Crowdfunding har under de senaste åren blivit ett populärt sätt att finansiera såväl utgivningar som turnéer. Större och mindre artister har lyckats med finansieringsmodellen, nu också den svenska artisten ionnalee.
Artisten ionnalee, eller Jonna Lee, eller iamamiwhoami som hon kanske blivit mer känd som under de senaste tio åren, har just lyckats rejält med sin Kickstarter-kampanj. Kampanjen ligger till grund för en kommande världsturné.
Som ionnalee släpper hon sitt debutalbum den 16 februari, Everyone Afraid To Be Forgotten, och många fans till iamamiwhoami runt om i världen, såväl som till Röyksopp som hon också jobbat med, gjorde tillsammans att Kickstarter-nivån nåddes på bara fem dagar. I skrivande stund har över 500 000 kronor samlats in.
Det finns många olika crowdfunding-nivåer, t.ex. kan man köpa en biljett som fungerar i vilken stad man själv känner för, men också den höga nivån på 10 000 kr där man förutom en VIP-biljett också får vara med i ett dansnummer på scen under en låt.
Den högsta nivån på 45 000 kronor, som förutom allt det tidigare också inkluderar en handgjord byst av Jonna Lee, gjord av henne själv med henne signatur, fylldes snabbt av ett av alla gedigna fans runt om i världen.
—–
Spotify har infört två gratismånader i USA som prov på Premium-abonnemang. Man skulle kunna se det som en reaktion på Apple Musics snabba tillväxt i landet, eller ett sätt att försöka boosta antalet prenumeranter inför den nära förestående börsintroduktionen i USA.
Samtidigt visar kvartalsrapporten för det tredje kvartalet 2017 att Spotify ökat intäkterna globalt rejält. Enligt en prognos från The Information kan intäkterna för året 2017 ligga på över 4 miljarder dollar, vilket skulle vara en ökning med 40 procent jämfört med 2016. Samtidigt säger prognosen att förlusten ska ha minskat jämfört med år 2016, till ca 370 miljoner dollar för helåret.
—–
Enrique Iglesias har skrivit avtal med Kobalt för de globala förlagsrättigheterna. Sedan tidigare jobbar Iglesias redan med Kobalt på mastersidan. För ett par veckor sedan stämde Iglesias Universal Music Group för att han anser att de undanhållit honom pengar från streamingtjänster.
—–
Sju europeiska länder, däribland Sverige, har anmält Apples köp av Shazam till EU´s konkurrensmyndighet. EU undersöker just nu uppköpet för att se om Shazam som en del av Apple skulle kunna innebära att Apple får en otillbörlig kontroll och andel av musikmarknaden i Europa.
—–
Ett gäng studenter från KTH kommer att medverka i den globala tävlingen The Alexa Prize. Av 195 lag togs bara åtta lag ut till tävlingen. Studenterna kommer nu försöka utveckla en mjukvara som ska göra mänsklig konversation med smarta högtalare bättre och intelligentare. Gabriel Skantze, universitetslektor på avdelningen tal, musik och hörsel vid KTH, säger:
– Tävlingen går ut på att utveckla ett program som kan användas i Amazons smarta högtalare Echo, som är uppkopplad mot molnet. Echo innehåller både högtalare och mikrofon, och man kan idag prata med den. Fråga hur vädret blir imorgon, be Echo spela den senaste First Aid Kit-plattan eller köpa saker.
—–
Det spanska insamlande upphovsrättssällskapet SGAE har varit omdiskuterat under de senaste åren. I juni 2017 gjorde polisen en husrannsakan i sällskapets lokaler, i samband med oegentligheter gällande royalties från teve där kanalchefer gjort upp med SGAE bakom kulisserna om att få privata utbetalningar i utbyte mot att kanalerna spelade specifik musik.
Nu har ICMP, det internationella samarbetsorganet för musikförlag, anmält SGAE till CISAC med krav om att CISAC ska utesluta SGAE från organisationen. CISAC har ännu inte kommenterat hur man ämnar göra.
—–
Bobby Owsinski skriver på Hypebot att Youtube verkar göra ett försök att minska VEVOs betydelse på plattformen. Genom införandet av officiella artistkanaler, validerade av Youtube, vill Youtube att artister ska få en central plats där fans kan nå alla videos. Många artister har många olika relaterade kanaler som nu kan samlas på samma ställe. En officiell artistkanal kommer att få en musiknot bredvid sig.
—–
Royalty Flow, som ägs av Royalty Exchange, har fått ytterligare 25 miljoner dollar och satsar på att bli den dominerande plattformen för byte och köp av rättigheter kring musik. För närvarande köps och säljs andelar för i genomsnitt 1 miljon dollar i månaden, men Royalty Exchange tror att 1 miljard dollar skulle kunna komma in till förlag och kompositörer under de kommande åren.
Matthew Smith, CEO för Royalty Change säger i en intervju med MBW:
– More and more investors are now coming to understand royalties as an investment class. It wasn’t too long ago that only very sophisticated, well-connected financiers participated in the space. That’s changed dramatically and the ability for individual investors to participate is still accelerating.
—–
Lästips: Radio Is Streaming’s Next Frontier
Under flera år har den traditionella radions död förutspåtts. MiDIA analyserar utvecklingen och menar att radio har vissa unika egenskaper som borde kunna utnyttjas.
Daniel Johansson