Epidemic Sound svarar på kritiken om massproducerad musik till spellistor på streamingtjänster, och Spotify köper upp ”inspelningsstudion” Soundtrap. Vad kan planen för ett sådant uppköp tänkas vara?
Videos som innehåller musik från Epidemic Sound genererar imponerande 20 miljarder visningar per månad på Youtube och Facebook. Mellan 300 000-400 000 Youtubers använder sig av musik från Epidemic varje månad i sina videos, och bolaget täcker in 85 procent av alla MCN´s (Multi-Channel Network).
Epidemic Sound grundades 2009 och har tagit in ca 50 miljoner kronor i riskkapital, bl.a. från Creandum. Åsikterna har gått isär i musikbranschen kring Epidemcs modell. En del kallar den för nyskapande medan andra har kallat den för ett utnyttjande av musikskapare.
Tidigare i år tog debatten kring Epidemic Sound full fart, när Music Business Worldwide publicerade flera artiklar kring vad som kallades ”fake artists” på Spotify. MBW listade femtio sådana artister som hade över en halv miljard strömmar på tjänsten.
I en lång intervju med brittiska MusicAlly ger nu Oscar Höglund, medgrundare och VD på Epidemic Sound sin syn på saken. Han säger bl.a:
– Some people, I think, thought that maybe this wasn’t actual people making the music. Maybe it was AI or something worse! Which again wasn’t the case: it was very much hundreds of people working just as hard as they always have. People had a lot of different questions and jumped to a lot of different conclusions.
Höglund berättar att de som skapar musiken som laddas upp på streamingtjänsterna både får en up front betalning, men att de också delar 50/50 på intäkterna, vilket resulterat i att flera musikskapare idag drar in hundratusentals kronor i månaden. Han beskriver också skillnaden mellan den modell de själva jobbar efter och den ”gamla” modellen:
– We’re utilising all the latest technological advances and services out there to make something super-efficient in terms of getting music out there, and getting people paid. If you compare that to the old world, it’s like night and day. And there is nothing fake about it.
Artikeln finns här: Epidemic Sound Gives Its Side of the Spotify ”Fake Artists” Controversy
—–
Med det senaste uppköpet av Soundtrap växer frågorna kring vad Spotify kan ha för spännande på gång bakom kulisserna. Soundtrap driver en onlinebaserad produktions- och inspelningsmiljö, där användare bl.a. kan hjälpas åt för att skapa musik.
Enligt Spotifys pressmeddelande kommer Soundtrap fortsätta att fungera precis som vanligt, men säger samtidigt:
”Soundtrap’s rapidly growing business is highly aligned with Spotify’s vision of democratizing the music ecosystem. Starting today, Soundtrap joins a team at Spotify that is dedicated to helping millions of artists connect with millions of fans, and helping fans discover their favorite new artists.”
Under 2017 har Spotify köpt upp ett antal verksamheter som alla på olika sätt är intressanta:
– I mars köptes Sonalytic, med teknik liknande Shazam och Content ID, som används för att identifiera musik och koppla samman med rättighetshavare,
– Också i mars köptes MightyTV upp, en videoapp som skulle kunna kallas ett slags Tinder för videos, som baserat på användares preferenser och val ger rekommendationer,
– I april köptes Mediachain, som har skapat en decentraliserad plattform för licensiering och fördelning av royalties, liksom en kryptovaluta,
– I maj köptes Niland som med hjälp av maskininlärning utvecklat teknologi för att mer effektivt kunna hitta och klassificera musik.
Och nu skaffar sig Spotify alltså en tjänst för produktion av musik som ett led i att ”demokratisera musikens ekosystem”.
I våras analyserade jag köpet av Mediachain, och skrev då: ”Det är ingen hemlighet att digitala tjänster ibland uttrycker en viss frustration över att musikbranschens centraliserade lösningar för hantering av information och fördelning av intäkter ibland är varken effektiva eller kompletta. Därför bör det inte komma som någon överraskning att tjänster som Spotify ser sig om efter lösningar som kan göra situationen lättare och säkrare. En sådan lösning skulle t.ex. kunna vara en implementering av Mediachain för att slippa ett ”beroende” av andra aktörers databaser, som ibland kanske inte innehåller all den nödvändiga informationen kring varje verk.”
