Enrique Iglesias stämmer Universal Music Group för att ha undanhållit honom streamingpengar, och kräver via domstol att han ska få tillgång till data och information från UMG. Det och mycket mer från Daniel Johansson.
Youtube kommer börja kräva, och även ge ut ISNI-koder (International Standard Name Identifier) till alla som publicerar på plattformen. Syftet är bl.a. att det ska underlätta för Youtube att hitta vem som är vem när olika kreatörer heter samma sak, framför allt när det gäller fördelning av intäkter.
Chefen för tecknikutveckling på Youtube, som själv har ett namn som inte så lätt förväxlas med någon annan, Fx Nuttall, säger i en kommentar:
– By adopting ISNI, artists, songwriters and other creators will be unambiguously identified, enabling better visibility and tracking on YouTube. Bringing the ISNI open standard to music opens the door to more accurate credit for creators, discovery for fans, and transparency for the industry.
Samtidigt har Youtube meddelat att betaltjänsten Youtube Red kommer att lanseras i många fler länder under 2018. För tillfället finns tjänsten endast tillgänglig i USA, Mexico, Australien, Nya Zeeland och Sydkorea. Exakt vilka länder som Youtube Red kommer att släppas i framöver har inte avslöjats.
—–
Daniel Ek, grundare av Spotify tillsammans med Martin Lorentzon, hamnar på plats 3 på Billboards uppdaterade lista över de mäktigaste personerna i den globala musikindustrin. Förra året hamnade Ek på plats nummer ett.
I år är det Michael Rapino, CEO på Live Nation Entertainment som håller plats nr 1 och Lucian Grainge, CEO och styrelseordförande för Universal Music Group på plats nr 2.
Motivationen till Eks tredjeplats lyder i år: ”Almost a decade ago, with the music business in free fall, Swedish technology entrepreneur Daniel Ek talked the major labels into gambling on a streaming service that would charge for subscriptions and run ads for listeners who weren’t ready to pay. Since then, Spotify has transformed the music business in its own image — from sales to streaming, from albums to singles, and, most importantly, from decline to growth.”
Precis som vanligt väger listan starkt åt männens håll. Endast två kvinnor finns med på topp 25.
—–
Musikdatabasen och onlinetjänsten Discogs har fått motsvarande 20 miljoner kronor i ny finansiering från Jörg Mohaupt, som tidigare bl.a. suttit i styrelsen för Warner Music Group. Mohaupt kommer i samband med investeringen och det nya delägandet också få en plats i styrelsen för tjänsten.
—–
Enrique Iglesias stämde för några dagar sedan Universal för att han anser sig ha blivit blåst på miljontals dollar i intäkter från streamingtjänster. I ett kontrakt från 1999, och i en uppdatering från 2000 står det, enligt Iglesias stämning, att alla former av intäkter som inte är definierade, som t.ex. framtida och nya format, ska innebära en 50/50 split.
Royalties från downloads och CD-försäljning låg på en klart lägre nivå, och det är enligt stämningen dessa nivåer som UMG använt sig av i avräkningen till Iglesias. Konflikten känns igen från tidigare konflikter mellan artister och masterägare, mest uppmärksammat kanske Eminems case för några år sedan, som gjordes upp i godo.
Här i Sverige känns frågeställningen delvis igen från rättegången mellan MNW och Johan Johansson (KSMB), som i slutändan innebar att MNW vann eftersom HD fastställde hovrättens beslut om att Johan Johansson mycket tidigare borde ha reagerat.
Enrique Iglesias stämmer UMG som privatperson som ingått kontrakt med bolaget. I stämningen står Iglesias krav:
”Iglesias respectfully requests that the Court: 1. Enter judgement in his favor and against Universal; 2. Award actual and compensatory damages for Universal’s wrongdoing in an amount to be established at trial, together with pre-judgment and post-judgment interest thereon at the maximum legal rate; 3. Enter a decree granting Iglesias access to Universal’s books and records; 4. Order an accounting of all revenues in accordance with the terms of the parties’ agreements; and 5. Such other relief as this Court may deem just and proper.”
Hela stämningen (PDF)
—–
Relationen mellan Google Ventures och Kobalt har stärkts under den senaste tiden, och nyligen avslöjades att Google Ventures General Manager partner Avid Larizadeh Duggan har blivit anställd som Chief Strategy & Business Officer på Kobalt. Duggan var den som var ansvarig från Google Ventures sida för den investering om 60 miljoner dollar som gjordes i Kobalt år 2015.
