Det bubblar i Kina runt omkring streaming och musik. Såväl Spotify som Kobalt verkar nu ingå partnerskap med kinesiska aktörer. Det och mycket annat i veckans Johansson.
Under ett antal månader har finska rättighetsorganisationen TEOSTO förhandlat med Youtube om ett nytt avtal. I slutet av förra veckan tog förhandlandet en ny vändning, när Youtube bestämde sig för att blockera en stor mängd finsk musik för användare i Finland, inklusive videos med den finska nationalsången.
Youtube är den absolut största tjänsten för musikkonsumtion i Finland. Jämfört med de övriga nordiska länderna har Youtube en mer framskjuten roll i förhållande till andra streamingtjänster, varför kompositörernas och musikförlagens insamlande sällskap TEOSTO vill att Youtube ska betala en större andel av sina intäkter till medlemmarna.
Markus Kaarto, ansvarig över förhandlingarna från TEOSTO´s sida, säger till YLE:
– De ersättningar som Google betalar till finländska musikmakare är beklagligt låga. Det är som en kamp mellan David och Goliat. Teosto vill på inget sätt förhindra att man lyssnar på musik. Det här är en irriterande situation.
Parterna verkade dock ha kommit överens ganska snabbt om någon form av lösning eftersom tillgången till musiken öppnades upp relativt snabbt, de flesta videos inom 24 timmar.
—–
Enligt Wall Street Journal skulle musikdelen av kinesiska Tencent och Spotify föra en dialog om att gå in i varandras bolag. Sedan tidigare har det gått rykten om att Tencent visat intresse för Spotify.
Wall Street Journal säger att det skulle handla om ett utbyte om 10 procent i respektive bolag, och Tencent skulle betala mellanskillnaden i värde till Spotify. Varken Tencent eller Spotify har kommenterat ryktena.
Spotify står samtidigt under lupp i USA, där de i fredags frågades ut under en hearing i en distriktsdomstol i New York kring konflikterna rörande mekanisk licensiering. Domstolen ska besluta om uppgörelsen från tidigare i år, då Spotify gick med på att betala 43 miljoner dollar till rättighetshavare för musik som inte var korrekt licensierad.
Domaren frågade bl.a. Spotifys advokat Andrew Pincus hur många låtar som tjänsten hade haft online utan att ha korrekt licens, och Pincus svarade att det var svårt att säga exakt, men någonstans kring 300 000. Domstolen kommer nu att ta ett beslut i frågan. Många låtskrivare och förlag i USA är negativa till uppgörelsen.
—–
Spotlite heter en ny app som ska fungera som en plantskola för nya talanger inom musiken, baserad på ungefär samma metodologi som Musical.ly. Såväl Sony/ATV som Warner/Chappell, Universal Music Group och BMG har skrivit licensavtal.
I appen går det att medverka i sångtävlingar, tävlingarna är ett sätt att få fram de bästa sångtalangerna, med möjligheten för användare att på olika sätt belöna de som anses vara duktigast. Gina Juliano från Spotlite, säger:
– The Spotlite app is poised to lead with a new business model — a platform where an artist can build a fanbase and be compensated. Our primary goal is to find talent and establish a music community. We are a talent incubator.
—–
En av Tencents stora konkurrenter i Kina heter NetEase. Nu meddelar Kobalt att man har ingått ett partnerskap med musiktjänsten som både gäller licensiering av katalogen och användning av Kobalts insamlande sällskap AMRA. Samarbetet ska också vara inriktat mot att utveckla artister i Kina och andra kreativa element. Willard Ahdritz från Kobalt, säger:
– As we continue on our journey to help bring the music industry into the digital age, monetising the huge Chinese music market has always been a priority for us. This partnership reinforces not only our commitment but also creates a world of new collaborative opportunities for our artists and songwriters.
