Universal Music Publishing petar ner Sony/ATV från tronen och tar platsen som marknadsledande förlag under första kvartalet av 2018. Det visar årets första kvartalsrapport från Musikförläggarna.
Universal Music Publishing har 25% av marknadsandelarna på Sverigetopplistan under första kvartalet 2018. Det är ett rejält kliv upp från motsvarande period förra året, då UMP bara var tredje största förlag med 11,6 %.
– Vi har haft ett starkt kvartal med en mix av internationella och lokala låtar som gått bra och blivit hits, säger Universal Music Publishings vd Martin Ingeström till MI i en kommentar.
– För att nämna några så har Vincent & Salem (Vargas & Legola) haft stora framgångar med bl.a Avicii och Axwell/Ingrosso. Våra mindre etablerade lokala låtskrivare och artister har dessutom fått sina genombrott vilket så klart är väldigt glädjande, vårt lokala A&R team har med andra ord levererat!
Sony/ATV kliver ner till en andraplats med 19% av andelarna (jfr 23,3% Q1 2017) medan Warner Chappell är tredje största förlag med 15% (14,25%, Q1 2017).
Bland de mindre förlagen är det värt att notera att The Bank som inte fanns med motsvarande period förra året plockar 3% av marknadsandelarna.
Andelen låtar på Sverigetopplistan med svenska låtskrivare under Q1 ligger ungefär i linje med förra året – 36 st, jämfört med 39. Högsta placering bland de svenskskrivna låtarna har Every Single Day med Felix Sandman (Sandman, Toorey, Parker, Conrad, Ferrari/ Ten MusicGroup, Kobalt, Universal Music Publishing, Manus). Som brukligt under årets första kvartal är andelen låtar från Melodifestivalen hög, i år elva, jämfört med tio motsvarande period förra året.
Kvartalslistan med alla låtskrivare och förlag finns att läsa här.
Christel Valsinger