Evelina Åslin driver Cherish Label, är ny verksamhetsutvecklare på Upfront Producer Network och lanserar på torsdag det nya klubbkonceptet CHUP Nights. MI tog kontakt för 4 Snabba.
Berätta, vad är CHUP Nights?
– Det är Cherish Labels och Upfront Producer Networks nya gemensamma kväll på Häktet! I regi av mig och Affa Alizadeh (Upfront/PlayGroundMusic). Dessa två superkrafter – Cherish och Upfront – är ju dels musikbranschens hopp men samtidigt också ett finger till etablissemanget. På premiären spelar avant-electro/triphop-artisten RO-E live och bakom DJ-båset står Hardcore Cutie och Destination Unknown för musiken.
Du driver egna etiketten Cherish. Vad fick dig att vilja ha en egen label?
– Helt ärligt var det en låt! CHUN LI med AmberValent, vilket blev det första släppet på Cherish och lanseringen av etiketten 2015. Att Cherish skulle släppa musik uteslutande skriven och producerad av kvinnor och icke-binära var en självklarhet. Amber Watts är en vän och kollega och ett kreativt geni som senare samma år i sin tur startade nätverket Upfront tillsammans med Anna Ingler. Vi är liksom två gräsrotsrörelser som jobbar hårt med att lyfta, presentera och stärka kvinnliga och icke-binära musikkreatörer. Och just det, en kompis Lars Jämtelid som hade musiketiketten Revenue, peppade mig att starta egen label. Evigt tacksam för det! Cherish representerar artisterna och producenterna HELH, Rå, AMKosman, RO-E, Princess Prada, S POUSETTE, Sophia Tako, Beatrice Eli, euroDYKE, Jeré, smolalienbaby, Linnéa, HABIB1 och TMRW. Alla helt fantastiska producenter…
Du är också ny verksamhetsutvecklare på Upfront Producer Network. Hur ser du själv på utvecklingen i musikbranschen för kvinnliga producenter?
– Vi kan se en tydlig skillnad på medvetenheten bland producenter. Det finns en större organisering än innan, och det känns som att det pågår ett uppvaknande? Många kreatörer har väl förstått att majorbolagen mer eller mindre skiter i deras hälsa och integritet. De stora fallgroparna är kvar – producenter och låtskrivare utnyttjas alltid av de stora skivbolagen som bara vill tjäna pengar, så är det ju. Men medvetenheten ökar absolut, mycket tack vare internet och med Upfront hade vi t ex ett event med temat hälsa. Enligt Record Unions nya undersökning lider drygt sju av tio independentartister av psykisk ohälsa, det säger något om musikbranschen och dess strukturer.
– Med allt det sagt finns det såklart bra folk i branschen också. Vi jobbar för en förändring, som att komma med konstruktiva lösningar och representera mjuka värderingar. Till exempel jobbar vi för mer transparens i branschen och vill stärka kreatörers medvetenhet kring sina rättigheter.
Vad lyssnar du på i sommar?
– Ny musik som spelas i mina lurar är producenten Rojda Sahins artistprojekt KELAA med debutsingeln Good Things, en sweet blandning av pop och kurdiska folkinfluenser. Även hit-maskinen Maydars debut-EP Fool Me Twice. Beatrice Elis live-album Showgirl (Live från Dramaten), Sophia Tako – Body of Art. S POUSETTEs feta debut-EP 2U, LizetteLizette – Obey – en av årets bästa låtar.
– Sen lyssnar jag alltid på 80’s divas, gammal disco, house och millenial RnB typ. Är väldigt bred i min musiksmak. Lyssnar också på grymmaste Yemi och Mansa, om man ska nämna några boys ändå, haha!
Christel Valsinger
Foto: Olof Ringmar