STACCS är den nya plattformen för livekonserter som släpptes under förra året. Jonas Sellberg och Fredrik Svalstedt berättar mer om hur det fungerar.
Jonas Sellberg och Fredrik Svalstedt är två erfarna veteraner i musikbranschen. Idag arbetar de båda tillsammans på STACCS, Jonas som Head of Artist Relations / Co-Founder och Fredrik som Creative Director. MI ställde fyra snabba till de båda:
Vad är bakgrunden till att STACCS bildades?
– Vi kände att det saknades en tjänst som kunde visa livemusik och en plattform där du kunde se exklusivt livematerial samtidigt som att innehållet står för kvalitet istället för kvantitet. STACCS idé grundar sig också i det faktum att vi vill tillgängliggöra livemusiken för alla, för de som inte kan gå på en konsert på grund av diverse orsaker och för de som inte fått biljetter till utsålda evenemang. För artisterna är det en möjlighet till nya intäkter och större transparens.
Hur fungerar det?
– Det går att se STACCS från två håll, från artisternas håll och från fansens. För fansen är det väldigt enkelt. Det enda de behöver göra är att gå in på sidan www.staccs.com och där finns både konserter och klipp upplagda. De behöver skapa ett konto vilket görs enkelt med en mailadress eller med sitt Facebook-konto.
– För artisterna skapas det specifika artistsidor där allt deras material hamnar under deras respektive namn. Där kan deras fans se deras konserter och de individuella klipp som är kopplade till artisten. Idag kvalitetssäkras allt material som kommer ut på sajten av teamet på STACCS. En funktion likt YouTubes där artisterna själva laddar upp material finns, men det sker inte idag. Vi vill att allt material som kommer upp på sidan ska hålla en hög kvalitet, därför går allt genom oss just nu.
Vilka artister har ni redan spelat in, och vilka är på gång?
– Vi har spelat in flera artister, både hela konserter och även flera POPUP Sessions där flera olika artister medverkat. Idag har vi Grammisvinnaren Jireels konsert från hans “Arton Ruschen Tour” på sajten, vilken spelades in på Trädgården i Stockholm. Vi har också Benjamin Ingrosso & Felix Sandmans konsert från ett utsålt Cirkus i Stockholm, från deras “BxF Tour”.
– POPUP Sessions är ett av våra egna format, där artisten får möjlighet att framföra en av sina låtar live i studion. Vi ser POPUP Sessions som en marknadsföringskanal för up and coming artister och för promotion. Du kan idag se POPUP Sessions från artisterna SAMI (Warner Music), Gee Dixon (Redline Recordings), Allertz (Allertz Records) och Melo (Moody Melo).
– På sajten väntas nu närmast flera singelaktuella artister, däribland Reyn (NBL Sound) och Finess (Roxy Recordings). Vi har också flera debutsinglar som spelats in i POPUP Studion, bland annat Christopher Wahlberg från SödraSidan som nu satsar på en solokarriär under artistnamnet WAHL. Just nu är vi i full fart inför Brännbollsyran. Där kommer vi finnas för att filma konserter och hålla intervjuer med artister på plats. De konserter vi filmar under helgen är Miriam Bryant, Fricky och Tjuvjakt.
Vad tror ni om framtiden för livesändningar av konserter, t ex utvecklingen kring Virtual och Augmented Reality?
– En av de grundläggande orsakerna till allt det STACCS gör handlar om dokumentation kring hur vi köper och streamar livematerial idag. Det i kombination med fingertoppskänslan efter mer än 30 år i branschen gör att vi tror det finns ett enormt behov av att se sina artister på en enda sida och plattform.
– Det finns också otroligt mycket material som aldrig har visats, till och med bortglömt material. STACCS vill skapa en backkatalog av filmade konserter. Vi tror det finns en längtan av att nostalgiskt se tillbaka på de konserter vi en gång själva besökt, de konserter våra föräldrar berättat om eller de vi aldrig kunde gå på.
– Vi tror definitivt att det kommer finnas en plats för VR-upplevelser i samband med konserter, och vi jobbar redan idag med det. Vår vision är att STACCS ska bli den naturliga streamingtjänsten för livematerial i framtiden. Så som Spotify är för audio och Netflix för video.
Daniel Johansson