Nu på söndag, den 7 oktober 2018, är det tio år sedan Spotify släppte pressmeddelandet att tjänsten ingått avtal med samtliga majorbolag och därmed kunde lansera tjänsten i Sverige, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien, Finland och Norge.
Stefan Blom, som på den tiden var SVP Commercial Development på EMI Music, sade då i pressmeddelandet:
– EMI stöder helhjärtat innovativa och användarvänliga musiktjänster. Spotify erbjuder ett attraktivt sätt att koppla ihop artister och deras fans. Användarnas förändrade musikvanor är ett tydligt tecken på att Spotify är på rätt spår, då användarna föredrar modeller som ger omedelbar och laglig tillgång till våra artisters musik framför à la carte-tjänster.
Det har än så länge inte avslöjats om några specifika festligheter kommer genomföras kring tioårsdagen, men det lär nog finnas anledning att återkomma till det nästa vecka.
Under måndagen avslöjade Spotify i alla fall att man har integrerat tjänsten med Google Maps. Successivt kommer den nya funktionen rullas ut under de kommande dagarna, för både Andriod och iOS.
Användare kommer att kunna styra musiken i Google Maps-appen genom att klicka på en integrerad Spotify-ikon. Inifrån appen går det sedan att välja låtar, spellistor osv. Spotify lade under måndagen upp en supportsida som beskriver hur du gör för att koppla samman de båda apparna.
Spotify håller också på att testa nya sätt för att förhindra utnyttjande av familjeabonnemangen som erbjuds. Många menar att ett av skälen till att ARPU gått ned ganska mycket under de senaste åren, helt enkelt beror på att användare som inte är familjemedlemmar ändå utnyttjar erbjudandena.
Dels har Spotify testat analys av GPS-signaler för att se om familjemedlemmarna befinner sig nära varandra. Det verkar man dock ha slutat med nu, framför allt på grund av kritiken att sådana GPS-krav skulle förhindra familjer där alla inte bor tillsammans att skaffa abonnemang.
Spotify har också meddelat att de ingått strategiskt partnerskap med Fortumo, en stor operatör i Thailand och Indonesien. Mindre än 10 procent av befolkningen har bankkort eller kreditkort i de här länderna, vilket gör det svårt för kunder att betala för abonnemang. Samarbetet med Fortumo innebär att kunder nu kan betala för Spotify via sina mobilabonemang.
—–
Gigital är en ny svensk plattform för livebranschen, som syftar till att koppla samman kunder och artister direkt med varandra, lite som Airbnb och Uber. Gigital har gått som beta sedan i mitten av maj 2018, men lanseras nu officiellt.
Målet är att utmana livebranschens rådande strukturer kring bokningar och prissättning av konserter, och skapa en mer öppen marknad för både artisterna och kunderna. Såväl privatkunder som företag kan boka och ha dialogen själva med artister utan att gå genom mellanhänder.
Över 500 artister finns registrerade på tjänsten från start, bland dem artister som The Real Group, Blacknuss, Kristian Anttila, Lazee, och många fler. Sex hundra företag och privatpersoner har registrerat sig för att kunna boka konserter.
I ett utskick till de som har testat betaversionen av tjänsten skriver Gigital:
– Vi kommer att presentera ett gäng nya funktioner och en mycket smartare tjänst. Stort tack till alla försökskaniner som har haft tålamodet att testa och utvärdera betaplattformen. Vi ser fram emot att fortsätta växa tillsammans med er alla och hoppas att ni gillar de kommande uppdateringarna!
—–
I juli gick Tim Cook från Apple ut och sade att Apple Music hade fler betalande prenumeranter än Spotify i Nordamerika. Enligt en analys från Loop Ventures, har Apple Music nu 21 miljoner betalande, jämfört med Spotifys 20 miljoner.
