10 januari 2018

JOHANSSON om ökade intäkter, nya avtal, Eventim, Bono mm

Det nya året fortsätter med en lika strid ström av nyheter som det förra avslutades. Så, det är bara att hugga in, smörgåsbordet är serverat. 


Vevo
ökade sina intäkter med 30% under 2017, jämfört med 2016. För första gången redovisar man ett resultat som ligger på break even, och säger samtidigt att man räknar med att börja gå med vinst under 2018. Intäkterna under 2017 landade på motsvarande 5,3 miljarder kronor.

Tjänsten har 25 miljarder videovisningar i månaden, och menar att ett av skälen till de ökade intäkterna är att många varumärken går från att annonsera på Youtube direkt till Vevo. Universal Music Group har ett majoritetsägande i Vevo, men såväl Sony Music som Alphabet är delägare i tjänsten.

—–

Sony/ATV har ingått licensavtal med Facebook. Avtalet är globalt och gäller hela katalogen på 3 miljoner låtar. Användare på Facebook och Instagram kommer kunna dela med sig av låtar och videos på plattformarna, som också inkluderar Facebook-ägda och VR-inriktade Oculus. Licensavtalet är liksom det tidigare avslöjade avtalet med UMG flerårigt.

Sony/ATV´s CEO Martin Bandier säger i ett pressmeddelande: “We are thrilled that in signing this agreement Facebook recognizes the value that music brings to their service and that our songwriters will now benefit from the use of their music on Facebook. We are looking forward to a long and prosperous relationship.”

—–

Enligt den brittiska detaljhandelns organisation Entertainment Retailers Association ökade spenderandet på inspelad musik i landet med 9,6 procent under 2017, jämfört med året innan.

Siffrorna inkluderar hur mycket konsumenter spenderade på streamingabonnemang under året, något som ökade med hela 42 procent jämfört med 2016. Enligt ERA stod streamingen för 48 procent av totalen i Storbritannien, att jämföra med t.ex. Sveriges 87,6 procent för det första halvåret.

—–

Alla de största branschorganisationerna i USA har nu gemensamt meddelat att man står bakom de förslag som lagts fram till reformering av upphovsrättslagstiftningen i landet. Det handlar om: 1) The Music Modernization Act, 2) The CLASSICS Act och 3) The AMP Act, samt förändringar som skulle höja rättighetshavarnas intäkter från satellitradion.

Den första ”akten” skulle införa en gemensam funktion för att hantera mekanisk licensiering i USA, något som varit ett stort problem och bl.a. lett till stämningar mot Spotify den senaste tiden. Det andra förslaget skulle göra att även verk publicerade före 1972 skulle få betalt från användning i digitalradion. Idag lyder dessa verk under ett undantag. Och den tredje skulle innebära att producenter och ljudtekniker, enligt lag skulle vara berättigade till royalties när de inspelade verken används.

Det är alltså rätt stora förändringar som är föreslagna. David Israelite, som företräder förlagens branschorganisation NMPA, säger i ett uttalande: “Today is truly a new day for songwriters and artists. We are all coming together to support each other’s efforts to modernize and bring fairness to how music creators are paid. Music has value – and that value is not reflected in the way songwriters and artists are treated under century-old laws that have not kept pace with technology.”

—–

BuzzAngle har släppt sin rapport över musikkonsumtionen i USA under 2017. Rapporten visar bl.a. att den betalda streamingen var den som ökade mest under året, med 57%, och att det framför allt handlar om konsumtion av enskilda låtar jämfört med albumkonsumtion.

Totalt genomfördes 377 miljarder strömmar i landet under 2017, för varje dag skedde dubbelt så många uppspelningar som antalet köpta nedladdningar för hela året. Och downloads såg också den största nedgången jämfört med de andra formaten, med 23%.

Vinylförsäljningen ökade med 20% jämfört med 2016, och den bäst säljande LP-n under året var Guardians of the Galaxy: Awesome Mix Vol. 1.

Hela rapporten (PDF)

—–

Eventim i Storbritannien har släppt en ny plattform som gör det möjligt för fans att sälja och köpa biljetter direkt av varandra. Sajten heter FanSale och validerar att biljetterna är riktiga och ursprungligen köpta från Eventim. Målet med tjänsten är helt enkelt att skapa ett säkert alternativ till den andrahandsförsäljning som gör att priser trissas upp och att biljettköpare ibland helt blir lurade.

Dale Ballentine, ansvarig för utvecklingen av FanBase, säger:

– FanSale is about ’fan first thinking’, we want to make sure fans get tickets for a fair price. We know that sometimes fans cannot attend their event as planned. FanSale will help solve these problems, and ensure tickets are not sold at an extortionate price, making events more accessible for the real fans.

Sedan tidigare finns FanSale-plattformen tillgänglig på den tyska marknaden.

—–

Ticketmaster har ingått samarbete med Youtube, vilket innebär att turnédatum kommer att kunna aggregeras in på officiella kanaler och videos. Till en början gäller det bara för USA, men kommer att rullas ut över hela världen så småningom. Funktionen fungerar även när en video är inbäddad någonstans.

—–

Ett format som väl många har ansett vara borta och förbi är det klassiska kassettbandet. Men tydligen verkar även detta obskyra format ha ett uppsving inom vissa genrer och musikscener. Bandcamp har släppt siffror som visade att under 2017 gjordes närmare 18 000 releaser som kassettband.

Några av dessa presenteras i en ”Cassette Roulette” på sajten.

—–

Bono säger i en intervju med Billboard att streamingutvecklingen gör att låtskrivare tvingas att bli mer kreativa och hitta nya vägar: ”We’re back to the Fifties now, where the focus is on songs rather than albums. U2 make albums, so how do we survive? By making the songs better. And having, I hope, the humility to accept that we need to rediscover songwriting.”

Han kommenterar också Spotify och den nya ekonomiska modellen: ”I knew Spotify would come through for people, but a lot of my friends were angry for believing me because they said, ”We are just getting micropayments.” I said things were going to change once this gets to scale, and it is going to take a while. It is going to be unpleasant; not a good time to be Cole Porter right now… If the record labels don’t share out what they’re receiving from Spotify, artists will bypass the record labels and go straight to Spotify or Apple.”

Hela intervjun

—–

Dubset har lagt till Tidal på listan över tjänster och aktörer man samarbetar med. Sedan tidigare har Dubset avtal med såväl Spotify som Apple.

—–

Universal har köpt upp Perfect Songs, ZTT och Stiff Records från SPZ Group. Katalogen inkluderar bl.a. Frankie Goes To Hollywood, Art of Noise, Jona Lewie, Lisa Stansfield och 808 State.

—-

De fem mest spelade låtarna globalt på Spotify under nyårsafton var: 1) Post Malone ”rockstar”, 2) Camila Cabello ”Havana”, 3) Dua Lipa ”New Rules”, 4) Ed Sheeran ”Shape of You”, 5) Selena Gomez & Marshmello ”Wolves”.

Den mest spelade låten hos oss, på landet här på västkusten, var https://open.spotify.com/track/0Vv5G6wKbYVdXf2hiyBiX3.

—–

Lästips: Spotify Makes Minty Fresh New Home For EDM
Jason Joven från Chartmetric analyserar utvecklingen för den elektroniska dansmusiken och tittar på den sjätte mest populära spellistan på Spotify, ”mint”. Analysen visar bl.a. att mint har en mycket större andel indies jämfört med de andra populära spellistorna på tjänsten.

Daniel Johansson

Etiketter: #Johansson