16 januari 2018

KAMPANJ Universal Music och Hyresgästföreningen i samarbete

Under namnet My Backyard gör Universal Music och Hyresgästföreningen en kampanj för att lyfta bostadsfrågan i valet 2018. Tio stora, svenska artister ingår i kampanjen som presenteras löpande under hela perioden. 

Hyresgästföreningens rapport Unga vuxnas boende 2017 visar att 213 000 unga vuxna är ofrivilligt hemmaboende och att 40 procent av dem som lyckats skaffa egen bostad lever under utsatta ekonomiska förhållanden. I kampanjen My Backyard framför tio svenska artister musik på platser runt om i Sverige där det enligt Hyresgästföreningen finns potential att bygga hyresrätter till rimlig kostnad.

– Bostadskrisen påverkar inte bara unga vuxnas välmående utan också kulturlivet och hela samhällets utveckling. Inte minst påverkas det framtida musikskapandet. Därför känns det naturligt för oss att lansera detta tillsammans med Hyresgästföreningen. Att dessutom kunna göra det tillsammans med tio stora svenska artister och visa bostadspotentialen på olika platser runt om i Sverige känns enormt kul, säger Johan Majer, chef för Universal Music & Brands.

Först ut är Maja Francis, som framför sin låt I’m Not A Disco på Liljeholmskajen i Stockholm. Se filmen här.

Christel Valsinger