”Arrogant”, ”nedvärderande”, ”brottsligt” och ”kränkande” är några av de superlativ som Spotify fått ta emot sedan de överklagat de höjda fördelningsnivåerna till förlag och låtskrivare i USA. Det och mer från Daniel Johansson.
—–
Spotifys konflikt med Warner/Chappell föranledde förlagsorganisationen ICMP (International Confederation of Music Publishers) som samlar hundratals förlag från hela världen, bland dem t ex Sony/ATV, Universal Music Publishing och BMG, att göra följande uttalande:
”Music publishers worldwide work in the interest of all creators and will fight for appropriate remuneration for all licensed use of their work. At the heart of this problem is the inappropriate use of music and the subsequent undervaluation of songwriters – Indian and international. ICMP and its members express their full support of Warner/Chappell Music in its actions.”
Detta lagom till att Spotify i torsdags tillsammans med Amazon, Pandora och Google valde att i sista stund (de hade haft en månad på sig), överklaga den höjning av ersättning från streamingtjänster som Copyright Royalty Board (CRB) beslutat om i USA. Det handlar om en ökning från 10,5 procent av tjänsternas intäkter till 15,1 procent år 2022, eller en 44-procentig ökning av procentandelen om en så vill.
Förlag, branschorganisationer och kompositörer reagerade, vissa starkare än andra, och ifrågasätter varför Spotify och de andra tjänsterna vill förhala höjningen. Spotify skrev i en bloggpost igår att de inte alls är emot höjningen utan att de anser att konstruktionen är för komplex samt att lösningen inte ”cover the right scope of publishing rights.”
Samtidigt poängterar Spotify att det faktiskt också handlar om den minskade del av kakan som de själva får behålla. De skriver: ”The CRB judges set the new publishing rates by assuming that record labels would react by reducing their licensing rates, but their assumption is incorrect. However, we are willing to support an increase in songwriter royalties provided the license encompasses the right scope of publishing rights.”
Andra verksamma streamingtjänster i USA valde att inte överklaga i förra veckan, så som t ex Apple Music, Tidal, Deezer, SoundCloud och Qobuz. David Israelite, chef för den amerikanska förlagsorganisation NMPA, som ofta uttalar sig skarpt i saker som rör musikförlag och kompositörer, säger:
– Apple is now distinguished from two of their competitors because of the way they treat their songwriter partners. It’s been a longstanding approach from Apple, this is the latest demonstration they respect the writers much more than their competitors do, and that will play out in a lot of different ways in how it benefits Apple going forward.
Mark Mulligan från MiDIA menar dock att det är ett tudelat problem, samtidigt som kompositörer och förlag behöver få ökade intäkter från streamingtjänsterna måste tjänsterna få en bättre marginal om de ska överleva långsiktigt. Hans lösning? Att höja priserna ut till kund, åtminstone så att priserna följer den generella inflationen.
Spotifys bloggpost (tillsammans med Google, Amazon och Pandora)
David Israelite från NMPA podcast med MBW
Here’s How Spotify Can Fix Its Songwriter Woes (Hint: It’s All About Pricing)
—–
Samsung och Spotify har fördjupat sitt samarbete, och Spotify-appen kommer nu vara förinstallerad på nya smartphones. Dessutom kommer nya Samsung-köpare få sex månaders gratis användning av tjänsten i USA.
Sten Garmark, VP Of Consumer Products på Spotify, säger:
– Today’s news will only ensure a more seamless Spotify listening experience across devices for listeners around the world. This partnership makes it easy for Samsung mobile users to access their favourite music and podcasts on Spotify, wherever they are and however they choose to listen.
—–
Den amerikanska låtskrivaren och artisten Holly Herndon släpper i vår albumet PROTO, som är skapat tillsammans med hennes egen AI som heter Spawn. Holly Herndon har bl a varit öppningsakt åt Radiohead, och distribueras genom Playground.
I dagarna släpptes singeln Eternal från hennes elektroniska avantgarde-pop-album, en låt som med hjälp av AI-n försöker fånga den ”spöklika visionen om att kunna ladda upp mänskliga medvetanden och således förverkliga den eviga kärleken.”
—–
Musikbolaget Glassnote Music och artisten Childish Gambino har gjort upp i godo efter den konflikt som uppstått kring utbetalningar från SoundExchange, där båda parter stämt varandra. SoundExchange samlar in från internet- och satellitradio i USA, och intäkterna splittas 50 procent till masterägare, 45 procent till artist och 5 procent till medverkande musiker. Childish Gambino menade att han enligt sitt avtal med Glassnote dessutom var berättigad till en del av de 50 procent som bolaget fick från SoundExchange.
