Stephen Dubner, författare till boken Freakonomics, intervjuar Daniel Ek i en närmare timme lång podcast. Det och andra nyheter signerat Johansson.
—–
Amazon är på gång med en reklamfinansierad gratis variant på sin streamingtjänst för musik, som främst kommer finnas tillgänglig för alla som köper deras smarta högtalare Echo. Nyheten gjorde att Spotifys aktie gick ned med över 4 procent på börsen under måndagen.
Amazon har sedan tidigare Unlimited och Prime, som sammantaget har ”tiotals” miljoner användare enligt Amazon själva. Intressant i sammanhanget är att ryktena gör gällande att Amazon kommer att betala en fast per-ström-utbetalning till rättighetshavare från den nya tjänsten, oberoende av hur mycket de själva får i reklamintäkter.
—–
Även TikTok´s ägare ByteDance verkar vara på gång med en á la carte on demand streamingtjänst av musik, liknande Apple Music, Spotify och Amazon. Kinesiska ByteDance värderas till 700 miljarder kronor och har hundratals miljoner användare på sina tjänster.
Just nu pågår ganska heta förhandlingar kring hur licenserna egentligen ska se ut på TikTok. Utifrån det nya europeiska upphovsrättsdirektivet är det lite intressant eftersom ByteDance verkar mena att TikTok, som ju är en användargenererad plattform, inte är att betrakta som en streamingtjänst utan som ett rent socialt nätverk.
Även om den nya direktivet redan skulle varit implementerat i den europeiska lagstiftningen, skulle det rimligtvis inte haft någon direkt påverkan på ByteDance och TikTok, eftersom de verkar under kinesisk upphovsrättslagstiftning.
Enligt South China Morning Post jobbar hundratals på ByteDance nu på att utveckla den nya streamingappen. ByteDance har sedan tidigare hintat om att de eventuellt siktar på en börsintroduktion på New York-börsen.
—–
Spotify har lanserat sin version Spotify Lite i Malaysia. Sedan tidigare finns appen tillgänglig i Indonesien, Brasilien och Mexiko. Spotify Lite är mycket mindre än vanliga Spotify, appen är på ca 15 megabyte jämfört med 100 megabyte för standardappen. Skälet till detta är att i dessa länder tar operatörer mycket betalt för nedladdning av data.
För att få ned storleken har man tagit bort bl a podcasts, Spotify Connect, offline-läget och annat. Appen gör det också möjligt att sätta gränser per månad för hur mycket data Spotify ska få använda, med nivåer mellan 250 megabyte och 3 gigabyte.
—–
I slutet av förra veckan lanserades Curve Royalty System, en ny plattform för hantering av royalties från digitala tjänster. Bakom plattform ligger personer från ADA, Cooking Vinyl och Essential.
Tanken är att kunder ska kunna haka på alla möjliga former av royalties och plattformen ska automatiskt integrera rapporterna: ”Curve has the ability to ingest an unlimited number of income statements each month, collating information from a variety of different distributors and sources.”
Richard Leach, en av grundarna, säger:
– Over the 15 years I have worked in global distribution of independent labels and artists I have seen time and again how the task of royalty processing can hamstring businesses, damage client relations and burn out staff members. The Curve platform is a best-in-class tool that I believe sets a new bar for clear reporting to labels and artists & alleviate the pressures of timely statements and payments.
—–
De företag som är intresserade av att köpa in sig i Universal Music Group gläds alldeles säkert över den senaste kvartalsrapporten som visar att UMG´s intäkter ökade med 19 procent jämfört med samma kvartal förra året. Streamingintäkterna ökade med hela 28 procent under kvartalet.
Arbetet med att förbereda bolaget för försäljning pågår, och PwC genomför just nu en vendor due diligence, vilket är ett slags besiktning av företaget inför försäljning, som sedan distribueras till potentiella köpare. UMG beräknar att den här rapporten kommer vara klar inom några veckor.
—–
Hipgnosis Songs Fund har tagit in ytterligare 1,7 miljarder kronor i kapital från investerare. Totalt har det katalogköpande bolaget tagit in 4 miljarder kronor.
Förutom att köpa upp rättigheter till kataloger köper bolaget loss rättigheterna till enskilda låtar, som t ex hits från Usher, Beyoncé, Mariah Carey och Mary J. Blige. I ett officiellt uttalande skriver Hipgnosis:
”Less than a year ago we set out to demonstrate to the financial community that proven hit songs were as predictable and reliable, and therefore as investable, as gold or oil.”
Bakom bolaget står Merck Mercuriadis, som varit manager åt Iron Maiden, Elton John, Morrissey, Macy Gray, Jane´s Addiction, Pet Shop Boys, och många, många fler.
—–
SoundCloud har nu integrerat stöd för Virtual DJ, vilket gör det möjligt för DJ´s att använda sig av låtar från SoundCloud direkt i programvaran. Funktionen finns för användare som prenumererar på SoundCloud Go+, som har samma prissättning som övriga streamingtjänster, 9,99 USD i månaden. SoundCloud har 200 miljoner låtar tillgängliga.
—–
Enligt YouTube själva har de fått en lysande start på intresset för YouTube Music sedan lanseringen i mars i Indien. Redan under den första veckan var det tre miljoner indier som laddade ned appen.
Vanliga YouTube är redan idag den absolut dominerande streamingtjänsten i Indien, och med en lägre prissättning än både Spotify och Apple Music verkar det som om YouTube Music har hittat momentum.
Prenumerationspriset i Indien för YouTube Music, inkluderande ett helt reklamfritt vanligt YouTube, ligger på samma nivå som ett Spotify Premium-abonnemang, dvs 17 kronor i månaden.
—–
Lyssningstips: How Spotify Saved the Music Industry (But Not Necessarily Musicians)
Daniel Ek i en närmare timme lång podcast med Stephen Dubner (som bl a skrivit boken Freakonomics)
—–
Daniel Johansson