Norrköpings ambition att bli musikhuvudstad tycks för ögonblicket stoppad när även Where’s The Music? försvinner. Finns det några utmanare? undrar MI:s Lars Nylin.
Stockholm, Stockholm, Stockholm. Så kan man summera en imaginär ”prispall” i svensk musikbransch. Jag har inte facit, men känslan är att Sverige har en musikbransch som är ovanligt centrerad till huvudstaden. I perioder har det varit svårt att se ens rejäl utmaning från Göteborg eller Malmö – trots toppar som Woah Dad!, Tambourine, Border, Playground, Bengans eller Way Out West.
Uppfattningen att alla vägar bär till Stockholm cementerades för en stund när beskedet kom att Norrköping kort efter nedläggningen av Bråvallafestivalen nu även får se vinterfestivalen Where’s The Music försvinna. Visionen att bli en musikhuvudstad känns åtminstone för stunden släckt.
Men allt är inte dystert ur ett landsortsperspektiv. Orter som Örebro, Skara, Sundsvall och Hultsfred återkommer med regelbundenhet med spännande branschinslag. I Örnsköldsvik finns Musikmakarna. I Umeå försvinner Umeå Open men man har Random Bastards med storsäljaren Fricky. I lilla Kristianopel finns Pama. Entreprenörer som Anders Bagge och Andreas Carlsson har figurerat med koncept i landsort.
Inte minst: massor, möjligen majoriteten, av kreatörer kommer ifrån och i många fall finns i landsort.
Vi som gör MI uppmärksammar gärna vassa adderingar till den här rapsodiska summeringen. Vi är alltid intresserade av konkreta nyheter, men det kan även handla om spännande trender och mönster som formas. Minns när lilla småländska Rottne plötsligt gav riket tre-fyra starka akter eller när all rockabilly i landet tycktes komma från en liten håla i Dalarna.
Tro inte att vi ändå har koll. Tveka inte att maila. I veckans nyhetsbrev uppmärksammar vi en podd i Linköping. En av oss, Christel, är visserligen inblandad, men exemplet känns ändå välvalt eftersom podden delvis handlar om just frågan: kan man bli kvar i sin landsort och ändå vara en del av svensk musikindustri. Ja, svarar vi, och vill bli pepprade med bevis.
Lars Nylin