Kvartalsrapporterna duggar tätt, liksom nyheterna kring AI, VR och blockchain. Daniel Johansson har valt ut några av de mest intressanta.
Svenska Melobee är en plattform för att hitta ny musik. Beta-lanseringen skedde i höstas och på kort tid har intresset spridit sig snabbt. 12 000 artister använder sig nu av tjänsten, som växer med ca 75 artister per dygn. Tjänsten finns tillgänglig i över 100 länder.
Melobee inledde nyligen en investeringskampanj på Invesdor där man siktar på att som mest ta in 15 miljoner kronor i nytt kapital. I dagsläget har man nått 5,2 miljoner kronor.
Sedan tidigare har grundaren Mats Wahlström tillsammans med ytterligare ett antal i den svenska branschen gått in med 9 miljoner kronor. Bland delägarna finns namn som Rebecca & Fiona, Andreas Carlsson, Adam Breyer, Meja och Greger Hagelin.
—–
Marknaden reagerade negativt på Spotifys första kvartalsrapport, trots att man rapporterade i stort det som analytiker förutspått. Spotify avslöjade t.ex. 170 miljoner aktiva användare, varav 75 miljoner är betalande prenumeranter.
Aktien gick ned med 9 procent under förra veckan och fortsatte nedåt under måndagen. Troligt är att de fortsatta minussiffrorna gjorde att en del fick kalla fötter, trots att förlusten på 41 miljoner USD var klart mindre än kvartalen innan.
Spotify verkar också satsa mer på Mellanöstern och Afrika. Nyanställningar görs just nu till kontoret i Dubai, som ska vara fokuserat på länder i dessa områden.
Samtidigt som Spotifys rapport möttes med tummen ned rapporterade Pandora förvånansvärt positiva siffror. Trots att det totala antalet aktiva användare gått ned har man ökat intäkterna rejält, ett resultat av att betalande prenumeranter ökar medan användare av gratisvarianten går ner.
Intäkterna från de betalande ökade med 63 procent jämfört med föregående kvartal och tjänsten har nu närmare 6 miljoner betalande. Pandoras aktie gick upp med 22 procent under förra veckan.
Spotifys kvartalsrapport (PDF)
Pandoras kvartalsrapport
—–
YouTube meddelar att tjänsten nu har 1,8 miljarder unika inloggade användare per månad, en ökning med 300 miljoner sedan man senast rapporterade i augusti 2017. Vissa förändringar har börjat ske på YouTube-plattformen, vilket späder på ryktena om en ny streamingtjänst från Google, en tjänst som av media kallats Remix.
Samtidigt satsar Youtube på att utöka originalinnehåll på Youtube Red. Nytt innehåll ska komma från bl.a. Will Smith, Kevin Hart och Demi Lovato, samtidigt som Youtube förnyat sitt exklusiva avtal med att sända konserter från Coachella.
—–
Warner Music Group meddelade i förra veckan att man har sålt tre fjärdedelar av sin aktieposition i Spotify. Försäljningen har skett under de senaste veckorna till ett värde av 3,5 miljarder kronor. Vinsten kommer gå igenom samma royalty-maskineri som om det vore intäkter från streaming, d.v.s. fördelas till såväl artister som labels som Warner distribuerar, baserat på hur de olika aktörernas avtal ser ut.
WMG´s CEO Steve Cooper kommenterar försäljningen:
– This sale has nothing to do with our view of Spotify’s future. We’re hugely optimistic about the growth of subscription streaming, we know it has only just begun to fulfill its potential for global scale. We fully expect Spotify to continue to play a major role in that growth.
Universal Music Group meddelade nyligen att man inte kommer sälja av några aktier, medan Sony Music Entertainment tidigt sålde av hälften av sitt aktieinnehav till ett värde av 6,5 miljarder kronor. Indiebolagens branschorganisation Merlin har inte meddelat någon avyttring än så länge, men har sagt att vid en eventuell försäljning kommer vinsten fördelas till labels.
—–
Den 19 maj blir det brittisk royal-hysteri när Meghan Markle ska gifta sig med prins Harry, och kungahuset verkar ha hittat en ny intäktskälla utöver de 540 miljoner kronor som kungahuset drar in på de brittiska skattebetalarna varje år. Hela ceremonin, inklusive flera musikframträdanden, kommer nämligen tillgängliggöras på Spotify och Apple Music för den som vill höra.
Den 25 maj släpps giftermålet också på vinyl i brittiska butiker.
—–
Xiaomi, den kinesiska elektroniktillverkaren, har startat en streamingtjänst i Indien, Mi Music, tillsammans med Hungama. Streamingmarknaden ser en stor tillväxt i landet med tjänster som t.ex Saavn, Gaana, Apple Music och Amazon. Även Spotify har öppnat kontor i landet, men har än så länge inte lanserats där.
—–
Det amerikanska IT-företaget Cloudflare, som skapat en decentraliserad lösning för hosting av webbplatser, har genom ett domstolsbeslut kommit överens med RIAA (Recording Industry Association of America) om att förhindra sajten Mp3Skull att komma tillbaka genom tjänsten. Mp3Skull tillhandahöll mp3-filer för nedladdning utan några licenser.
Samtidigt säger domstolen att Cloudflare är en fullt legal aktör och att beslutet inte har att göra med om huruvida Cloudflare medverkat eller inte i Mp3Skull´s aktiviteter. Cloudflare ser till att 6 miljoner webbplatser finns tillgängliga, däribland företag och tjänster som Uber, Fitbit, OKCupid och även The Pirate Bay.
—–
JAAK har inlett ett pilotprojekt tillsammans med amerikanska Global Music Rights (GMR), BMG, Sentric, Warner/Chappell och Warner Music Group, där man ska testa en blockchain-lösning för att hantera musikrättigheter. JAAK har utvecklat plattformen KORD med syftet att skapa en global decentraliserad databas baserad på Ethereum.
JAAK´s CEO Vaughn McKenzie-Landell säger:
– We have developed the pilot in collaboration with the music industry to directly address their needs. The goal of KORD is to harness blockchain technology to make the world of IP rights better for everyone, starting with the music industry. We’d like to thank our pilot participants for their continued support and valuable insight.
—–
MelodyVR har nu lanserats i USA och Storbritannien. Från start finns konserter från artister som The Chainsmokers, Fall Out Boy, KISS, Wiz Khalifa, The Who och Imagine Dragons tillgängliga genom VR-appen. Samtidigt har bolaget fått in ytterligare 30 milj USD i kapital.
—–
Lästips 1: Music streaming does nothing for Apple’s bottom line
Lästips 2: In A&R, ‘Gut vs Data’ Isn’t a Binary Choice
Daniel Johansson