—–
Sony/ATV´s boss Martin Bandier avslöjar i en intervju att streaming genererade mer intäkter än alla de andra formaten för förlaget under 2017, och att de kommer att presentera det bästa resultatet någonsin. Han menar att den nyligen upprättade dealen med Facebook skapar intäkter som man tidigare inte alls hade kunnat räknat med, och ser mycket positivt på framtiden.
Men, frågan är om inte hans beskrivning över varför han en gång i tiden gav sig in i förlagsbranschen överhuvudtaget, är årets hittills bästa old school:
”Seeing a record executive rushing through an airport, chain-smoking and waiting to hear if a song was added to a radio station playlist… it didn’t seem as appealing as watching a music publisher smoking a Havana cigar while strolling through an airport. The business also seemed to have potential for growth.”
—–
Spotify har meddelat att man officellt stödjer den s.k. Music Modernazation Act i USA, som ska underlätta den mekaniska licensieringen i landet. Tjänsten sällar sig till många andra tjänster och organisationer som stödjer det nya lagförslaget, samtidigt som det finns en del förlag och andra aktörer som ställer sig tveksam till det, t.ex. låtskrivarnas organisation Songwriters Guild of America.
Den största kritiken gäller helt enkelt hur troligt det är att kunna inrätta en ny organisation som ska fungera som en central hub för mekanisk licensiering. Erfarenheterna säger att det i teorin ser lätt att införa centraliserade funktioner, men att det i verkligheten kan vara mycket svårare.
Horacio Gutierrez som har rollen som General Counsel and VP Business & Legal Affairs på Spotify, säger:
– Spotify appreciates Representatives Collins’s and Jeffries’s effort to fix the broken, outdated licensing system that does not serve the needs of music creators or digital music services. The Music Modernization Act increases the transparency and efficiency of licensing music, leading to faster and more accurate royalty payments to songwriters and more music available to consumers.
—–
Aggregatören CD Baby ägs av bolaget AVL Digital Group. Dessa har nu köpt upp företaget AudioMicro som bl.a. driver AdRev, en tjänst för att öka intäkterna på Youtube. Förutom det köps distributören DashGo upp av AVL. Syftet med uppköpet är att utöka de erbjudanden och tjänster som erbjuds till independent artister och bolag genom t.ex. CD Baby.
—–
Apple kommer släppa en liknande variant som Spotify for Artist, som för enkelhetens skull kallas Apple Music for Artist. Artister och managers som verifierar att de har rätten att få titta på statistik kring sin musik, kan använda sig av en dashboard där det finns information om streaming på Apple Music såväl som downloads i iTunes från 2015 och framåt.
Till en början kommer Apple Music for Artists bara finnas tillgänglig för några tusental artister, eftersom tjänsten fortfarande är i beta. Under våren är tanken att alla ska få tillgång till dashboarden.
—–
Metadata är ordet som får alla i musikindustrin att fukta läpparna. Rätt metadata leder till korrekta matchningar mellan rättighetshavare och musikanvändare för korrekta utbetalningar. Utökad metadata leder till att streamingtjänster kan integrera mycket mer information kring musiken som finns.
Gracenote är en av flera aktörer som jobbat med metadata kring musik under många år. De har nu ingått ett partnerskap med distributören YG Plus för att kunna hantera metadata kring K-pop, alltså pophits får Sydkorea, inte sällan skrivna av kompositörer från helt andra delar av världen, t.ex. Sverige.
Gracenote har öppnat ett nytt kontor i Seoul som specifikt ska jobba just med metadata kring sydkoreansk musik, men också att tillsammans med YG Plus få fram den koreanska popmusiken tydligare internationellt. Förutom Psy finns ju så klart BoA, Rain, Big Bang, EXO, Wonder Girls och Miss A som framför allt i USA och Storbritannien nått en stor publik.
Dong Hun Lee, chef för YG Plus, säger:
– As a genre, K-pop has transcended Korea and hit the mainstream. In order to capitalise on its global popularity, it is critical that we leverage rich descriptive data about the music to help surface K-pop songs in playlists globally. By working with Gracenote we will be able to help drive discovery of K-pop to millions of existing fans and cultivate millions more around the world.
—-
Lästips: With 70 Million Subscribers and a Risky IPO Strategy, Is Spotify Too Big to Fail?
Daniel Johansson