Om kryptovalutor stundtals betraktats med skepsis under de senaste åren, är det nog dags att börja se dessa alternativa valutor på allvar nu när Facebook tillsammans med mängder av etablerade finansiella institutioner lanserar Libra. Det och annat från Daniel Johansson.
——
Att blockchain under många år framhållits som en decentraliserad teknik med stor potential, har nog inte undgått någon. Kryptovalutan Bitcoin har varit den mest kända tillämpningen av blockkedjan, men hundratals andra tillämpningar har utvecklats, varav en del idag utgör fundamentala infrastrukturer i flera branscher vad det gäller utbyte av information.
I grunden är det just precis det allt handlar om, utbyte av information, oberoende av om det handlar om underleverantörers data i transportbranschen, medicinsk information inom vården, fördelning av elektricitet mellan storbolagen och privata producenter, eller för den delen information om vem som ska ha betalt vad i musikbranschen.
En del menar att hela det globala finansiella systemet inte har hängt med i den informationstekniska utveckling vi sett under de senaste 30 åren. Att pengar, som idag representeras nästan helt och hållet av digital information, lagrade som bitar på servrar, och som fortfarande i hög grad kontrolleras och styrs av banker och finansinstutioner (som t ex riksbankerna runt om i världen), inte har följt den decentralisering som IT-revolutionen oundvikligen tvingat fram.
Att Facebook varit på gång med en egen ny kryptovaluta har varit en snackis under lång tid. När de nu under tisdagen avslöjar detaljerna, är det inga små aktörer som är med i projektet. Visa, Mastercard, PayPal, teleoperatörer, och för musikbranschens räkning kanske mest intressant, Spotify, har alla gått in med 10 miljoner dollar vardera i projektet och ska vara med från start.
Kryptovalutan Libra, med den digitala plånboken Calibra, är tänkt att lanseras under 2020 och ska kunna användas för att genomföra överföringar av pengar (förlåt, Libra) direkt mellan individer, utan avgifter till mellanhänder, samt fungera som betalning av produkter, appar och spel.
Bank of America och andra som analyserat Libra menar att på grund av Facebooks storlek (2,5 miljarder användare, ca 34 procent av jordens befolkning), skulle den nya valutan kunna vara en game changer på finansmarknaden och ha mycket större genomslag än den nuvarande största kryptovalutan Bitcoin.
Att Facebook är ute efter att revolutionera det globala pengasystemet råder det ingen tvekan om. I dagens pressmeddelande står bland mycket annat:
”From the beginning, Calibra will let you send Libra to almost anyone with a smartphone, as easily and instantly as you might send a text message and at low to no cost. And, in time, we hope to offer additional services for people and businesses, like paying bills with the push of a button, buying a cup of coffee with the scan of a code or riding your local public transit without needing to carry cash or a metro pass.”
För oss som lever i relativt ordnade ekonomier ter det sig kanske onödigt med införandet av ett nytt system. Men, hälften av jordens befolkning har inte ens ett bankkonto, eller ett betalkort, utan är fortfarande helt beroende av kontanter. Samtidigt som miljarder människor äger och ständigt använder en smartphone.
Hur kommer Libra påverka musikbranschen? Vad innebär det att världens största streamingtjänst (sett till antalet betalande användare), Spotify, är med i projektet? Kommer rättighetshavare på sikt kunna välja om de vill ha betalt i Libra eller ”vanliga” pengar från tjänsten?
Räkna med att det här kommer bli en av de riktigt stora snackisarna under det kommande året i musikindustrin, på branschkonferenser och i andra sammanhang. Och räkna med att steget inte kommer att passera obemärkt Facebooks ”konkurrenter”, i den lilla kretsen gigantiska techbolag som kallas FAANG (Facebook, Apple, Amazon, Netflix och Google). Varför skulle inte Google kunna ta fram en egen valuta? Apple? Amazon?
Personligen nöjer jag mig med att säga att jag hoppas att Visa, Mastercard, Bank of America, Spotify och alla andra styr detta mot att till en början som bäst fungera som ett komplement till det existerande finansiella systemet, ungefär som de virtuella valutorna i diverse olika spel.
