Den svenska representationen på Midem i Cannes är långt ifrån som förr. Men några branschbekanta var där. Sound Pollutions Johan Hargeby var exempelvis där för 28:e gången. Han återvände mycket nöjd med såväl Midem som resultaten på hemmaplan.
Hur var Midem 2019?
– Det var extremt lyckat för egen del. Det är alltid så inspirerande och motiverande att träffa samarbetspartners under Midem, man stärker banden med alla sina kontakter, säger Johan Hargeby, som var i Cannes för 28:e gången.
Inte blev hemkomsten sämre av Sound Pollutions siffror för maj:
– Det blev vår bästa månad på över ett decennium. Man blir sjukt taggad. Det beror på ett antal starka releaser, exemplevis med Entombed och Darkthrone, och saker går ju givetvis alltid upp och ner men sammantaget så höjer vi nu ribban mot nya högre mål.
Hur ser du på det allmänna läget ur en indies perspektiv – ser även ni en återhämtning?
– Det är en superintressant tid med många konsolideringar och mycket kapital i omlopp. Jag tror att de indiebolag som nu tänker till och ser dessa rörelser har mycket ett att vinna. För Sound Pollutions del så tror jag att det är dags att ta nya vägar, se över gamla vägar skapade eller nu uppköpta vägar av majorbolagen. Majors och indies har länge gått hand i hand i Sverige, men pendeln har börjat slå tillbaka, avståndet mellan majorbolagen och indies verkar öka igen enligt min uppfattning.
Kan du ge exempel på vad du tror kommer att hända?
– Vi kommer se nya vägar för rättighetsbevakning, helt nya vägar för att samla in och dela data, alternativa topplistor, många indiebolag vill nu gå sina egna vägar helt utanför de system som majorbolagen kontrollerar. Lyfter man blicken lite och tänker till så måste de formella plattformarna då var fria och oberoende, vi indies måste bygga våra egna värden i plattformar vi själva kontrollerar, annars bygger vi bara värden åt andra och det säger ju sig självt att det inte är det mest konstruktiva om vi ska bygga värde på sikt. Det är väldigt spännande tider.
Lars Nylin