Automatiska botar som köper stora mängder konsertbiljetter och sedan slussar dem vidare till andrahandsmarknaden där försäljare kan ta ut ockerpriser har varit ett stort problem. Nu förbjuder EU sådana programvaror. Det och annat från Daniel Johansson.
—–
Den kinesiska motsvarigheten till Google, Baidu, var under många år en nagel i ögat för musikbranschen. Söktjänsten gjorde det möjligt för hundratals miljoner användare att gratis söka efter mp3-filer och lyssna på dem direkt online, utan att tjänsten hade löst några licenser eller betalade rättighetshavare.
Successivt, i takt med att den kinesiska upphovsrättslagstiftningen uppdaterats och musiken blivit en allt viktiga ekonomisk faktor (Kina är idag den ekonomiskt sjunde största musikmarknaden för inspelad musik i världen, större än t ex Australien, Kanada och Brasilien), har också piratkopierandet minskat i landet.
Nu avslöjar Baidu att de är på gång med en ny musikapp som ska konkurrera med Tencent och NetEase framför allt vad det gäller att hitta ny talang. Man utvecklar appen tillsammans med branschen och ska lansera nya talangtävlingar som också ska sändas i TV. Även om det fortfarande är i ett tidigt skede vill Baidu skapa en bättre bild av tjänsten med satsningen, och hoppas kunna finnas med som en del av den kraftiga tillväxt som förväntas på musikområdet i Kina och Asien i stort.
—–
Spotify har nått en halv miljard nedladdningar av appen till Android sedan start. Det är enligt DMN den första musikstreamingappen som nått nivån. Med tanke på att Spotify har totalt ca 210 miljoner aktiva användare kan man misstänka att det dels handlar om personer som testat appen men sedan valt att inte använda den mer, men också registrerade användare som laddat ned appen flera gånger på olika devices.
Hur som helst är antalet nedladdningar klart större än alla de andra tjänsterna, inklusive Pandora, YouTube Music och Apple Music, och visar att på Android är Spotify den mest populära streamingappen.
Spotify har också ingått ett samarbete med Oracle för att skapa bättre reklamfunktioner för flera olika branscher, bl a bilindustrin. Genom analyser av lyssnarnas beteenden ska biltillverkare kunna identifiera rätt målgrupper att exponera reklam för, t ex genom att analysera spellistor av typen ”road trips” och geografisk data kring användare. Ford är redan igång i USA med sådana analyser tillsammans med Oracle.
Spotify meddelar också att de har öppnat ett nytt utvecklingskontor i London, med 300 anställda.
—–
EU-parlamentet tog förra veckan ytterligare ett viktigt beslut i relation till musikindustrin, införandet av ett förbud mot automatiserade biljett-botar som köper stora mängder biljetter för senare försäljning på andrahandsmarknaden.
Studier visar att så mycket som 42 procent av all aktivitet i samband med biljettförsäljning inom EU har varit botar som beställt och handlat. Beslutet är därför mycket viktigt, inte minst för de biljettaktörer som musikbranschen samarbetar nära med.
Branschorganisationen FEAT, Face-Value European Alliance For Ticketing, skriver i ett uttalande:
”We welcome the move to curb the use of bots in this first Europe-wide anti-touting law. As well as requiring professional sellers to identify themselves, it also enables member states to go further and potentially regulate the resale price of tickets.
Most importantly, this represents the first step in harmonizing regulation across Europe. This approach is critical as we know secondary ticketing companies like to exploit regulatory gaps. There is still much to be done and we will be campaigning for tougher legislation in the next parliamentary term.”
—–
Satellitradion SiriusXM har haft en mycket bra utveckling i USA under de senaste åren, och är ett av de musik/media-bolag som har gått bäst på börsen. Sirius köpte som bekant upp den sista delen av Pandora tidigare i år, och nu introducerar man streaming även av Sirius olika kanaler.
