24 april 2018

JOHANSSON om IKEA, Tencent, Royalty Exchange och den joddlande pojken

Chance the Rapper och Post Malone fick sina stora genombrott på SoundCloud, medan Justin Bieber och Cody Simpson fick dem på Youtube. Men frågan är om inte den ”joddlande pojken” slår allt.  

Ingen lär ha undgått den ”joddlande pojken” som över en natt blev ett internetfenomen. Den 24 mars sjöng han Hank Williams ”Lovesick Blues” i en Walmart-affär, någon filmade det hela och två dagar senare spred sig klippet som en löpeld när Viralhog laddade upp det på Youtube.

Ytterligare ett par dagar senare var han med på Ellen DeGeneres, som förutom att ge honom en check på 15 000 dollar (från Walmart) också såg till att han fick framträda i det stora country-inriktade radioprogrammet Grand Ole Opry. Ytterligare några dagar senare framträdde den joddlande pojken inför tiotusentals människor på Coachella, tillsammans med DJ Whethan.

En mängd remixer och ombearbetningar har gjorts av hans sång, varav flera klättrat högt på topplistorna. Charles Gooses version, ”Yodeling Walmart Kid” låg förra veckan som nr ett på den globala virala topplistan på Spotify, och på Youtube får covers på covern miljontals visningar.

I skrivande stund har de olika videorna av den joddlande tioåringen setts åtminstone 150 miljoner gånger. Här finns det ursprungliga originalklippet: www.youtube.com/watch?v=jlmNwjdYVnk

Internet är fantastiskt.

—–

J Cole slog den 20 april streamingrekord i USA på både Apple Music och Spotify. Det nya albumet ”KOD” genererade 64,5 miljoner strömmar under det första dygnet på Apple Music, och 36,7 miljoner på Spotify. Siffrorna rapporterades ungefär samtidigt från de båda tjänsterna, oberoende av varandra. Intressant är att Apple Music alltså rapporterar nästan dubbelt så höga streamingsiffror än Spotify på just det här albumet under det första dygnet.

—–

Enligt Wall Street Journal är Tencents musikdivision TME (Tencent Music Entertainment) på väg in på NASDAQ-börsen i USA. TME driver de tre streamingtjänsterna QQ Music, Kuwo och KuGou, som tillsammans når 700 miljoner användare. Sedan slutet av förra året är Spotify delägare i TME, och Tencent äger i sin tur 7,5 procent av Spotify.

Målet är inställt på att få TME noterat genom en reguljär IPO (till skillnad mot Spotifys direktlistning) någon gång under det andra halvåret 2018, till en värdering av 25 miljarder dollar, vilket skulle sätta bolaget på ungefär samma värdering som Spotify.

—–

Vi är många som har sett fram emot lanseringen av MelodyVR´s app. I ett pressmeddelande avslöjas att appen kommer att släppas inom några veckor. Universal, Sony och Warner har alla ingått samarbete med VR-tjänsten, vilket vittnar om att något intressant är på gång.

För ett halvår sedan fick EVR Holdings, bolaget som driver MelodyVR, 180 miljoner kronor i riskkapital. Även UMG har köpt in sig i EVR, och Microsoft har ingått ett samarbete. För några månader sedan hintade Anthony Matchett, grundare och CEO, dock att man till en början främst kommer fokusera på den amerikanska marknaden.

—–

För en tid sedan avslöjades IKEA´s samarbete med Sonos, som ska leda till att en ny generation av ”ljudmöbler” lanseras under 2019. Detta som en del av IKEA´s satsning på ”det smarta hemmet”.

Men redan nu släpper IKEA två nya Bluetooth-högtalare. Traditionen att namnge produkterna med svenska namn fortsätter, de båda högtalarna i två olika storlekar kallas för Eneby, som endera kan peka på ett område i Bromma eller en by i Eskilstuna kommun.

Den lilla Eneby kostar 495 kronor medan den stora kostar 895 kr, och IKEA beskriver produkten: ”Ger dig en klar, kraftfull ljudupplevelse var du än placerar den – hängande, stående eller monterad på väggen. Välj den mjuka tygfronten eller ett minimalistiskt uttryck med delar av högtalaren synliga.”

https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80401466/

—–

Facebook har ingått licensavtal med indiebolagens samarbetsorgan Merlin, samt med Beggars Group, PIAS och INgrooves. Stora delar av rättighetshavarna i musikbranschen har nu slutit avtal med Facebook, som även inkluderar Instagram, Oculus och Messenger.

—–

I ett blogginlägg av Matthew Smith, CEO for Royalty Exchange, avslöjas att satsningen på en börsnotering av Royalty Flow, tjänsten som skulle handla med musikrättigheter, misslyckats. NASDAQ har helt enkelt inte godkänt modellen.

Royalty Flow har köpt upp 25% av rättigheterna till Eminems katalog, för 18,75 milj. dollar som finansierat dels med ett kapitaltillskott om 6,4 milj. samt med egna pengar. Tanken var att tradingen till en början skulle ske kring just de rättigheterna, för att sedan utökas.

Nu ser det dock ut som om planen misslyckats och Royalty Exchange får försöka hitta andra vägar för att skapa en handel kring rättigheter.

