En gång i tiden var det viktigt för skivbolagen att samarbeta med möbelaffärer, eftersom den ofta kombinerade skivspelaren och radion såldes just som en stor möbel. Därför skulle cirkeln kunna sägas vara sluten nu när IKEA släpper nya ljudmöbler.
—-
IKEA och Sonos har sedan slutet av 2017 samarbetat kring utvecklingen av nya smarta uppkopplade högtalare. Nu meddelas att den nya serien produkter, som kallas Symfonisk, ska lanseras i augusti 2019. Det handlar om inbyggda högtalare i möbler av olika slag, liksom fristående nydesignade högtalare med Sonos teknik integrerad.
Symfonisk ingår i IKEA´s stora satsning på det smarta hemmet, och företaget lovar att de nya ljudmöblerna och högtalarna ska ha en prislapp som den stora mängden människor ska ha råd med. En prototyp har tidigare visats upp, som både fungerar som högtalare och bokhylla.
Sonos meddelade för övrigt nyligen att man håller på och utvecklar nya trådlösa hörlurar som ska vara integrerade med de vanligaste röstassistenterna, som Alexa, Siri och Google Assistent.
—–
En av världens just nu största låtar innehåller en sampling från svenska Tracklib. Det är J. Cole’s Middle Child som släpptes i onsdags förra veckan. Den är just nu USA’s mest streamade låt (1:a på Apple Music och 2:a på Spotify). Den blev också 1:a på amerikanska iTunes på mindre än 24 timmar.
Låten samplar First Choice – Wake Up To Me, en soul-låt från 1973, som Tracklib har tillgänglig som multi-track med 15 sk ”stem-filer”. Cole och producenten T-Minus samplade en av stem-filerna. T-Minus, som tidigare producerat Drake, Kendrick Lamar, DJ Khaled, Lil Wayne, Travis Scott, Big Sean, The Weeknd och många fler, säger:
– Cole and I found a loop on Tracklib. It was the initial inspiration for the record. The special thing about having individual tracks is that you can take something that sounds one way in its original body of work, and completely flip it to a different vibe. You can really change the progression of the music that way. It takes sampling to a new level.
—–
År 2007 startade svenskarna Erik Wahlforss och Alex Ljung tjänsten SoundCloud, som idag har närmare 80 miljoner MAU (månatliga användare), och hela 170 miljoner låtar tillgängliga. För varje minut som går laddas 12 timmar musik upp till tjänsten.
Bolaget har totalt tagit in 4,2 miljarder kronor i riskkapital, senast 2017 gick som bekant Temasek Holdings och The Raine Group in och tog därmed också kontrollen över bolaget.
I samband med det slutade Ljung sina dagliga uppdrag, och nu meddelas att även Wahlforss slutar. Han var teknikchef under många år, men den sista tiden har han fungerat som produktchef. Han säger i ett uttalande:
– Efter mer än 11 års byggande av vår fantastiska plattform har jag insett att nu är rätt tid för mig att ta en break, reflektera och fundera över vad jag ska satsa på härnäst. Det var inget lätt beslut att fatta, men en av orsakerna till varför jag tycker det känns rätt är att bolaget nu är i mycket kompetenta händer. Teamet är starkare än någonsin, och det finns mycket spännande planer utstakade för 2019.
Samtidigt meddelade SoundCloud nyligen att intäkterna ökade med 80 procent under 2017 jämfört med året innan, och landade på 102 miljoner dollar. Framför allt var det intäkterna från reklam som ökade i USA. Förlusten minskade också med 27 procent jämfört med året innan, och blev totalt 58 miljoner dollar.
—–
MelodyVR meddelar att man ingått avtal med AWAL, Kobalts underbolag som främst fungerar som masterägare och distributör under devisen ”I Am My Own Label”. MelodyVR, som är en plattform för distribution av VR-upplevelser för musik har sedan tidigare avtal med bl a Universal, Sony och Warner/Chappel.
Tjänsten finns tillgänglig på ganska många marknader nu, inklusive den svenska, med konserter från t ex Post Malone, The Chainsmokers, Macklemore, The Who, Fall Out Boy, Sigrid, Imagine Dragons, KISS, Placebo och många fler.
Avtalet med AWAL innebär att bolagets artister nu kommer kunna distribuera konsertinspelningar som VR-upplevelser via MelodyVR. Bland artisterna finns t ex deadmau5, Nick Cave & The Bad Seeds, Lauv, Tom Misch och The Wombats.
—–
Operatören Vodafone har i Tyskland ingått ett partnerskap med Spotify som innebär att deras abonnenter får tillgång till streamingtjänsten genom Vodafones egen app. Målet med samarbetet är att det ska bli lättare för abonnenter att signa upp för Spotify.
Vodafones abonnenter får tre månader gratis streaming och betalar sedan fullt pris för själva tjänsten, men dataöverföringen för streamingen från Spotify är utan gräns och kostar inget extra.
—–
Real Networks, den en gång i tiden fullständigt dominerande tekniken för streaming, har köpt upp en majoritet av Napster/Rhapsody och äger nu 84 procent av bolaget. Napster har inte avslöjat några officiella siffror vad det gäller antalet användare den senaste tiden, men bör rimligtvis ligga någonstans kring 3 – 4 miljoner MAU.
För 20 år sedan, när det ursprungliga Napster släpptes våren 1999, hade fildelningsprogrammet ett enormt uppsving under det första året. Intressant att nämna i sammanhanget är att som mest hade Napster ”bara” 80 miljoner användare, innan de juridiska processerna satte igång och bolaget gick omkull. Det kan t ex jämföras med Spotifys 200 miljoner användare idag.
—–
Lästips: The Four Types Of Music Subscriptions Models In 2019
—–
Daniel Johansson