I slutet av 90-talet lanserades den digitala musiktjänsten eClassical i Sverige. Snart 20 år senare finns tjänsten fortfarande kvar, med kunder från hela världen.
För en tid sedan gick jag igenom gamla nyheter som jag skrev i slutet av 1990-talet, och hittade den här ganska korta artikeln:
”En ny musikbutik har slagit upp portarna. Det är eClassical.com från Karlskrona och namnet ger en ledtråd om att det i första hand handlar om klassisk musik. Formatet som eClassical.com använder sig av är mp3, och sajten inriktar sig på den internationella marknaden. Varje dag uppdateras också eClassical.com med gratis klassisk musik för nedladdning. Betalning av musik sker med VISA eller MasterCard.”
Under årens lopp har jag lite nu och då gått in på tjänsten för att se om den finns kvar, men nu var det säkert 3-4 år sedan jag senast tittade till eClassical. Och visst, eClassical lever fortfarande i högsta välmående!
Ganska anmärkningsvärt att en musiktjänst för köp av downloads, som släpptes långt innan iTunes Store, Youtube, Pirate Bay, Spotify, ja t.o.m. innan Google slog igenom, fortfarande har full verksamhet. Jag ringde upp grundaren George Olvik för en liten pratstund.
Vad tror du det beror på att ni har lyckats ”överleva”, när så många andra tjänster försvunnit?
–Jag tror att det finns flera skäl. Viktigast är kanske att vi har haft en smart setup som varit mycket kostnadseffektiv och flexibel där vi t ex har kunnat lägga till olika filformat utan att göra större investeringar. En annan orsak är säkert att vi är nischade på klassisk musik. Hade vi sålt popmusik så hade konkurrensen varit större.
Vilken/vilka marknader är ni störst på idag?
– Den amerikanska marknaden är och har alltid varit störst. Procentuellt så är det färre som köper klassisk musik i USA jämfört med Europa, men som marknad blir de ändå störst då det är så många som bor där.
George berättar att Sverige och Storbritannien är andra stora marknader, men konstaterar samtidigt att de har kunder från hela världen.
–Idag är det mest min son som tar hand om supporten, men det kommer verkligen samtal från hela världen. Ibland blir man förvånad över vart folk ringer från.
eClassical omsätter idag ca 3 miljoner kronor per år och det har legat på den nivån under de senaste åren. Innan dess var intäkterna faktiskt lite lägre under några år, men med övergången till HD-filer (24-bit), så ökade försäljningen återigen.
Hur ser du på streamingutvecklingen som skett under de senaste åren?
– Den är ju mycket bra och smidig för den som lyssnar. Förstår verkligen att man hakar på den och jag lyssnar själv på Spotify såklart. Men det finns mängder med kunder som har jättefina ljudanläggningar som bara skall ha det bästa i ljudformat. Och då får du inte samma kvalitet i ljudet från en streamingtjänst.
George säger att han tror att kunderna har ett stort förtroende för tjänsten, eftersom den har funnits under så lång tid. Jag frågar honom vad han tror om framtiden för eClassical:
–Jag hoppas att du hör av dig igen om 20 år och frågar hur det går. Idag sköter gänget på BIS Records också mycket av arbetet och jag har också hjälp av mina barn i detta arbete och det vore kul om de ville ta detta vidare. Klassisk musik kommer aldrig att försvinna och jag vet att vi har en tjänst som många uppskattar. Flera av våra kunder har vi haft typ sedan starten och många har blivit nästan personliga vänner.
Daniel Johansson