Glassnote gillade inte det hela, och skrev i sin stämning: ”Apparently unsatisfied with the approximately $10 million in royalties already paid or due to him by Glassnote and the 45% of the public performance royalties from SoundExchange, he has continued to demand from Glassnote payments corresponding to SoundExchange royalties which he is legislatively and contractually precluded from receiving”.
Nu verkar det dock som om parterna har gjort upp, eftersom båda stämningarna är tillbakadragna.
—–
STACCS heter den svenska tjänst som filmar och streamar inspelningar av livekonserter. Under 2019 publicerar de flera konserter, och den senaste produktionen är inspelningen av Louis Hoffstens slutsålda konsert på Skandiascenen i Stockholm den 8 mars.
Niclass Björlund, som förutom att vara grundare till förlaget Edition Björlund också är Louise Hoffstens manager, säger:
– När jag nåddes av nyheterna om STACCS kände jag omgående att det här kan vara något för Louise Hoffsten. Hennes konserter är slutsålda och det finns en efterfrågan. Att kunna erbjuda alla möjligheten att få uppleva konserten kändes modernt och nytt
—–
Enligt en ny undersökning från Adobe Analytics äger nu 36 procent av befolkningen i USA en eller fler smarta högtalare. Försäljningen gick mycket bra under julen, och drev den stora tillväxten under det senaste halvåret.
Som jämförelse kan nämnas att 15 procent av befolkningen betalar för ett streamingabonnemang.
—–
Den 8 mars var det den internationella kvinnodagen, och den svenska digitala distributören Record Union uppmärksammade det genom att tillägna sin spellista The most important playlist of the week till kvinnor, transpersoner och ickebinära. Bland artisterna som finns med i spellistan är Lizette Lizette, These Heavy Clouds, AmberValent och HABIB1.
Tillsammans med producentnätverket Upfront arrangerade Record Union också ett event för att inspirera fler kvinnor, transpersoner och ickebinära till musikproduktion. Enligt siffror från Spotify var endast 1 av 112 producenter bakom de 50 mest spelade låtarna på Spotify i Sverige under 2018, kvinnor.
—–
Under 2018 utgjorde intäkterna från streaming 62 procent av de totala intäkterna i Storbritannien, enligt ERA. Intäkterna från betalabonnemang ökade med 38 procent jämfört med 2017, och landade på 829 miljoner pund, eller 10 miljarder kronor. Kim Bayley, CEO för ERA, säger:
– This is a significant moment. For the first time since the birth of the modern entertainment business in the late 1950s, more revenue is coming from payments for access rather than purchase in all three sectors – music, video and games. New digital services have created a ’Generation Rent’ for whom access models seem natural. It is nothing less than a revolution in the entertainment business.”
—–
Warner Music Group har skrivit licensavtal med DJ-tjänsten Dubset. Det innebär att DJ-s kan använda sig av tjänsten för att göra mixar med musik från Warner, som sedan kan laddas upp till t ex streamingtjänster. Sedan tidigare har Dubset licenser med Sony Music på samma sätt, liksom med indiebolagens samarbetsorgan Merlin.
Stephen White, CEO på Dubset, säger till The Verge: – For artists, this deal means that the music being used in remixes and mixes is now being properly controlled, properly monetized, and they’re getting fairly compensated for the use of their works.
—–
Streamingtjänsten Anghami avslöjar i en intervju med MBW att de nu har 21 miljoner aktiva användare i månaden i Mellanöstern. Totalt har 78 miljoner användare testat på tjänsten sedan starten, men, de har fortfarande ”bara” en miljon betalande prenumeranter. Elie Habib, medgrundare till tjänsten, säger i intervjun bl a:
– It’s not like I’m afraid of competition from Spotify or Deezer or whatever. I’m much more interested in competition with piracy and how we can actually help people or get people using a legal service.
Anghami, som översatt betyder ”mina låtar” har satsat på att skriva avtal direkt med artister, förutom de vanliga licensavtalen med musikbolag i regionen, som t ex Rotana Music. Habib kommenterar strategin:
– Our intent is never to compete with labels. Our intent is to facilitate the artist’s ability to actually make money and get music to fans. We will always work with labels if available. It’s very important for us that we’re not trying to replace labels. We’re trying to help artists when it’s not available. In Sudan, there has never been a concept of a label, but that doesn’t mean that we should not allow Sudanese artists to disseminate their music and grow and make money.
—–
Lästips: 2019 – The State Of Sampling
—–
Daniel Johansson