– Ja, vad händer? Just nu jobbar vi med bland annat Jubel, Bad Wolfes, Eagle Eye Cherry, Takida och Darin som går väldigt bra på radio. Allt handlar såklart om låtarna, tajming och ett bra upplägg. Sen i slutändan är det ändå lyssnarna som bestämmer… Gillar dom inte låten åker den bort.
– Jag tog en skärmdump för tre år sen när jag hade fyra procent…som jag nästan ramade in, nu ligger vi på 14 procent vilket är helt fantastiskt, får bli en inramning nu i stället.
Hur många är ni på TMB och hur uppstod bolaget?
– Jag startade bolaget hösten 2013, efter att jag slutade på Sony. Jag bestämde mig ganska tidigt för att jag skulle fortsätta med radiopromotion då det fanns ett hål där många jobbade med promotion men inte så många mot kommersiell radio. Efterhand har jag även startat MGMT och skivbolaget TMB Records. Nu jobbar vi med Adrian Modiggård som är signad till Universal och Viktor Olsson, Arvid Nero och Victor Crone som vi släpper själva genom TMB. Men vi letar hela tiden efter nya talanger och samarbeten.
– För två år sedan tog jag in Kelley Archer som förstärkning, hon är precis tillbaka igen efter föräldraledigheten, så nu är det full fart framåt. Eftersom vi är ett litet bolag jobbar vi väldigt tajt med alla dom tre benen i företaget.
Hur har radioplugg förändrats i och med streaming?
– I början var ju Spotify ett hot mot radio och man vågade knappt nämna namnet, sen ändrades det med tiden och man kunde använda siffrorna för att övertyga radio om hit-potentialen.Nu tycker jag vi kommit till en punkt där det är ett grymt bra verktyg, men man behöver synergier överallt för att lyckas idag.
Vad har ni på gång framöver?
– Vi kommer att fortsätta att jobba med BMG Scandinavia som bland annat släpper Takida, Lenny Kravitz, Nova Miller och Kylie Minogue, men även Darin, Bad Wolfes och Eagle Eye Cherry. Vi har några riktigt spännande projekt på gång i höst som vi ser fram emot.
– TMB Records kommer att släppa Viktor Olssons kommande album den 21 september och vi fortsätter att jobba med Arvid Neros debutalbum som släpptes i våras.
Lars Nylin
Fotnot: De i artikeln nämnda 14% baseras på en Top50 trend för 3 dagar. I siffran 14% ingår BMG:s andel 1,17%, då TMB samarbetar med BMG. Den officiella radiostatistiken sammanställs av Radiomonitor och de siffror som presenteras i artikeln är inte baserat i de siffror för topp 100 som varje vecka presenteras i MI.