Ed Sheeran har nu 70 miljoner lyssnare på Spotify. Det gör att MI:s Lars Nylin får vissa teorier i skallen.
Ed Sheerans nya album No 6 Collaboration Project har lite ifrågasatts, är det bara ett plus att britten tar hjälp av halva amerikanska hip hop-eliten, undrar vissa?
Siffrorna på singlarna I Dont Care och Beautiful People når inte heller riktigt upp till de enorma siffrorna från exempelvis Perfect, ”bara” (stora citattecken där!) 400 respektive 115 miljoner streams på Spotify hittills.
Men statusen i Ed Sheerans namn och position går därför inte att ifrågasätta. Inte alls.
Statistik som Music Bussiness Worldwide tagit fram visar att Sheeran har flest lyssnare av alla på Spotify – någonsin. Med sina cirka 70 miljoner lyssnare attraherar han nästan en tredjedel av Spotifys 217 miljoner användare.
Det är enormt mäktiga siffror. Med 70 miljoner aktiva och dedikerade lyssnare bara på Spotify – några totalsiffror för alla plattformar har MI inte sett – kan man utan att rodna sjösätta teorier om att Ed Sheeran är den med flest aktiva fans genom tiderna.
Visst, Beatles, ABBA och andra kan givetvis sägas ha haft miljarder fans via radio och annat. Men inga akter har haft 70 miljoner aktiva skivköpare vid ett visst givet tillfälle. Skivköpare förr kan översättas till följare/lyssnare nu. I det perspektivet går det att påstå Sheeran störst. Hör gärna av dig om du ser tankefel i resonemanget.
Det ska i sammanhanget sägas att Spotify har hjälp Sheeran rejält på traven kring No.6 Collaborations. Spår från albumet fanns med på mer än 800 officiella Spotifyspellistor i mitten av juli, rimligen ett rekord även det.
Just detta talar väl också MOT min tes. Det finns trots allt väldigt många sätt att få sin Ed Sheeran ”i ansiktet”, det behöver inte vara alls aktivt, det blir en nutidens ”radiolyssning”.
Men det är intressant att teoretisera kring tills den dagen vi har all statistik från alla ledande tjänster. Om nu den någonsin kommer.
Mer statistik:
Flest lyssnare på Spotify:
Ed Sheeran – 69.15 miljoner
Shawn Mendes – 55.96m
Camila Cabello – 54.99m
J Balvin – 54.58m
Khalid – 54.56m
Justin Bieber –52.05m
Billie Eilish –50.02m
Post Malone –48.54m
Lil Nas X –48.37m
Daddy Yankee – 46.70m
Fotnot: Efter att Music Business Worldwide sammanställde detta har Ed Sheeran ökat till i dag måndag 22/7 70.727 miljoner lyssnare.
*
Efter att beskedet kommit att Rocky ASAP sitter kvar i svenskt häkte en vecka till har många börjat ifrågasätta hur svenska häktesrutiner ser ut för inte minst flyktbenägna (tror åklagarmyndigheten) utländska medborgare. Aftonbladets Oison Cantwell har kloka synpunkter på ämnet: https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/xP7MmV/nagonting-maste-goras
*
Sommarens insikt: oj, vilken scenartist Linnea Henriksson har blivit. Missa inte om du får chansen.
*
Max Martin har alltså blivit inblandad i en plagiathärva – se nyhetsartikel. Det är inte första plagiattvisten och knappast den sista. i synnerhet i USA har det nästan skapats en tradition i ämnet. Ibland på relevanta grunder, rätt ska vara rätt om det så krävs att det hamnar i rätten.
Andra gånger blir det smått tragikomiskt. I Sverige har vi lyckligtvis besparats att det blivit en vana, även om exempelvis Håkan Hellström, Landslaget/Rednex och ett antal diskussioner i Melodifestivalssammanhanget finns noterade.
Några klassiska exempel:
1.The Chiffons/George Harrison: My Sweet Lord
Den mest kända plagiatfejden någonsin.Ex-Beatlen Harrison fick 1970 en solohit som sex år senare innebar en tuffdomstolsmatch med Chiffons, som gjort förebilden He’s So Fine.
2.Johnossi/Håkan Hellström Det kommer aldrig va över för mig
Håkan Hellströms fans talar om inspiration, andra anser att han satt plagierandet i system. Extra delikat blev det när förebilden till Det kommer aldrig va över för mig av många ansågs vara snodd från svenska generationskollegorna Johnossis Dead End.
3.Marvin Gaye/Robin Thicke Blurred Lines
Blurred Lines var en megahit 2013 när dödsboet efter Marvin Gaye hävdade att den var mer än lovligt lånad från Gayes 1977-hit Got To Give It Up. Robin Thicke förlorade tvisten och fick betala motsvarande 50 miljoner svenska kronor. Just detta exempel är den vanligaste referensen i det nu aktuella fallet med Katy Perry.
4.Chuck Berry/Beatles Come Together
Rock’n’roll-ikonen Berry kunde ha stämt nästan vem som helst på 60-talet, så ofta lånades det från han låtar. 1969 slog Berrys advokater till när de ansåg att Beatles och i synnerhet John Lennon plagierat Berrys You Can’t Catch Me. Berry sjunger exempelvis; ”Here come a flat-top, he was movin’ up with me” medan Lennon skaldade ”Here come ol’ flat-top, he come groovin’ up slowly.” Tvisten slutade med att Lennon gick med på att spela in covers av tre låtar inklusive just You Can’t Catch Me.
5.David Guetta/Måns Zelmerlöw Heroes
Det tisslades om plagiat av Guettas Lovers In The Sun redan efter den svenska finalen av Melodifestivalen 2014. Efter vinsten i Eurovision Song Contest blev frågan europeisk, men i ett klassiskt fall av influens snarare än plagiat klarade sig de bakom den svenska låten.
6.Queen & David Bowie/Vanilla Ice: Ice Ice Baby
Vanilla Ice förnekade länge att hans Ice Ice Baby från 1990 skulle vara baserad i Bowie/Queens Under Pressure från 1981. Men till sist hade han hört detta från så många hål att han betalade royalty till engelsmännen.
7.Joe Satriani/Coldplay: Viva la Vida
Gitarristen Satriani blev skogstokig när han 2008 hörde engelsmännens världshit, han ansåg melodin stulen från hans instrumentala If I Could Fly. Coldplay höll absolut inte med, sade sig aldrig ha hört Satriani, men man gjorde ändå till slut upp.
8.Huey Lewis/Ray Parker Jr.: Ghostbusters
Ray Parker Jr sjöng 1984 “who you gonna call?” i ledmotivet till filmen Ghostbusters. “Din advokat!” tyckte Huey Lewis, som ansåg att Parker kopierat hans låt I Want A New Drug.
9.Radiohead Creep – The Hollies The Air That I Breathe
Med tanke på hur Radiohead låter I dag är det ganska osannolikt, men tidigt i karriären lånade man i sin första hit ganska friskt från 60-talssmörballaden med The Hollies.
10.Jorge Ben Jor/Rod Stewart: Do Ya Think I’m Sexy?
Jorge Ben Jor stämde 1979 Rod Stewart med åsikten att den senares hit Do Ya Think I’m Sexy? var ett plagiat av brassens låt Taj Mahal. Stewart nekade, men gjorde upp med Ben Jor utanför rättssalen. I sin självbiografi erkände Stewart 2012 att han faktiskt lånat från Taj Mahal, om än omedvetet.
Lars Nylin