upp sina egna team och stark marknadsföring via sociala medier.”
”Om du någonsin har besökt en skivbolag har du sett guldskivorna längs väggarna. De kommer nu att delas med tusentals fans,” säger Emil Angervall, COO och medgrundare.
“Crowdfunding har funnits ett tag. Det har dock handlat mer om signerade t-shirts och exklusiva träffar och hälsningar. Med Corite kan fans investera direkt i musiken och sedan fira vinsterna tillsammans med artisterna de älskar,” säger Danny Saucedo, artist och Corite-investerare.
Corite rullar ut en stängd beta under de närmaste månaderna. Det första samarbetet är med Denniz Pop Awards.
Mattias Tengblad har tidigare bl a jobbat på Universal Music Group, MTG, Viaplay och Pop House Sweden. På Universal Music Group lanserade Mattias musikdistributionstjänsten Spinnup och det globala spellistnätverket Digster.
Emil Angervall har jobbat med marknadsföring och etablering av digitala satsningar på Universal Music Group, MTG och digitala byråer. Han är också, tillsammans med Mattias, grundare av flera nystartade företag inklusive Sniph och Bright Sunday.
Lars Nylin