Sari Torbiörnsson är Music Supervisor på Ohlogy, som har kontor i Stockholm, London och Oslo. Hon drömmer om att skapa mötesplatser mellan musik och konst och håller just nu på att öppna upp ett företagskontor i Berlin. Här är hennes jobbvardag.
Vad är ditt jobb?
– Music Supervisor på Ohlogy sedan sex år tillbaka. Jag jobbar med att utveckla musikstrategier och musikidentiteter för varumärken och företag. Så mestadels kreativt med allt som har med musik att göra, även för reklamfilm, film, modevisningar, editorials, event med mera. Music curation helt enkelt. Har tidigare varit baserad i Stockholm men håller nu på med att öppna upp Ohlogy Berlin-kontoret.
Vad är det första du gör på jobbet på morgonen?
– Snyter mig och tar en kopp kaffe.
Hur ser schemat för en vanlig dag ut för dig?
– Skriva och svara på mail, läsa och lyssna igenom det senaste på ett tjugotal musik- och modebloggar och i tidskrifter. Se vilka projekt vi har och sätta tänderna i dom, kanske lägga en timme här och där på låtförslag till en reklamfilm. Pitcha in artister för en kampanj eller editorial. Leta fram de viktigaste låtarna för de varumärken, som vi jobbar med, till deras butiksmusik och sen en hel del playlisting och schemaläggning av butiksmusiken.
Hur ser ditt skrivbord ut?
– Jag håller ofta ordning på mitt skrivbord. Kan dock ske en ansamling av kaffekoppar. Innan satt jag i Stockholm tillsammans med mina kollegor runt samma bord och då kunde det stundtals bli lite kaos på skrivbordet, en härlig blandning av merch, papper, kaffekoppar, hörlurar och snacks. Men nu när jag hyr en plats i ett co:working space i Berlin har jag väldigt ordnat på skrivbordet.
Var befinner du dig oftast när du jobbar?
– Framför skärmen. En del i mötesrum eller på konserter också men tror större delen av arbetsdagen är skärmtid. Har börjat försöka sätta larm för upp och hoppa för det är så enkelt att bli sittandes timmar i sträck och glömma att röra på sig.
”Team telefon” eller ”team maila”?
– Helt klart team telefon. Gäller även privat. Tycker det är kul att prata i telefon, kan göra det i timmar, är däremot lite långsammare på att svara på mail. MEN jag jobbar på det.
Vilka är dina bästa källor till ny musik?
– Bloggar är helt klart min primära källa. Även skivbolag, förlag och artister som skickar över musik. När det kommer till gammal rare musik så är välsorterade vinylaffärers onlinekatalog bra att browsa runt i.
Vilket uppdrag drömmer du om?
– Oj, så mycket haha! Drömmer om att jobba med curation på t.ex. Berlin Atonal. Skapa mötesplatser mellan musik och konst. Introducera olika världar för varandra, hitta olika otippade och nyskapande kontexter inom musik. Inte så konkret kanske haha. Men drömmer också alltid om att få jobba med musik till film, dokumentärt och spelfilm, ta hand om hela musikbiten och vara med att skapa något riktigt fett.
Vad lyssnar du helst på just nu?
– En salig blandning av allt. Har en crush på brittiska bandet Shame för tillfället så deras låt Friction har spelats en hel del hemma. Aleksi Peräläs album Simulation är ett bra tips för ”svara-på-mail-session”- musik.
När är jobbet som bäst? Som sämst?
– När man sitter och lyssnar igenom ett gäng låtar på en blogg och så kommer den där låten som bara knockar en helt av stolen och man påminns om varför man gör det man gör. Även när man sätter en låt i en synk (i en reklamfilm t.ex.) och det bara sitter helt perfekt och man ba ”wooow”! Sämst är det när man påminns om ojämlikheten som finns i branschen och att man som kvinna måste jobba hårdare ibland för att bli hörd och sedd. Ett annat problem kan vara när det blir för ojämnt flöde och för många arbetsuppgifter på en gång, ketchupeffekten.
Vad/vilka jobbar du med just nu?
– Just nu sitter jag och lyssnar på låtar för Weekdays butiksmusik. När det är gjort så ska jag skissa på lite idéer kring en konsert vi jobbar med.
Christel Valsinger