11 juni 2019

Prat om musik

Den här veckan är en höjdpunkt i det slags övningar när man PRATAR om musik. Det är möjligen åldern, men jag älskar det och hoppas på mycket mer. Ni som reser på SxSW och Midem har alltid fått ert lystmäte. Vi andra har intresserat njutit vid enstaka erbjudanden i regi av exempelvis Stims årliga medlemsdag, Way Out West eller under senare tid på Ifpis och Musikförläggarnas Off The Record.  

Men under senare år har Polar Talks seglat upp som ett troget komplement, med bland annat lysande intervjuer av evigt nyfikne Jan Gradvall. Nästa vecka serverar Brilliant Minds några spektakulära världsnamn, dock med det avgörande problemet att det bara är för speciellt inbjudna.

Vilka blir först med att våga torgföra något liknande de samtal som boksammanhanget varit bortskämda med i årtionden i samband med Bokmässan i Göteborg? Jag tror definitivt inte att jag är ensam om att älska denna sorts fördjupning, i synnerhet när bruset blir intensivare parallellt med att historien blir djupare och riskerar att blekna.

Apropå Bokmässan testade ju musikbranschen något liknande i några år på 1990-talet. Förekom det panelsamtal där? Påminn mig gärna, minnet är dimmigt ibland.

*

Nästa tisdag, 18 juni, har Justitiedepartementet bjudit in till ett första samtal om EU:s nya upphovsrättsdirektiv. Bara tre svenska EU-politiker av 20 röstade för direktivet. Det kan tydas som att en mycket tuff process väntar för att implementera, som det heter, här hemma. En första rapport kommer i nästa veckas nyhetsbrev.

*

DJ Khaleds dispyt med Billboard kring hans andraplacering för albumet Father of Ashad har utvecklat sig till en viral show av sällan – aldrig? – skådat slag om vi talar topplistor. Dessutom alltså kring just ett album, den såg jag inte komma.

*

Man kan även SKRIVA om musik. Även om musikbransch och tech i förening. Missa inte Daniel Johanssons mäktiga krönika om böcker i ämnet Spotify.

*

Markus Krunegård startar bolag ihop med producenten Patrik Berger. Spännande sak som vi återkommer till. Redan att akter droppas om de passerar 999 streams är…speciellt. Först ut är låten Stad i ljus (som enligt rapporten inte har någon koppling till Py Bäckmans verk med samma namn).

*

Svensken Johan Kugelberg har från sin bas i New York varit inblandad i intressanta projekt i årtionden. Den senaste utgivningen är debutalbumet från Freddie Wadlings grupp Cortex, Spinal Injuries, som släpps av det amerikanska bolaget Sacred Bones Records.

*

Radiohead svarar en hackare som erbjudit hela Ok Computer-sessionen (18 timmar) till försäljning genom att släppa sessionen via Bandcamp för 18 pund. Pengarna går till miljöorganisationen Extinction Rebellion.

*

Vila i frid Sven-David Sandström. Han var alltid lika lättsam och trevlig vid våra kontakter som han var produktiv. Rekommenderad lyssning: Requiem.

*

Den som fallit för HBO:s dystopiska serie Chernobyl – det bör alla göra – har knappast missat den extremt effektiva scoremusiken. För den svarar isländskan Hildur Gudnadottir och musiken finns på Spotify. En annan musikkoppling är givetvis att svenske Johan Renck står för den unisont hyllade regin. Renck som innan karriären som video- och senare serie-regissör kallade sig Stakka Bo och låg på Stockholm Records.

*

Molly Sandéns genombrott, man får väl kalla det så?, är både välförtjänt och trevligt.

*

Polar Music Prize är vad det är. En delvis strålande hyllning till alla sorters musik, en kärleksförklaring till musikalisk bredd om man så vill. Detta är ”allätarens” himmel.

Jag kan personligen inte se en bättre ”tidig” representant för hiphop – en genre som efter 40 år var ett måste bland vinnarna – än Grandmaster Flash och Anne-Sophie Mutter går kort sagt inte att diskutera. Men visst kan jag hålla med kritiker om att ivern för all musik och bredd/djup inte direkt speglats i musik från den icke anglo-amerikanska världen. Utöver det är det bara personlig önskelista. Mina egna ”måstenamn” Kraftwerk och Arvo Pärt ter sig troligen ytterst märkliga för den som hävdar att utan namn som Rolling Stones förblir priset obskyrt. Och så fortsätter vi, den årliga debatten i sig ger priset ett värde.

*

Om Aftonbladet ska kritisera priset bör man kolla stavningen av Stikkan Anderson. 

*

Tilde de Paula Eby och Jesper Börjesson gjorde ett bra jobb i TV4:s sändning av galan. I synnerhet som försenat fotbollssändning stökade till det. Enda minuset att de Paula har en tendens att beskriva det vi tittare nyss sett.

Lars Nylin