I slutet av veckan arrangerar musikforskarorganisationen Mirac sin årliga konferens på KMH i Stockholm. MI har pratat med Thomas Florén, ordförande i Mirac, för att få veta mer om konferensen och organisationen.
– Mirac är en organisation som försöker bidra till en bättre dialog mellan framför allt forskare och musikbransch. Vi som var med och grundade Mirac, Daniel Johansson, Linda Portnoff och jag var något förbryllade och frustrerade över bristen på dialog mellan forskare från olika vetenskapliga discipliner och mellan musikbransch och forskare. Vi kan nu se att Mirac redan från start sammanförde forskare från olika discipliner men att det är först nu som vi även börjar se ett ökat intresse från branschen.
Vad händer under konferensen?
– Vi brukar gå ut med en bred inbjudan till alla som är intresserade av musikliv, musikbransch och musikindustri. Men samtidigt har vi olika teman eller fokus för konferenserna. I år är temat: Musik och algoritmer i digitalt landskap. Upplägget medför en stor bredd på bidragen vilket gör att alla deltagare får inblick i frågor man normalt inte jobbar med. I år har vi 16 bidrag från forskare och en panel till vilken vi bjudit in representanter från branschen, forskningsfinansiärer, utbildningsinstitutioner, forskare och musiker.
Om du måste välja en programpunkt som lockar dig mest, vilken och varför?
– Jag är speciellt nyfiken på ett bidrag med titeln: På jakt efter musikens identitet: Ljudfingeravtryckens historia och politik skrivet av Maria Eriksson från Umeå Universitet. Hon undersöker bland annat hur s.k. ljudfingeravtryck används för att kategorisera och kontrollera hur musik förflyttas på Internet. Frågan om hur algoritmer används och hur de påverkar både bransch, lyssnare men även musikutövare tror jag är superviktig för att kunna förstå det nya musiklandskap som just nu växer fram. Som forskare är jag självklart även intresserade av hur algoritmer och de stora datamängder som nu produceras kan användas i forskning. Sedan tycker jag att paneldebatten ska bli mycket spännande.
Vem är Thomas Florén?
– Jag är före detta musiker som någon gång i slutat av 90-talet började tröttna på att turnera. Jag återupptog då mina studier på Stockholms Universitet parallellt med musiken. Det ena ledde till det andra och 2010 doktorerade jag med en avhandling om organisering av kunskap och kreativitet i skivindustrin med titeln Talangfabriken. Jag är idag lektor i Ljud- och musikproduktion vid Högskolan Dalarna, jag forskare om kulturellt entreprenörskap med Hultsfredsfestivalen som exempel och har precis påbörjat ett projekt om ickeverbal kommunikation i inspelningsstudion i vilket vi studerar producenters yrkeskunskaper. Och sedan är jag även ordförande i Mirac, rätt många bollar i luften men det är fantastiskt kul.
Fotnot: Parallellt med Miracs konferens går organisationen Musiksveriges evenemang Musikdagen i samma lokaler på torsdag eftermiddag, då presenteras bl a årets branschstatistik. Läs mer här.
Lars Nylin