Saki Markovic är från 9/4 ny Head of Social Media Marketing på Playground. MI har pratat med Saki om det nya jobbet.
Vad blir uppgifterna på Playground?
– Att leda och utveckla vårt arbete med sociala medier och digital marknadsföring. Så allt ifrån att vara med och skapa, samt implementera kreativa kampanjer och sätta strategier för våra artisters sociala medier och nätverk, till att jobba med strategierna för digitala annonsköp och optimeringen av dessa. Jag kommer ha nordiskt ansvar och jobba nära våra produktchefer med både egen repertoar samt de internationella bolag vi representerar.
Vad är din bakgrund branschmässigt?
– Innan Playground var jag på Universal Music i tre och ett halvt år. Där var jag med från början när det digitala marknadsföringsteamet skapades.
Hur ser din musiksmak ut mer privat?
– Har en väldigt förvirrad musiksmak tror jag… men är egentligen ’indie’ i själen, så det känns kul att ha hittat hem, haha. Om jag ska försöka ge nån sorts bild av min musiksmak så skulle jag säga att jag gärna lyssnar på indie rock/indiepop, har en förkärlek till rock/alternativ rock – speciellt att se live, men husgudinnorna är Beyonce och Amy Winehouse.
Vilka tycker du är de stora utmaningarna för musikbolag under 2019 och framåt?
– Att följa med i den digitala och tekniska evolutionen. Jag stöter ofta på mentaliteten ”så här har vi alltid gjort”, vilket inte riktigt funkar längre när branschen blir allt mer data-driven och präglas av snabb teknisk utveckling. Musikbolagens partners är renodlade tech-bolag (Spotify, Apple etc.). Musik upptäcks och konsumeras digitalt, det är via sociala medier de flesta artisters following byggs och ID:n skapas. Det betyder att våra resurser och marknadsföringsinsatser behöver spegla detta. Allt ifrån att anpassa oss inför nya trender och funktioner som exempelvis voice och AI, till att vara experter på de digitala plattformar och lösningar som finns och ständigt ploppar upp. Vilket såklart gör mitt jobb så himla kul och spännande!
Lars Nylin