Nyheten om att ABBA återförenats i studion och spelat in två nya låtar spred sig snabbt över hem världen, efter Görel Hansers pressmeddelande i fredags. MI har samlat några av reaktionerna från internationellt håll.
På Twitter ramlade snabbt skämten in om att President Trump lyckats återförena både Korea och ABBA på samma dag. På mediasajterna, i framförallt Storbritannien och Australien där ABBA var som allra störst under den aktiva karriären, började sedan musikjournalisterna så smått uttala sig. Flera visste inte riktigt vilket ben de skulle stå på. Glädjas över ny musik från en av världens mest framgångsrika popgrupper? Eller oroa sig över kvalitén på de nya verken?
Australiske musikjournalisten Molly Meldrum, känd för bl a topplisteprogrammet Countdown som sändes 1974-87, är dock enbart exalterad. Han lovar att kampanja för att få ABBA till Australien och kallar deras återförening historisk.
”Their timeless songs are the soundtrack to our lives. They are so strong in our hearts because the songs make you feel warm inside.” (http://www.dailymail.co.uk/tvshowbiz/article-5670045/Molly-Meldrum-campaigns-ABBA-perform-Australia.html)
I The Sydney Morning Herald skriver Michael Idato att nyheten om ABBA:s återförening har tagits emot världen runt som vore den Kristi Återkomst: ”albeit one seasoned in blue eyeshadow and a little bit of glitter.” Han avslutar sin text, som lyfter fram hits som Mamma Mia, Fernando, SOS, Dancing Queen och Chiquitita med orden:
”It makes the choice of title for their first new release in 35 years all the more signficant: I Still Have Faith in You. As their fans always, unwaveringly, had in them.” (https://www.smh.com.au/entertainment/music/abba-to-release-first-new-material-in-35-years-20180427-p4zc5s.html)
Alexis Pedritis som skriver i brittiska The Guardian är mer kluven och menar att det finns låtar i ABBA:s katalog som inte alls håller den klass som vi i efterhand förknippar dem med (han pekar ut Dum Dum Diddle och Sitting In A Palmtree här). Hur kan vi vara säkra på att de nya låtarna är av det slag vi förutsätter att de ska vara?
”So if the new Abba songs are fantastic, there’s certainly a precedent. If they’re dreadful, well, there’s a precedent for that, too. Only if they’re mediocre will they come as a shock.” (https://www.theguardian.com/music/2018/apr/27/abba-return-will-be-either-genius-or-disaster-but-nothing-in-between-alexis-petridis)
I en intervju med BBC News uttalar sig Kitty Empire, musikkritiker för The Observer, i liknande, splittrade ordalag:
”I’m half-thrilled and half-terrified. No matter what they produce, can it ever live up to this weight of expectation? But I’m cautiously optimistic.” (http://www.bbc.com/news/entertainment-arts-43925749)
Andra oroar sig för hur den kommande turnén med ABBA som digitala avatarer ska te sig.
”As much as I love Abba, I can’t imagine that a concert featuring mere holograms of my heroes could compete with the real thing. No matter how technically ground-breaking and pioneering the techniques might be, would it be an entirely uplifting experience?”, skriver Jan Noir för Daily Mail. (http://www.dailymail.co.uk/debate/article-5666945/JAN-MOIR-fears-Abba-reunion-melancholic.html)
Pur glädje uttrycker dock sångerskan och skådespelerskan Jackie Clune, som bland annat turnerat med musikalen Mamma Mia!, i en artikel i The Telegraph:
”As a lifelong Abba fan – and having toured the world for three years as the lead in the smash hit Abba musical, Mamma Mia! – I am no less than thrilled that ABBA have announced that they are back together.” (https://www.telegraph.co.uk/women/life/glad-abba-making-comeback/)
Christel Valsinger