Facebook har de senaste månaderna slutit avtal med en mängd olika aktörer i musikindustrin. Nu också med STIM.
Stim har genom sitt internationella bolag ICE slutit licensavtal med Facebook. Det är Facebooks första multi-territoriella musiklicens och gäller förutom Facebook också Instagram, Oculus och Messenger. Det täcker över 160 territorier med över 290 000 rättighetshavare, varav ca 85 000 Stim-anslutna. Avtalet gäller till den 31 mars 2020.
Peter Lindström, chef för avdelningen Members & Market på Stim, säger:
– Det här är en framgång både för musikskapare och musikkonsumenter och ett viktigt steg mot en hållbar digital musikmarknad. Musiken ger plattformar som Facebook ett stort värde, och det är viktigt att det värdet också kommer dem som skapat musiken till del.
Avtalet gäller också för brittiska PRS for Music och tyska GEMA. Facebooks användare kommer få möjlighet att använda musik ur en katalog med miljontals verk till videor som de själva skapar och delar. ICE kommer också att arbeta tillsammans med Facebook framöver med den pågående utvecklingen av deras musikrapporteringssystem.
—–
Spotify har öppnat kontor i Mumbai, Indien. Inga uppgifter finns om när tjänsten kan tänkas lanseras i landet, som har 1,3 miljarder invånare. Konkurrerande tjänster är bl.a. Saavn, Hungama och Gaana.
—–
Universal Music Publishing Group rapporterar ökade intäkter för 2017. Totalt landade intäkterna på 965 miljoner dollar, vilket betyder en ökning med 8 procent jämfört med året innan. Sedan år 2015 har intäkterna till UMPG ökat med 125 miljoner dollar.
—–
SynthShare heter en ny tjänst som erbjuder möjligheten att få feedback på sin musik från andra musiker, producenter och låtskrivare. Det bygger på en form av byteshandel, när du ger feedback på någon annans låt får du en kredit som sedan kan användas för att öppna upp dina egna låtar som andra då kan recensera. Användare bygger sin egen profil och ökar på sin ”Karma Score” genom att låtskrivare poängsätter hur bra de tycker ens kommentarer är.
—–
Den amerikanska organisationen Council of Music Creators, som företräder kompositörer, påvisar i en Youtube-video tre problem som de anser behöver fixas i den nya Music Modernization Act, ett lagförslag som syftar till att lösa problemet med mekaniska licenser i USA.
https://www.youtube.com/watch?v=GV4mvYGdeDo
—–
Airbnb har lanserat konceptet Airbnb Concerts, som är en utveckling av musikerbjudandena på deras plattform Trips. Förutom att hitta en lämplig sovplats kan man kombinera det med en rekommenderad och intim konsert i 25 städer runt om i världen, t.ex. New York, Tokyo, Paris och London.
James Beshara, Head of Music på Airbnb, säger:
– It’s been really exciting to see it organically grow and take off. I think music fans around the world are craving this type of format and intimate connection with artists. Five years from now, I think more people will experience music in intimate settings like this than they are experiencing in arenas, and stadiums and festivals. That’s how big of an opportunity I think this is and hopefully we’re a substantial part of that.
—–
Pandora rapporterar att de har 5,5 miljoner betalande prenumeranter, och att intäkterna från Premium ökade med 25 procent under 2017. Tjänsten avslöjar också att under det senaste kvartalet har man fått 290 000 nya betalande prenumeranter, som inte använt sig av någon gratis provperiod utan börjat betala direkt.
—–
Facebook har ingått samarbete med Songkick som innebär att konserter och turnédatum integreras i plattformen. Sedan tidigare använder sig t.ex. Spotify, Bandcamp, Pandora, Shazam och Soundcloud av data från Songkick.
Songkick köptes upp av Warner Music Group förra året, och sen dess har antalet aktiva månatliga användare ökat med 43 procent.
—–
Vydia, en plattform för att hantera rättigheter kring videoinnehåll, meddelar att de har fått in 57 miljoner kronor i riskkapital. Pengarna kommer framför allt användas till teknikutveckling.
Vydia har haft en snabb tillväxt, över 200 000 kreatörer använder nu plattformen, som också inkluderar statistisk analys.
Roy LaManna, grundare av Vydia, kommenterar investeringen:
– Content creators are leveraging the power of video across every social platform available, however, their insights and control over their own intellectual property are limitedV. Vydia is empowering creators by solving this problem with a smart, universal application. With the growth of streaming services, specifically within video, we feel there is a lot more room for growth. This capital investment will help us enrich the careers of artists on an expedited timeline.
—–
Grundaren av Streamiz, en piratstreamingtjänst, har dömts till två års fängelse, samt att betala ett rekordskadestånd på motsvarande 830 miljoner kronor till franska sällskapet SACEM och flera filmbolag.
Domstolen konstaterade att mannen bevisligen tjänat 1,5 miljoner kronor under de två åren som tjänsten drevs. Polisen hittade också 30 000 euro i cash i hans ryggsäck när han anhölls.
—–
En studie från University of South Australia visar att metal kan fungera som ett skydd mot mental ohälsa. Studien heter Contextualising the mental health of metal youth: A community for social protection, identity, and musical empowerment och i den går bl.a. att läsa:
”Metal identities were helping participants to survive the stress of challenging environments and build strong and sustained identities and communities, thus alleviating any potential mental health issues”.
Studien publicerades nyligen i tidskriften Journal of Community Psychology, och bekräftar tidigare undersökningar, bl.a. av Genevieve Dingle på University of Queensland’s School of Psychology. Hon kommenterar resultaten:
– So, far from metal music and identity causing them mental health issues, as popular opinion would have, most survived the challenges they encountered in their young lives by utilizing metal. It helps to bust the myth that there’s something inherently negative or harmful or delinquent about listening to metal music.
—–
Intäkterna till masterägare i Frankrike ökade med 4 procent år 2017, jämfört med 2016. Detta på grund av en ökning i streamingintäkterna på 23 procent. Streaming utgör nu 41,6 % av de totala intäkterna i landet. Fysiskt är dock fortfarande störst, och representerade 51,2 procent av intäkterna.
—–
Lästips: Playlist Culture And Our Shrinking Attention Spans
Daniel Johansson