—–

Amazon avslöjar att man nu har 100 miljoner betalande användare av streamingtjänsten Prime, som både innehåller musik och video. En viktig faktor till den stora tillväxt Amazon har sett under den senaste tiden är explosionen i försäljning av den smarta högtalaren Amazon Echo.

De senaste siffrorna visar att 20 procent av de amerikanska hemmen nu har minst en smart högtalare. Det är en ökning med 67 procent jämfört med hur det såg ut i november 2017.

—–

Apple har nått 250 miljoner betalande prenumeranter på sina olika prenumerationserbjudanden, som Apple Music, iCloud och app-prenumerationer via App Store. Under det senaste året har antalet betalande prenumeranter till Apples tjänster ökat med 30 miljoner personer i kvartalet. Det är alltså inte bara Apple Music som ökar kraftigt, senaste siffrorna säger att tjänsten ökar med 2 miljoner betalande per månad, utan även övriga erbjudanden från Apple.

—–

Next Big Sound, som köptes upp av Pandora 2015, har gjort stora uppdateringar av Pandora´s Prediction Chart. Mer noggrann geografisk information kring lyssnarna samt ett större fokus på trender ska göra så att det går bättre att förutsäga vilka artister som kommer nå Billboard 200.

I ett blogginlägg beskrivs förändringarna: Predicting Artist Success at Next Big Sound

—–

Aggregatören INgrooves har lanserat funktionen ”Trends Now”, som ska hjälpa masterägare och artister att både hitta nya sätt att marknadsföra sin musik samt hitta potentiella ”hot” mot intäkterna. Kunder till INgrooves kan se aktiviteten som sker med deras katalog på tjänster och i spellistor och bli uppmärksammade på om något annorlunda händer.

Bob Roback, CEO för INgrooves, kommenterar den nya funktionen:

– Our focus is on analyzing and curating massive amounts of data to surface timely, actionable insights that allow our partners to consider and execute effective marketing plans. Trends Now is a unique and impactful tool for labels and artists to directly confront the growing marketing challenge.

—–

SongCatcher, Deezers Shazam-konkurrent, har släppts för Android. Beta-versionen lanserades redan i december, men nu är appen officiellt släppt. Funktionen går också att använda direkt i Deezer-appen, förutsatt att du har en Android. SongCatcher baseras på ACRCloud, en fingerprinting-teknik som fungerar likadant som den som numera Apple-ägda Shazam använder.

Alexander Holland, Chief Content & Product Officer på Deezer, säger:

– We’re excited to bring music fans the ability to quickly identify and save their new favorite songs without leaving the app or interrupting their music experience. Today we are proud to offer people 53 million tracks on our platform, and SongCatcher makes it possible to find out if the song you are hearing is one of them.

—–

Spotify har lanserats till Sky Q, den brittiska tjänsten som finns tillgänglig i de flesta set top boxar i landet. Spotify-appen kan nu läggas till i interfacet och styras genom boxen. Även Netflix är på gång att läggas till i Sky Q.

—–

Vivendi´s CEO Arnaud de Puyfontaine sade i veckan att man inte kommer att sälja av några aktier i Spotify initialt. Vivendi äger 100 procent av Universal Music Group. de Puyfontaine sade istället att man ser Spotify som en strategisk partner och inte en tjänst som man i första hand tänker casha in på.

Samtidigt avslöjade han för några dagar sedan att Vivendi tittar på möjligheterna för att introducera UMG-aktien på börsen. Under en konferens sade han: “We have started work that will allow us to present the benefits of a potential listing of UMG to the supervisory board.”

—–

Spelet Grand Theft Auto V, är den mest intäktsbringande kulturartefakten någonsin, oberoende av om det gäller film, musik, böcker eller något annat. Spelet har genererat 6 miljarder dollar i intäkter globalt, och fortsätter att sälja bra fortfarande fem år efter releasen.

—–

Den amerikanska förlagsorganisationen NMPA har efter tre års juridiska strider vunnit mot tjänsten Wolfgang´s Vault som gjort tusentals konserter tillgängliga online, utan att lösa de korrekta licenserna. Wolfgang´s Vault är ett slags ”rockarkiv” som säljer t-shirts, affischer och mycket annat. En domstol beslutade nyligen att tjänsten måste ta bort all den musik som inte är licensierad. Nivån på skadestånd till förlagen och kompositörerna har inte bestämts ännu.

—–

GlobalWebIndex säger i en studie att 64 procent av alla internetanvändare i världen använder någon form av streamingtjänst för musik (Youtube och andra videotjänster ej medräknade).

Enligt rapporten använder t.ex. 22 procent av de europeiska internetanvändare Spotify, 8% SoundCloud och 7% Deezer. I Latinamerika dominerar Spotify och används av 46%. I USA används Pandora av flest, 28%, men Spotify är inte långt efter med 25%. I Kina dominerar Tencent-tjänsterna QQ Music och KuGou som tillsammans används av mer än 60 procent av internetanvändarna i landet.

An Overview of Music Streaming in 2018

—–

Läsvärt 1: How Music Generated by Artificial Intelligence Is Reshaping – Not Destroying – The Industry

Läsvärt 2: Facebook Might Just Have Done YouTube a Massive Favour

 

Daniel Johansson

 

Etiketter: #Johansson