Tjänster som Pledgemusic, Indiegogo och Kickstarter är idag etablerade alternativa finansieringsformer inom musiken. Nu finns en svensk motsvarighet, Signe.io, som är inriktad mot konserter.
Signe är en digital plattform för crowdfunding av konserter som drog igång förra året. Arrangörer, artister och fans kan lägga upp en insamling för en kommande konsert och börja samla in finansering. Sedan starten har Signe crowdfundat konserter med bl.a. Timo Räisänen, Eric Gadd och Mwuana.
Målet med tjänsten är att den ska kunna hjälpa artister och arrangörer att våga boka mer livearrangemang genom att på förhand se intresset – samtidigt som fansen kan vara med och påverka valet av bokningar.
Signe sitter på musikinkubatorn Amplify på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, och jag ställde några frågor till grundaren Daniel Engh.
Hur kom ni på idén till Signe?
– Jag såg hur mina polare som arrangerade konserter kastades mellan hopp och förtvivlan dagarna innan en konsert på grund av osäkerheten kring hur många som skulle komma. Jag tänkte att det borde gå att hitta ett sätt för arrangörerna att kolla intresset och hitta finansiering före de bokar en artist. Crowdfunding var ju riktigt spännande så vi började bygga en tjänst.
– Vi jobbar för att aktivera fansen och låta dem vara med och påverka vad som ska bokas, samtidigt som man minskar den ekonomiska risken för arrangörerna. Artisterna behöver fler spelställen och Signe ska vara ett verktyg för arrangörer runt om i landet att våga boka mer livemusik.
Ni har redan genomfört ett gäng lyckade projekt, några lärdomar från dessa?
– Framför allt har vi sett att intresset för livemusik på landsbygden lever i allra högsta grad! Vi har tillsammans med lokala arrangörer kunnat hjälpa till att arrangera konserter på platser man knappt visste fanns. Det gäller bara att få arrangörer, publik, artister och bokningsbolag att våga testa på crowdfunding. Det är fortfarande ett nytt och lite läskigt begrepp för många. I slutändan är det bara win win för alla parter.
Vad tror du om framtiden för finansiering av konserter och turnéer?
– Jag tror att delningsekonomin kommer fortsätta växa, så det kommer definitivt hända grejer på det området. Annars så känns det som att varumärkessamarbeten, som blir allt mer vanligt i musikbranschen, även kommer öka på livesidan.
Daniel Johansson