Röda Korset-kampanjen #medsyster har nominerats till priser på The International Content Marketing Awards i London och Pearl Awards i New York. Kampanjen bygger på låten Queen med Janice.
Kampanjen #medsyster – av kvinnor för kvinnor, skapades när Röda Korset ville ha ett musikprojekt att lansera på internationella kvinnodagen och samtidigt nå en yngre målgrupp i urbana miljöer. Syftet med kampanjen är att uppmärksamma och samla in pengar till kvinnor i kris och katastrof.
Kampanjen, som tagits fram tillsammans med OTW, bygger på låten Queen med Janice, som gjordes i en ny version tillsammans med artisterna Sabina Ddumba, AMWIN (tidigare Amanda Winberg), LASH och medlemmar ur Tensta Gospel Choir.
Musikvideon regisserades av Nicolina Knapp och i den medverkade bland annat även Stina Wollter, Alexandra Dahlström och Emilie Roslund.
– Queen framförs av fem kvinnliga artister med diversifierade bakgrunder som enas i sitt engagemang för att stödja medsystrar i krig och oroshärder. Kampanjen tar avstamp i en stark originallåt med tydligt budskap, säger Hampus Kivimäe, på Janices management WIFE.
– Den orubbliga energi som lades in i projektet av alla medverkande kvinnor lyser igenom i kampanjvideon och ”behind the scenes”- filmen. Över 100 kvinnors (framför och bakom kameran) samlade engagemang för sina medsystrar är svaret på varför kampanjen blev så framgångsrik.
The International Content Marketing Awards äger rum i London den 27 november och Pearl Awards i New York den 7 december.
Alla intäkter från kampanjen går oavkortat till Röda Korset.
Christel Valsinger