Facebook som världsbank? Nja…
Facebooks pressmeddelande i sin helhet
—–
Den svenska digitala distributören Record Union har blivit utsedda till ett av Nordens 50 framtidsbolag av entreprenörstävlingen Serendipity Challenge. Under Almedalsveckan kommer en vinnare att utses i kategorierna Årets tillväxtbolag och Årets startup.
Johan Svanberg, VD för Record Union, säger:
– Utnämningen till Serendipity Challenge är ett jättefint erkännande för det arbete vi gjort såhär långt, men likaså en grym morot i vårt arbete med att vidareutveckla bolaget. Genom att kombinera vår kärlek för musik med tekniska och datadrivna lösningar vill vi stärka independentcommunityt genom att skapa bättre och schysstare förutsättningar för independentartister att konkurrera med major-signerade artister. Sedan start har Record Unions mål och ambition varit att göra musikindustrin mer demokratisk, tillgänglig och transparent för alla, inte bara för några få, genom att bryta ned olika barriärer.
Hela listan med företag: www.techarenan.se
—–
Den irländska upphovsrättsorganisationen IMRO har blivit en del av samarbetsprojektet ICE. Sedan tidigare är STIM, tyska GEMA, brittiska PRS, samt aktörer som Peer Music och Concord med i projektet och använder plattformen. IMRO kommer nu liksom övriga deltagare använda sig av ICE´s plattform för licensiering och insamling av pengar till låtskrivare och musikförlag.
Seán Donegan, ansvarig för licensiering på IMRO, kommenterar samarbetet:
– Partnering with ICE directly ensures that IMRO stays at the forefront of the growing digital marketplace at a crucial time. This partnership will expedite the payment of digital royalties to IMRO members, at the most competitive rates possible, thus shortening and simplifying the digital royalty chain. The use of ICE’s cutting-edge business intelligence tools will enhance IMROs online monitoring, providing additional insight into how often, on what platforms, and in which countries, consumers are enjoying an ever popular & growing IMRO repertoire.
—–
Genius har genom ett antal tester avslöjat att Google rippar låttexter från deras webbplats och publicerar dem hos sig själv när någon söker på låtar, rapporterar CMU. Genius formaterade låttexter på ett unikt sätt med apostrofer och annat på specifika platser, och återfann precis den formateringen hos Google.
Google själva har nekat till alla anklagelser, men efter att Genius nu lagt fram bevis har man sagt att man inlett en intern undersökning. Google samarbetar främst med LyricsFind som man har licens med och betalar för att få tillgång till låttexter. LyricsFind säger i ett uttalande att man absolut inte har rippat några lyrics från Genius.
—–
Datainspektionen har inlett granskningar av hur Spotify följder GDPR-lagstiftningen. I en skrivelse till Spotify meddelas att tjänsten granskas efter att det har kommit in ”ett antal klagomål” kring hur personuppgifter hanteras.
Framför allt gäller det hur Spotify lämnar ut information till användare som begärt det. Datainspektionen skriver till Spotify:
”Datainspektionen har, mot bakgrund av klagomålen från registrerade, beslutat att närmare granska hur ni hanterar den registrerades begäran om tillgång. Med hänsyn till vikten av att tillgodose den registrerades rätt till tillgång, och att ni är en stor aktör som behandlar en stor mängd personuppgifter om ett stort antal registrerade bedömer Datainspektionen att en sådan granskning är motiverad. Datainspektionen har valt att granska era generella rutiner vid begäran om tillgång, inte vad som förevarit i de enskilda klagomålen.”
Fredrik Westin, som är kommunkationschef på Spotify, säger till Computer Sweden:
– Spotify tar dataintegritet och våra skyldigheter mot våra användare på största allvar. Vi välkomnar Datainspektionens frågor om processerna vi har på plats för att försäkra att användarna får den information de söker och har rätt till under GDPR.
Ett svar som beskriver rutiner och åtgärder ska vara inskickat från Spotify senaste den 1 juli.
Hela skrivelsen från Datainspektionen (PDF)
—–
De amerikanska musikförlagen har sett en kraftig intäktsökning under de senaste fyra åren, främst på grund av ökade intäkter från digital distribution. Totalt landade intäkterna på 3,33 miljarder dollar år 2018, vilket var en ökning med nästan 12 procent jämfört med 2017.
