Som första musikbolag har Universal Music Group skrivit ett avtal med Facebook som gör det tillåtet för användare av Facebook och Instagram att ladda upp Universalägd musik till hemgjorda bildklipp.
Avtalet, som även gäller AI-tjänsten Oculus, täcker hemgjorda videos men även något som i avtalet beskrivs ”other social experiences”. I ett internt memo till UMG-anställda skrev VD Lucien Grainge dagarna innan jul:
”As with our deal with Spotify earlier this year and our license renewal with YouTube, our deal with Facebook leverages the experience we’ve gained and the wealth of data we’ve amassed to win both greater flexibility as to how our music is offered to the public as well as fairer compensation for our artists — as we continually refine the balance between direct promotion and monetization.”
Experter tolkar det nya avtalet till delar som ett sätt för i det här fallet UMG att sätta en helt annan press än tidigare på YouTube, den sistnämnda tjänsten betalar rättighetsägarna långt sämre än exempelvis musik-streamingtjänster som Spotify.
Enligt Billboard är även Sony och Warner nära liknande avtal med Facebook. MI har ännu inte noterat några indikationer om var Impala befinner sig i förhandlingsprocessen.
Länk till Billboard: https://www.billboard.com/articles/business/8078485/facebook-universal-music-group-umg-licensing-deal