25 september 2018

”Musikdistribution är inte lika med Spotify”

Villkoren för de aggregatorer som förmedlar musik till olika streamingtjänster ändras plötsligt när Spotify framöver gör det möjligt för artister att ladda upp direkt till tjänsten. Vi bad Johan Svanberg, VD på distributionstjänsten Record Union, att ge sin syn på saken.

Att Spotify öppnar för rättighetsinnehavare att skippa mellanhänderna och ladda upp musik direkt till tjänsten skriver MI:s Daniel Johansson om här. För en del artister är nyheten säkert välkommen, men för de företag som byggt sin affärsidé på att vara just distributörer till streamingtjänster innebär utvecklingen nya utmaningar.

– I grund och botten tycker vi att det är bra, säger Record Unions VD Johan Svanberg, till MI.

– Ju fler som jobbar för att demokratisera musikindustrin genom att bryta ned dominansen av de tre stora skivbolagen desto bättre. Däremot är det viktigt att komma ihåg att musikdistribution inte är lika med Spotify, även om streaming för många svenskar är det. Det finns ett stort antal streamingtjänster som är viktiga för både artister och labels och olika streamingtjänster har olika dominans på olika marknader, exempelvis Deezer i Frankrike och Apple Music i USA. På Record Union har vi över 100 000 artister från 120 länder och vi tror att det bästa vi kan göra för att spegla deras behov är att sluta avtal med både lokala och globala streamingtjänster.

För den som vill distribuera musik till många olika streamingtjänster och hålla kolla på royaltyinsamlandet är den lösning som exempelvis Record Union erbjuder, även fortsättningsvis bra, menar han.

– För artister och labels som ser alla andra musiktjänsters intäkter som oviktiga kommer detta vara en bättre lösning och det har vi respekt för. Däremot tycker vi att det är vanskligt för en independent-artist eller en label att enbart välja en streamingtjänst givet att de redan är underrepresenterade på streamingmarknaden.

Var ni förberedda på att detta skulle komma, eller är det en överraskande utveckling?

– Vi har varit medvetna under en längre tid om att detta varit på gång och har därmed hunnit förbereda oss utifrån ett strategiskt perspektiv. Vi har jobbat vidare med hur vi ska tänka framåt och vår målsättning är att varken vi eller artister och labels ska sitta i beroendeställning till Spotify, eller någon annan aktör för den delen.

Varför ska artister även fortsättningsvis samarbeta med Record Union?

– När Record Union grundades för 10 år sedan sågs vi som pionjärer inom musikindustrin och vi är medvetna om att en distributionslösning inte kommer att låta oss behålla denna position. Vårt mål har alltid varit att göra musikindustrin mer demokratisk, öppen och transparent genom att bryta ned olika typer av barriärer och det vill vi fortsätta med.

– För 10 år sedan handlade det om distribution medan det idag snarare handlar om vad som händer efter att en artist laddat upp sin musik till Spotify (och andra musiktjänster). Med cirka 30 000 nya låtar som levereras till plattformen dagligen blir utrymmet trångt och bara för att musiken finns där betyder det inte att den automatiskt blir lyssnad på. Vår vision är att hjälpa musikskapare över hela världen att nå sin fulla potential och vi är medvetna om att distribution inte kommer att ta oss hela vägen. För oss är det därför viktigt att, oavsett Spotifys utveckling, konstant utmana oss själva och jobba på hur vi vill ta oss framåt.

Christel Valsinger