Förlagen har haft en klart större tillväxt sedan år 2015 jämfört med masterägarna, hela 55 procent, medan masterägarna i landet haft en ökning med 36 procent. Trots det utgjorde intäkterna från digitalt fortfarande ”bara” 32,6 procent av förlagens totala intäkter, att jämföra med de amerikanska masterägarnas 86 procent.
Det ser liknande ut över stora delar av världen, i Sverige var intäkterna till förlagen från digital distribution bara ca 21 procent år 2017, trots en kraftig tillväxtökning.
Det går att se på det från olika perspektiv, dels visar det att förlagen har en klart större mängd olika intäktskällor och därmed inte är lika beroende av den digitala distributionen som masterägare, som idag står och faller med intäkterna från streamingtjänster som t ex Spotify och Apple Music.
Men det går också att argumentera för att intäktsförhållandet mellan musikskaparna och masterägarna fortfarande är för stor från digitala tjänster, dvs att förlagen och kompositörerna helt enkelt får ”för lite” i jämförelse med labels.
Under de senaste åren har vi dock sett en tydlig trend i avtalen med streamingtjänster, där labels gått från de tidigare ca 60 % i cut till ca 53 – 55 %, medan intäkterna till CMOs som t ex STIM ökat successivt för varje ny avtalsperiod.
—–
Ett problem inom den digitala distributionen har varit när fel aktörer laddat upp låtar till streamingtjänster genom aggregatörer, ibland av misstag, ibland medvetet. Tyvärr har många låtar slunkit igenom systemet, till förtret för de korrekta rättighetshavarna.
DistroKid har nu ingått ett samarbetsavtal med Audible Magic som ska hjälpa indie-artister att identifiera när deras musik används otillåtet. AudibleMagic driver plattformen RightsRxTM som ska kunna identifiera direkt när någon laddar upp musik som den egentligen inte har rättigheterna till.
Gemensamt har de också släppt den nya tjänsten DistroLock, där artister och labels kan ladda upp ljudfiler innan de släpps offentligt, så att ett fingeravtryck kan göras på ljudet innan låten finns tillgänglig på streamingtjänsterna.
Som bekant är DistroKid den distributör som Spotify rekommenderat under en längre tid, och som man också samarbetar med kring Spotify for Artists. Vance Ikezoye, CEO på Audible Magic, säger:
– In this day and age, it’s imperative for artists everywhere to register their content to not only claim ownership, avoiding impersonators, but to also ensure that they are being accurately credited and compensated. DistroKid has a positive reputation amongst artists for making distribution fast, reliable and easy. This partnership signals our joint commitment to an industry working towards clean data, proper rights management and improved artist attribution.
—-
Red Pill VR och Sensorium Corporation har tillsammans tagit in motsvarande ca 700 miljoner kronor i kapital för utveckling av en ny plattform för det som kallas Social Virtual Reality (SVR). Tänk en kombination av konserterna i Fortnite med VR-glasögon och möjligheten att kunna interagera med andra användare.
Ingvar Goldman, från Sensorium Corporation, säger:
– SVR overcomes hurdles of modern virtual reality, specifically the emotional isolation of the user. We’ve completely removed this obstacle by creating compelling shared virtual worlds centered around music, gaming events, and shows. Fans will experience new visual and sound effects, create their own content and can explore SVR with friends through real-time communication and self-expression, as seamlessly as they would in person.
Plattformen förväntas lanseras publikt under 2020.
—–
Jaxsta, som skulle kunna sägas vara ett slags konkurrent till svenska Auddly, har lanserats i beta-version. Databasen innehåller över 100 miljoner ”credits” och täcker enligt dem själva 80 procent av all utgivning i världen. Jacqui Louez Schoorl, en av grundarna, säger:
– Jaxsta was created to meet the need for a globally recognized comprehensive database of official credit information. With the launch of our open beta we are proud to unveil what promises to be the world’s largest source of official music credit information, and the platform which gives artists, musicians, songwriters, producers, engineers and all involved with the creation of music ‘credit where credit is due.’
—–
Lästips: Spotify Takes Aim at Radio, Again
—–
Daniel Johansson