Mikaela Lundberg byter till Sony Music efter många år på Warner. MI tog ett kort snack om det nya jobbet.
Vad blir din för roll på Sony Music?
-Det blir en Senior PR Manager-roll och kommer innebära att jag är pressansvarig för några av Sonys grymma svenska artister. Extra fett känns det också att få jobba i ett så härligt team – har en riktigt bra känsla såhär en vecka in.
Vad blir ditt starkaste enstaka minne från Warner, om du måste välja ett?
-Oj svårt.. ett utav dom måste vara när jag jobbade på international och vi satte upp ett showcase med Ed Sheeran på Lydmarterrassen för 20-30 personer. Det var väldigt lyxigt, vi tog in honom flera gånger under drygt ett år och gjorde allt möjligt kul som man kände gjorde skillnad. Det är ju annars utmaningen när man jobbar international och har så lite tillgång till artisten. Ett annat starkt minne är när vi ett gäng brudar från Warner hyrde en stuga under Bråvallafestivalen och hade en riktig kanonhelg.
Hur ser din privata musiksmak ut?
-Lyssnar på allt möjligt, men det blir nog mest pop och indie. Vill speciellt uppa Christine and the Queens. Blev helt tagen av henne när vi uppmanades av hennes label att gå på giget på Kägelbanan 2014. Hade aldrig hört om henne och gick lite motvilligt dit, men vi blev totalt golvade. Har lyssnat på henne sedan dess och tycker nya albumet är kanonbra. Och sen är favoritlåten just nu Falcons med Vita Bergen.
Vad tycker du är den största utmaningen som PR-jobbande 2019?
-Skulle säga att utmaningen med jobbet också är det roliga med det. D.v.s. att vara nytänkande i hur man når ut och inte bara göra saker på ren rutin. Något jag får en känsla av att Sony ligger i framkant med och uppmuntrar till.
Lars Nylin