I framtiden kommer vi att se tillbaka på detta som ett positivt paradigmskifte, skriver MI:s Lars Nylin om #MeToo-rörelsen, som bara fortsätter. Men samtidigt med uppropen visar Musiksveriges branschsiffror att jämställdheten i branschen går bakåt.
Ett reningsbad. Ett jobbigt, men så nödvändigt reningsbad. Följderna av #MeToo bara fortsätter. Många av oss har kollegor, bekanta eller rentav vänner, som drabbats alternativt stått för missgreppen.
Det leder till enormt komplicerade situationer och beslut. Liksom till energidränerande, ibland extremt frustrerande diskussioner med sådana som talar om att det gått till överdrift, om ett drev, en ”häxprocess” – som många av märklig anledning väljer att kalla det.
Men själv har jag bestämt mig för att mantrat ständigt måste vara att detta kommer alla i en framtid att se tillbaka på som ett helt genom positivt paradigmskifte, som hände på sanslöst lång övertid. Talande för hur länge det funnits ett skriande behov av detta är ju att exempel från vissa branschupprop ligger 20-30 år tillbaka i tiden eller mer, även om de mest brännande exemplen skett i närtid.
Vi får kort sagt stå ut med att vissa inte tycks vilja ta av sig skygglapparna och/eller försöker att blanda bort korten. Missgrepp ur makt är missgrepp ur makt, det är det som fokus måste vara på.
Nu har steget äntligen tagits, det finns inte utrymme för tvekan.
*
Kopplat till #MeToo gick nätverket Musiksverige i förra veckan ut med att övergripande mål nummer ett för 2018 inte bara handlar om övergrepp per se, utan också om strukturerna som i mycket möjliggör det, ojämställdheten.
Även jag, som i teorin borde veta bättre, blev chockad när Musiksveriges Elisabet Widlund på Stora musikdagen i fredags redovisade att fördelningen män/kvinnor i ledningen för musikbolag faktiskt går åt fel håll jämfört det övriga samhället. ”Illa, men ändå på väg åt rätt håll” har varit mitt eviga mantra på den punkten. Läs ”Musikbranschen i siffror 2016” för fler fakta.
*
Som älskare av kriminallitteratur plockade jag förresten i veckan fram en oläst Peter Robinson, När musiken tystnar, snacka om att den boken fick dubbel kraft efter det som hänt.
*
Hitlåtens historia i SVT går från klarhet till klarhet, år efter år. Just nu aktuell på SVT Play är historien om Alphavilles Forever Young. Missa inte.
*
Även i år syns svenskt på västvärldens årets-bästa-listor. I synnerhet Fever Rays nya Plunge. MI återkommer med en summering av hur mer exakt den och andra svenska utgivningar meriterat sig globalt.
Lars Nylin