”Jag blev livrädd. Fick tunnelseende. Trodde inte det var möjligt, men det var det!”. MI har pratat Melodifestivalen med Ola Håkansson, mannen bakom dubbelsegrande TEN Music.
Ola Håkansson är minst sagt luttrad vad gäller Melodifestivalen, ändå var upplevelsen att se Benjamin Ingrosso och Felix Sandman vinna dubbelt i lördags något unikt även för den högmeriterade branschveteranen.
Om hans lägsta punkt i Melodifestivalen var att som tävlande komma sist i tävlingen 1969 blev detta en absolut höjdpunkt, jämförbar med hans involvering i låtar som Dansa i neon med Lena Ph och En dag med Tommy Nilsson.
Ten Music känns inte som det ”typiska mello-bolaget”, om det nu finns något sådant. Hur resonerade ni innan?
– Sedan dag ett har jag varit inriktad på att nå ut internationellt med den musik jag jobbar med. Samma sak med TEN. Eftersom Melodifestivalen och Eurovision Song Contest är lysande kanaler att nå ut i Europa föreslog jag förra året till Benjamin och the Foo att de skulle vara med, eftersom de hade starka låtar. Samma sak i år, men nu med Felix (Sandman) från the Foo som solo. Allt utgick från låtarna.
Du upplever inte att Melodifestivalen sätter ramar som inte passar er sorts artister?
– Inte alls. Det gäller bara att ha fokus på det man själv tror på, inte anpassa sig till hur man TROR det måste vara. Jag menar, Loreens Euphoria är ett lysande bevis på att en bra låt och en stark artist kan lyckas i tävlingen hur omgivningen än ser ut. Det där gäller alltid, jag minns vilket liv det blev en gång i tiden när vi lät Jerry Williams göra Allsång på Skansen.
Vad händer närmast med Benjamins lansering inför finalen i Lissabon?
– Vi jobbar ständigt internationellt och med Benjamin har vi en licens med Sony i USA. Just nu finns han på Sony-labeln RED, där t ex The Chainsmokers kom fram, men det är inte helt klart ännu hur vi kommer att jobba. Det kan hända att vi gör unika licenser också.
Blir det Europa-resa inför finalen av det slag som blivit norm vid vinst?
– Vi har precis börjat titta på den biten. Finns det intresse är det självklart att vi reser. Samma sak här: vi har alltid pågående kampanjer med artister, Zara Larsson är t ex i Sydamerika just nu, som ett exempel. Och även om detta är Europafixerat så är det inte så att vi måste börja från noll direkt.
Lars Nylin