Den nya prenumerationen kallas Essential och innebär streaming till mobiler, plattor etc. De första tre månaderna kostar 1 dollar, och sedan kostar streamingabonnemanget 8 dollar i månaden. Tjänsten är integrerad med smarta högtalare, Chromecast, Apple TV, Sonos, spelkonsoler och andra devices.
Matt Epstein, marknadschef på SiriusXM, säger:
– The strength of SiriusXM’s programming is evident in the tens of millions of people who subscribe and listen in their cars year after year. We’ve now created the Essential subscription as an appealing option for the many people, particularly younger consumers, who don’t have a car or don’t spend a lot of time in their car.
YouTube Music lanserade i veckan en gratis reklamfinansierad streaminglösning som finns tillgänglig via smarta högtalaren Google Home. YouTube Music´s gratisvariant finns också tillgänglig genom andra devices som har Google Assistent integrerat, och släpptes även i Sverige från start.
Streamingen är begränsad, det går t ex inte att lyssna på enskilda spår utan enbart på spellistor/kanaler, samt att antalet möjliga ”skippanden” över låtar är begränsade. Även Amazon har meddelat att man inom kort kommer lansera en liknande streaminglösning för sina kunder.
—–
För ett par månader sedan rapporterade vi att Bandcamp öppnat en egen vinylbutik i USA. Nu släpper tjänsten ett nytt program som ska ge formatet ytterligare en push. Artister kommer kunna erbjuda sina album som vinyl till fansen, utan att behöva investera i att pressa upp en massa skivor.
Om tillräckligt många fans signar upp för att köpa en vinylskiva kommer Bandcamp pressa skivorna och distribuera dem. Modellen liknar crowdfunding, och Bandcamp tar själva en andel av intäkterna för kostnaderna av tillverkning och distribution.
Än så länge är det ett mindre antal artister som fungerat som pilottester, men Bandcamp räknar med att rulla ut funktionen för alla artister under 2019.
—–
Indiska myndigheter har satt stopp för TikTok i landet. Appen har blivit borttagen från både Google Play och App Store, även om de som redan har laddat ned appen verkar kunna fortsätta använda den.
Skälet är att appen i Indien använts för att ladda upp pornografi i stor utsträckning, samtidigt som många mindre barn använder den (även om appen har en trettonårsgräns). ByteDance meddelar att de har tagit bort 6 miljoner videos som brutit mot användarvillkoren på kort tid i Indien.
Appen har varit mycket populär i landet, även bland många vuxna (till skillnad mot i t ex Europa där appen främst ses som en app för barn och tonåringar), 240 miljoner indier har laddat ned appen sedan start. Bara i januari 2019 fick appen 30 miljoner nya användare i landet.
ByteDance säger i en officiell kommentar att man nu hoppas att situationen ska lösas så snart som möjligt. TikTok har 250 anställda bara i Indien och man har satsat mycket på tillväxt i landet.
—–
NetEase Cloud Music, en av de stora musiktjänsterna i Kina, har ingått avtal med Nippon Columbia, Japans största skivbolag. Hela bolagets katalog finns nu tillgänglig på tjänsten. NetEase är den första musiktjänsten att signa Nippons katalog för den kinesiska marknaden.
—–
Universal har ingått ett samarbete med podcasttjänsten Wondery, som genom avtalet kommer få tillgång till UMG´s katalog i samband med produktionen av poddar. Wondery i sin tur kommer att skapa podcasts som fokuserar på artister och musik från UMG.
—–
SoundExchange fortsätter att rapportera rekordsiffror, utbetalningarna från det amerikanska sällskapet ökade med över 16 procent under det första kvartalet 2019 jämfört med somma kvartal förra året och landade på 220 miljoner dollar. SoundExchange är därmed på god väg att passera en miljard dollar för 2019. Under 2018 distribuerade man 953 miljoner dollar till artister, musiker och masterägare.
—–
Lästips: The Gender Play Gap – Breaking down Men vs Women’s Performance on Music Charts
Josh Hayes från Chartmetric gör en djupanalys över jämlikheten på topplistorna på Billboard och streamingtjänsterna, och får fram mycket intressanta resultat.
—–
Daniel Johansson