I vårterminens sista artikel skriver professor Johansson bl a om Spotifys mål med kryptovalutan Libra, rekordutbetalningar från Merlin, och Live Nations nya satsning på Augmented Reality.
—–
I podcasten Culture: Now Streaming förklarade Daniel Ek i veckan varför Spotify är med i Facebooks kommande kryptovaluta Libra. Han sade bl a:
– A service like Spotify, you can imagine what would happen by allowing users for instance to be able to pay artists directly. That can open up massive opportunities where all of a sudden, a user in Japan might pay a creator in Argentina. And that opens up huge opportunities for how we can further our mission.
Förutom möjligheten att på sikt betala direkt till musikskapare, utan att pengarna går genom mellanhänder, menade Ek att Libra kommer göra det möjligt för miljarder människor att överhuvudtaget betala för digital musik, något de inte kan göra idag på grund av att de varken har bankkonton eller kreditkort.
Hela podden (ca 14 min lång)
—–
Spotify gick i veckan också ut med informationen att de har betalat ut för mycket pengar till förlag och låtskrivare i USA under 2018. Detta på grund av en felräkning i samband med student- och familjeabonnmenag. Spotify säger i ett officiellt uttalande:
– According to the new CRB regulations, we overpaid most publishers in 2018. While the appeal of the CRB decision is pending, the rates set by the CRB are current law, and we will abide by them — not only for 2018, but also for future years in which the amount paid to publishers is set to increase significantly.
Spotify kommer inte kräva att pengarna ska betalas tillbaka, utan vill med traditionell musikbransch-metodik recoupa pengarna i samband med innevarande års utbetalningar:
– Rather than collect the 2018 overpayment immediately, we have offered to extend the recoupment period through the end of 2019 in order to minimize the impact of the adjustment on publishing companies.
De rådande reglerna i USA gör gällande att familjeabonnemang ska räknas som 1,5 Premium-abonnemang medan studentabonnemang ska räknas som 0,5 abonnemang vad det gäller utbetalningarna till förlag och låtskrivare, främst genom ASCAP, BMI, SESAC och GMR.
Spotify har istället betalat ut den fulla pengen för antalet användare, vilket innebär åtskilliga hundratals miljoner kronor för mycket. Reaktionerna har varit ganska kraftiga från rättighetshavarna, bl a vad det gäller Spotifys koll på sina egna kunder och vilken kundkategori de tillhör. Samtidigt som en del branschaktörer säger att det är svårt att veta om det är korrekt eller inte, eftersom det inte finns någon transparent insyn.
Med tanke på att Spotify är ett börsnoterat bolag är man nog ytterst villiga att tillhandahålla den sortens information, skulle det behövas. Samtidigt ska kanske meddelandet tolkas lite i en större politisk kontext, där Spotify tillsammans med en del andra streamingtjänster överklagat beslutet från Copyright Royalty Board om att höja utbetalningsnivåerna till förlag och kompositörer i USA med totalt 44 procent under de kommande åren. Rätt ska vara rätt, liksom.
Spotifys aktie ligger just nu på ungefär samma nivå som när bolaget börsintroducerades i april förra året, kring 150 dollar.
—–
Apple Music har sänkt sina prenumerationspriser i Indien, från 120 rupees i månaden för Premium till 99 rupees. Även student- och familjeabonnamangen har sänkts. Det råder ett ganska hetskt priskrig kring streamingen i Indien just nu, med främst konkurrenterna Spotify, JioSaavn, Wynk och Gaana som erbjuder lägre priser på marknaden.
Apple har liksom Spotify försökt anpassa sin streamingtjänst efter den indiska marknaden, Apple Music finns tillgänglig på alla de största språken och man har introducerat många lokala radiostationer baserat på musik från de största labelarna i landet, som T-Series, Saregama, YRF och Zee Music.
—–
Indiebolagens samarbetsorgan Merlin meddelar att de betalat ut 8 miljarder kronor till labels och samarbetspartners under perioden 1 april 2018 till 31 mars 2019. Det är en rejäl ökning från de ca 5 miljarder som betalades ut året innan.
I siffrorna för det senaste året finns utbetalningarna från försäljningen av Merlins aktie-innehav i Spotify med, på ca 1 miljard kronor.
Merlin företräder nu över 20 000 labels globalt, och bedömer att man representerar ungefär 12 procent av den totala digitala musikmarknaden. Charles Caldas, CEO för Merlin, som nyligen meddelade att han kommer avsluta jobbet i slutet av 2019 efter 12 år, säger:
– I am delighted to report another record-breaking increase in payments to our global membership. That we can deliver such payments is testament both to the collective strength of our members’ repertoire, and Merlin’s ability to deliver best-in-class licensing alongside fully equitable and transparent reporting and payments.
—–
Medan alla springer omkring med Niantics uppföljare till Pokemon Go sedan midsommardagen, dvs Harry Potter: Wizards Unite, meddelar Live Nation att man kommer släppa AR-funktioner för att förhöja upplevelsen kring konserter.
De nya funktionerna ska t ex göra det möjligt att låta saker hända på scener mellan konserterna på festivaler. Under tiden som det roddas kan besökare rikta mobilen mot scenen och se AR-upplevelser på scenen. Genom att rikta mobilen mot en scen kan man också välja att i förväg se artisterna som ska spela på just den scenen.
Festivalbesökare kommer också kunna välja vilken backdrop som ska finnas på konserter, om man tittar på konserten genom mobilen. Man ska också kunna rikta mobilen mot vilken platt yta som helst på festivalområdet och få en återuppspelning av konserter direkt i mobilen.
Mycket fokus ligger på samarbete med olika varumärken, att ge olika brands nya exponeringsytor, och Huyndai är den första att tillsammans med Live Nation presentera nya AR-upplevelser vid Music Midtown-festivalen i Atlanta i USA i september. Kevin Chernett, ansvarig för partners och content distribution på Live Nation, säger:
– More than 90% of live music fans globally say brands can enhance the live experience, and augmented reality presents endless opportunities. The ability to drive culture through creativity while also adding value to fans allows brands to elevate expectations at live music events.
—–
Apoteket Hjärtat väcker internationell uppmärksamhet med sin dubstep-kampanj DJ Myggbetty. Enligt en nyligen släppt studie är ljuden i dubstep de bästa för att skrämma bort mygg. Sagt och gjort, Apoteket Hjärtat har producerat fyra dubstep-versioner av populära barnlåtar med rekommendationen att spela låtarna högt i trädgården i sommar.
Branschbrevet CMU Daily har lyssnat igenom dem, och skriver följande: ”I think they must have a very different definition of ’catchy’ in Sweden. To my ears it sounds like pretty much the worst noise I have ever heard. And I already have to listen to a lot of dreadful children’s music.”
Den här versionen av Små Grodorna blir väl nästa års stora hit kring midsommarstångarna: https://www.youtube.com/watch?v=vM_E4fyOWwU
Nå, någon reklammakare har tänkt till lite i alla fall.
—–
Lästips 1: Fake Streams Could Be Costing Artists $300 Million a Year
—–
Med det tar jag lite sommarlov, sätter på lite dubstep, och önskar er alla en fin sommar! Vi ses i augusti.
Daniel Johansson