Loop Ventures menar också att Apple Music har en mycket högre konverteringsgrad från ”prova på” till betalabonnemang, jämfört med Spotifys konvertering från Free till Premium. Enligt analysfirman har Apple så mycket som 250 procent högre konverteringsgrad, vilket enligt dem skulle kunna innebära att Apple på sikt kan bli klart mycket större än Spotify.
För att locka fler användare har Apple med den senaste uppgraderingen av iOS infört möjligheten för användare att kunna söka på lyrics i Apple Music. Funktionen fungerar även för de som inte har ett abonnemang. Istället för att enbart behöva söka på låttitlar, artister eller album, går det nu att söka på utdrag från låttexterna för att hitta rätt.
—–
Sentric har lanserat ett nytt verktyg för rättighetshantering som man kallar RightsApp. Syftet med plattformen är att låtskrivare och andra ska kunna registrera och hantera sina verk, samtidigt som tjänsten trackar royalties runt om i världen.
RightsApp är en white label-lösning, vilket innebär att andra aktörer kan implementera tekniken i sina egna produkter. Den Believe-ägda aggregatören TuneCore har t ex bestämt sig för att använda RightsApp för sina kunder.
Chris Meehan från Sentric, säger:
– Sentric was founded on the idea that we could use new technology to shake up traditional publishing and make it work for everyone. For twelve years, our infrastructure has enabled us to manage hundreds of thousands of songs for rights-holders at every level and offer a fast, flexible, completely transparent service. Now we’re taking our technology to the next level and making it available for everyone.
—–
Jammcard heter en ny tjänst som fungerar som ”LinkedIn för musiker”. Genom appen har redan artister som Jason Derulo och Gwen Stefani satt ihop liveband genom att hitta rätt musiker.
En av de som investerat i tjänsten är Quincy Jones, och han säger i ett uttalande:
– I’m excited and supportive about what Jammcard is doing for music professionals. Jammcard elevates the industry in new ways, from connections and new opportunities, to helping represent themselves in a freelance world.
Tjänsten samarbetar också med bl a Grammys och YouTube om att leverera originalinnehåll från artister som använder Jammcard.
—-
Intäkterna till masterägarna i Australien fortsätter att öka. Under det första halvåret 2018 ökade intäkterna med 6 procent jämfört med samma period förra året, och landade på närmare 200 miljoner australiska dollar. Streamingintäkterna ökade med 35 procent och står nu för 54 procent av de totala intäkterna.
Spanien ser också en fortsatt ökning i intäkterna från streamingen, framför allt på grund av att allt fler går över från reklamabonnemang till betalda prenumerationer. Streamingen stod under det första halvåret för 75 procent av intäkterna i landet. Men, på grund av kollapsen i intäkter från fysisk media, ökade inte de totala intäkterna speciellt mycket, från 107,2 miljoner euro under första halvåret 2017, till 107,6 miljoner euro under 2018.
Även i USA utgör streamingen 75 procent av de totala intäkterna. Där ökade de intäkterna med 10 procent jämfört med samma period 2017, och landade på 4,6 miljarder USD för halvåret.
—–
7digital och Universal Music Group har ingått ett samarbete som innebär att 7digital ska skapa nya streamingprodukter tillsammans med UMG. Simon Cole, CEO för 7digital, säger i ett uttalande till investerare:
– We are delighted to be announcing agreements with the world leader in music-based entertainment, Universal Music Group, since each contract focuses on UMG initiatives that enable deeper engagement between artists and their fans, and leverage a range of revenue streams within digital music.
—–
Det svenska bandet Black Paisley har skapat en ny form av digital booklet i samband med releasen av sitt andra album, Perennials. Eric Sandström från bandet, säger:
– Vi är alla uppvuxna med LP skivorna och alla härliga motiv som skivomslagen var fyllda med samt låttexter, information och bilder på artisterna. Nu ville vi ge våra lyssnare samma känsla fast digitalt när man lyssnar på Spotify eller iTunes.
—–
Lästips: Could SiriusXM´s Buyout Of Pandora Finally Deliver The First True Full-Stack Music Company?
Daniel Johansson