—–
Danska VIP-Booking.com har köpt upp Musicverb, en tjänst för marknadsföring fokuserad på livesektorn. VIP-Booking tillhandahåller en databas med information om artister, spelställen, information om management, skivbolag o.s.v. Bland kunderna finns många av de stora skandinaviska och europeiska festivalarrangörerna, liksom Live Nation och andra bokningsorganisationer.
Grundaren Ronni Didriksen säger i ett pressmeddelande: – The live sector is becoming more and more sophisticated in the way it uses data. We can now offer Musicverb clients even more powerful services to help them make their everyday work better, faster and more accurate.
—–
Dubset har ingått ytterligare ett samarbetsavtal, denna gång med indiebolagens samarbetsorgan Merlin. Dubset kommer hjälpa Merlin att identifiera låtar som används i DJ-mixar och liknande sammanhang med sin produkt Mixbank. Bob Barbiere från Dubset, kommenterar samarbetet:
– A large percentage of the content Mixbank is scanning each day comes from Merlin member labels. This partnership will have a pronounced impact on the amount of content Dubset will now clear and distribute to music services for consumers.
Dubset samarbetar sedan tidigare redan med flera insamlande sällskap såväl som med Apple Music och Spotify.
—–
Kvarlevorna av Guvera fortsätter ha problem efter nedläggningen av streamingtjänsten. Samarbetspartnern AMMA lyckades få in nästan 1,5 miljarder kronor i riskkapital, varav ganska mycket kom från mindre aktörer. Det verkar därför som om en grupptalan kommer inledas för att se om AMMA gav sina investerare ogrundade förslag. En av de privatpersoner som gick in med pengar genom AMMA, säger: ”I am a simple investor and lost $30,000 of my superannuation savings on the poor advice of my accountants”.
—–
Kickstarter har meddelat att man kommer återlansera Drip, tjänsten som gjorde det möjligt för artister att skapa och driva sina egna prenumerationtjänster. Nyheten är att även andra kulturformer kommer kunna använda sig av plattformen, t.ex. författare och filmskapare.
På samma sätt som olika projekt finansieras genom crowdfunding på Kickstarter, ska Drip göra det möjligt att investera i personer, kreatörer, ungefär på liknande sätt som Patreon. I ett pressmeddelande skriver tjänsten: ”The world is far from having too many tools for creators. There remain large groups of artists and creators who don’t see subscriptions as fitting their creative practices. Our goal with the new Drip is to change that”.
—–
Österrikes högsta domstol har beslutat att internetleverantörer i landet ska blockera The Pirate Bay och andra piratsajter från kunderna. Därmed ansluter sig Österrike till andra länder, som t.ex. Australien, Belgien, Irland, Italien och Storbritannien som beslutat om liknande blockeringar. I Holland väntas en dom komma från högsta domstolen inom kort om att upprätthålla de blockeringar som tidigare beslutats om. Även i Nya Zeeland pågår liknande processer.
—–
Den brittiska digitala distributören/aggregatören Ditto Music har utökat sin verksamhet till att omfatta tolv nya länder, bland dem Sverige. Andra länder är Brasilien, Spanien, Kanada, Sydkorea, Indien, Argentina, Chile, Frankrike, Sydafrika, Mexico och Filippinerna. Bolaget, som grundades redan 2005, har femtio anställda och distribuerar musik till 160 olika musiktjänster.
En annan aggregatör, Symphonic Distribution, meddelar att de har fått 4 miljoner dollar i kapital. Även Symphonic har funnits sedan mitten av 00-talet och byggt upp verksamheten organiskt, idag företräder de 11 000 labelar runt om i världen. Jeanette Berrios säger om investeringen: – After 10 years in business and being completely bootstrapped, we finally found a great VC firm we want to partner up with and we have received $4M in investment. It’s both an exciting and scary feeling, we have to admit, but ultimately we are really happy and excited on what’s to come.
—–
Lästips: 84% of YouTube Videos Contain at Least 10 Seconds of Music, Study Finds
Daniel Johansson