Spotify fyller som alla vet 10 år denna vecka. Jenny Hermansson, nordisk VD, har varit med nio av dessa. MI frågade hur jubileet firas.
Hur firar ni jubileet?
– Det är en milstolpe, helt klart – men vi har fortfarande mycket vi vill åstadkomma och uppnå. Vi är inte alltid så bra att stanna upp och klappa oss på axeln, men samtidigt är det en av aspekterna som fått oss att fortsätta utvecklas och nå nya mål.
Vad ser du som huvudskälen till att Spotify fick den position som ni har i dag?
– Om man blickar tillbaka över en femtonårs period ser man att den globala och svenska musikbranschen hade en mycket stor utmaning med piratnedladdning och branschens inkomster gick ner dramatiskt. När Daniel Ek och Martin Lorentzon skapade bolaget fanns en vision om att skapa någonting bättre på lång sikt för artister, fans och bransch. I samband med det gick modellen från ägandeskap till åtkomst, Spotify låg rätt i tiden och spred sig som en löpeld globalt.
Vad minns du personligen som det starkaste/viktigaste ögonblicket i Spotify under dina år?
– Det är verkligen svårt att välja ett ögonblick, men ett oförglömlig tillfälle var när Lars Ulrich från Metallica kom upp på scenen under en produktlansering i New York, ett event som sedan avslutades med en Frank Ocean-konsert. Och sedan när vi i köket på Humlegårdsgatan alla trycktes bakom en dator när vi skeppade ut nya uppdateringar till våra användare.
Om du siar om Spotify om fem år, vad ser du då i kristallkulan?
– Vår vision är att frigöra mänsklig kreativitet genom att ge en miljon artister möjlighet att leva på sitt skapande och miljarder av fans möjligheten att ta del av och inspireras av den. Det är vad vi fokuserar på. Stay tuned!
Lars Nylin