För andra året i rad arrangeras EQ Loves Festival för att sätta ljuset på kvinnliga förebilder inom musikproduktion. Vi bad Melisha Linell, från arrangerande EQ Loves Music, att svara på 4 SNABBA.
Den 24 och 25 augusti är det åter dags att inspirera fler kvinnor att ta plats som producenter och aktörer i musikbranschen. Då arrangeras den andra upplagan av EQ Loves Festival på Brewhouse i Göteborg. Musikjournalisterna Annah Björk, Ika Johannesson och Per Sindign Larsen kommer att vara på plats och live-intervjua inspiratörer inom musikproduktion. Bland årets gäster finns bl a Grammyvinnande Sylvia Massy (Prince, Johnny Cash mfl), Linn Fijal, studiochef på Rixmixningsverket och Ebony Bones.
Det här är den andra EQLoves-festvalen, vad har ni tagit med er för lärdomar från förra året?
– Att inte fokusera så mycket på paneldebatt utan på inspiration helt enkelt. Vi vill ta del av och dela inspirerande historier från stora förebilder som kommer hit från USA och UK som jobbat länge i branschen och som inte varit en del av normen. Mer fokus på grymma människor och vad de gjort helt enkelt samt skapa nätverk internationellt.
Vem riktar sig festivalen till?
– Festivalen riktar sig till alla som älskar musik och att skapa musik. Och även till dem som är intresserade av jämställdhet i ett område där det varit väldigt svårt att inte vara del av en norm.
Vilken programpunkt ser du själv mest fram emot?
– Liveintervjuer med stora producenter som Sylvia Massy, Ebony Bones samt Linn Fijal med några av våra största musikjournalister i Sverige. Höra om inspirerande historier och lyssna till live-set från bl.a Leila Arab som arbetat med Björk i 20 år. Sedan ser jag fram emot vad våra svenska stjärnskott Ida Redig och Ayla har att dela med sig av för tankar och deras produktioner och såklart deras liveframträdande.
Du har själv jobbat som musikproducent i många år – märker du av någon förändring i musikbranschen sedan jämställdhetsfrågan började lyftas för ett par år sedan?
– Förändringen som jag ser är att det uppmärksammas på ett annat vis att inte vara normativ i yrket musikproducent. Där normen varit satt sedan begynnelsen av inspelningstekniken. Att bilden av en musikproducent långsamt förändras. Även om en fortfarande får höra tråkiga argument om att killar skulle vara mer kvalificerade för yrket. Men nu är det iallafall fler som ändrar sin synvinkel på det.
– Vi i nätverket har också gjort en release med olika versioner på en låt som handlar om just detta; Change is in the air som släpptes den 10 augusti.
Christel Valsinger