Än så länge har inte någon ny revolutionerande lösning presenterats på just det området, men det är onekligen intressant att Spotify mutar in olika områden på det här sättet. Vad Spotify kan tänkas göra med Soundtrap, endera som en del av den egna tjänsten eller på något annat sätt, går det att fantisera ganska mycket kring.
Idag kan man använda Soundtrap gratis med begränsningar, eller bygga på med funktionalitet och omfattning i olika prisnivåer enligt en traditionell prenumerationsmodell (39, 79 och 119 kr/mån). Musik som spelas in och produceras på Soundtrap laddas idag ned som ljudfiler, men en nära länk till Spotify skulle t.ex. kunna innebära att musiker kan publicera låtarna på Spotify direkt, utan att behöva gå genom den traditionella aggregatörs-modellen.
Tekniken från Mediachain skulle sedan kunna användas för att decentraliserat och direkt fördela intäkterna till musikskapare som använder sig av Soundtrap. I princip en modell från ax till limpa helt utanför det traditionella systemet, lite likt Epidemic Sound om en så vill.
Spotify skulle t.o.m. kunna starta egen label/publishing och äga delar av rättigheterna till musiken som skapas i Soundtrap. En av de stora svagheterna för streamingtjänster är trots allt att de inte äger någon substantiell egen katalog, d.v.s. de är helt och hållet beroende av något som ”andra” äger.
Som sagt, jag fantiserar lite hejvilt här, men jag kan tänka mig ganska många spännande tillämpningar av de plattformar och tekniker Spotify nu har kontroll över. En sak är säker, det finns ett stort intresse från musikskapare att ha vad som skulle kunna kallas en ”verifierad direktlänk” till Spotify, helt enkelt slippa gå genom mellanhänder, om jag uttrycker mig något slarvigt.
Ytterligare en viktig aspekt av uppköpen som gjorts det senaste året är naturligtvis att få in spetskompetens till bolaget. Detta stämmer väl överens med Spotifys anställningsstrategi under 2017 som skulle kunna sägas vara ”att hitta de allra bästa och headhunta dem till oss”. Toppchefer har gått över från många olika tjänster och bolag till Spotify.
Veckans nyhet att Spotify dubblerar sin arbetsstyrka i Storbritannien, flyttar till nya lokaler och satsar på att London ska bli en av de viktigaste utvecklingshubbarna, rimmar också väl i bolagets furiösa progression. Jason Richman, produkt-VP på Spotify, kommenterar expansionen i UK:
– London has made the decision of where to grow our next R&D hub an extremely easy one. It has a vibrant start-up community, and a wealth of great tech talent, making it the perfect location in which to build out our talented R&D team. London will be one of our major hubs where we’ll house key investment areas including expansion of our subscription-commerce capabilities.
En av de vanligaste frågorna jag får som nördig analytiker av streamingvärlden, från vanliga normala människor, är: ”Varför startar inte Spotify ett eget skivbolag och har artisterna direkt hos sig?”
Fram till nu har mitt svar på frågan varit att Spotify inte är intresserade av det, men jag har samtidigt lagt till ett ”inte just nu i alla fall”. Men hur ser världen ut om fem år? Eller tio år?
Låt säga att världens streamingmarknad med ett par miljarder människor delas upp mellan 3 – 4 tjänster, är det då helt orimligt att tänka sig att ALLA tjänster i framtiden faktiskt också har egna produktionsmiljöer som underlättar och gör det möjligt för musiker och artister att publicera sina verk, på alla nivåer? Och att alla tjänsterna också äger stora kataloger?
Är det helt orimligt att ett framtida Spotify med 500 miljoner användare och ett värde kring 100 miljarder dollar (som en del banker förutspår), också har ett eget fullfjädrat system för såväl produktion som distribution som fördelning av royalties?
Jag tycker inte det. Men dit är det en bit kvar. Än så länge kan vi bara konstatera att uppköpen under 2017 på olika sätt stämmer mycket väl överens med den mening som rymmer många bottnar: ”Spotify’s vision of democratizing the music ecosystem”.
Daniel Johansson