En kommentar till Wall Street-analytiker av Universalägaren Vivendis VD Arnaud de Puyfontaine har skapat den största snackisen i musikindustrin på mycket länge. de Puyfontaine annonserar att Vivendi planerar att sälja hälften av sitt ägande i Universal Music Group till en ”strategisk partner”.
Det är i fotspåren på högt värderade musikbolag, i synnerhet Spotify, som Vivendi uppenbarligen tagit beslutet att titta efter en partner. Enligt Arnaud de Puifontaine skulle projektet kunna inledas näst sista eller sista kvartalet i år för att fullföljas inom 18 månader.
Spekulationerna går nu om vilket sorts bolag som skulle kunna investera minst motsvarande 10 miljarder dollar i UMG och sedan kunna utveckla musikbolaget ihop med Universal. De två andra majorbolagen kan exkluderas från teorierna eftersom detta skulle underkännas av konkurrensmyndigheter i USA och Europa. Vissa experter tror på någon av de digitala tjänsterna – som just Spotify eller Google/YouTube – andra tror på amerikanska mediegiganter som ännu inte sysslat med musik, alternativt kinesiska aktörer som Tencent.
Här summerar Financial Times läget: https://www.ft.com/content/fd7fa506-9412-11e8-b747-fb1e803ee64e. Här siar och analyserar Billboard potentiella partners och tittar på UMG:s ekonomi: https://www.billboard.com/articles/news/8467898/vivendi-universal-music-group-sale-suitors.
Lars Nylin