Justin Timberlake, Jessica Alba, Nas, Ashton Kutcher, Will Smith, Jay-Z och Dr Dre är alla stjärnor som på olika sätt gett sig in tekniksektorn. Frågan är dock om inte Will.i.am slår dem med hästlängder, med sitt bolag I.am+. Det och mycket mer i veckans Johansson.
Ingen lär ha undgått nyheten om att Musical.ly sålts till kinesiska Jinri Toutiao (som i sin tur ägs av Beijing ByteDance) för motsvarande 6,7 miljarder kronor. Musical.ly har 200 miljoner registrerade användare globalt, med en ung demografi där 80 procent av användarna är tjejer, som till 15 sekunders musiksnuttar mimar till musik och klipper och lägger på effekter. Appen skapades och lanserade i Kina under år 2014, och Zhang Yiming, CEO, säger:
– Musical.ly will continue to operate as an independent platform, integrating Bytedance’s global leading AI technology and leveraging its reach in China and key markets across Asia to enhance Musical.ly’s offering to users, creators, and partners.
Många analytiker har uttryckt förvåning över den höga prislappen, framför allt med tanke på att Musical.ly inte har någon direkt modell för att skapa intäkter från sina användare. På samma sätt som SoundCloud vill man istället få aktörer i musikindustrin att använda sig av tjänsten för att marknadsföra sin musik. En annan potentiell inkomstkälla är Premium-funktioner för videoeffekter etc.
Mark Mulligan, från MiDIA menar i en analys att Musical.ly redan nått peaken vad det gäller antalet användare och intresse. Han menar att Snapchat och Instagram allt mer tar över hos den specifika målgruppen. Samtidigt siktar Musical.ly framåt, tillsammans med Apple Music håller man på att integrera möjligheten att kunna lyssna på hela låtar, för att sedan kunna välja 15 sekunder av musiken.
—–
Hackern (eller hackergruppen snarare kanske) Jester, som gjort sig känd för att hacka diverse olika jihad-grupper runt om i världen, tog i förra veckan kontrollen över en radiosändare i södra Nordkorea. Det var en sändare som vanligtvis används för att skicka ut koder och varningar i samband med militära övningar. Istället för det vanliga innehållet sattes The Final Countdown på repeat.
—–
Tidal har utökat möjligheten att presentera information kring låtar med uppgifter om kompositör, textförfattare, ljudtekniker, producent, medverkande musiker, mastering, mixning, vem som gjort album cover och mycket annat.
Alla låtar har inte den här informationen just nu, men Tidal fyller löpande på så fort de får in uppgifterna. Tidal har numera över 50 miljoner låtar tillgängliga på tjänsten, och har lanserats i 52 länder.
—–
Will.i.am har fått närmare en miljard kronor i riskkapital till sitt teknikföretag I.am+, som har mer än 300 anställda och fokuserar på konsumentelektronik och nya tekniklösningar. Pengarna ska användas för att utveckla en konkurrerande, eller kompletterande, röstteknologi till bl.a. Apples Siri och Amazons Alexa.
Will.i.am säger till Reuters: – I want to create something that allows us to do many things. There’s so much you can do with a voice platform.
I.am+ har tidigare bl.a. jobbat med Deutsche Telekom och skapat en automatiserad kundtjänst-AI som klarar av att hantera tusentals kunder samtidigt, och troligt är att den nya röstteknologin också kommer att integreras där. Will.i.am kommenterar lösningen med Deutsche Telekom och framtiden för AI:
– One of those things is handling hundreds of thousands of customers inquiries about their data plans simultaneously. If it can do that, your imagination’s the limit.
—–
Genius har fått 15 miljoner dollar i ytterligare kapital från Volition Capital. Genius har skapat teknik för dynamisk prissättning av konsertbiljetter, samma teknik som används av tjänster som erbjuder t.ex. hotellrum och flygresor. De nya pengarna ska framför allt användas för att utveckla teknik och produkt, och grundaren Sam Sherman säger:
– The future of Broker Genius relies on constant innovation which is centered increasingly around big data and machine learning. Volition Capital’s investment will allow us, among other things, to continue investing in data science so we can more accurately forecast market trends and behaviors.
—–
Marknaden verkar inte direkt jubla över Pandora efter det att Sirius XM gått in med nytt kapital och tagit över makten i bolaget. Aktien har störtdykt och den senaste kvartalsrapporten visar att tjänsten fortsätter blöda. Totalt har Pandora tappat 8 miljoner användare sedan i mars 2017, och analytiker sågar aktien rejält.
En orsak till tappet kan helt enkelt vara att i takt med att allt fler registrerar sig på tjänster som Spotify och Apple Music i USA, använder de tjänsternas egna radiofunktioner. Pandoras on demand-tjänst har inte alls lyckats locka så många användare som tjänsten hoppats på. Så här ser aktiens utveckling ut för de tre senaste månaderna (Avanza):
—–
Michael Krause, som tidigare var på Deezer, har anställts av Spotify som Managing Director för marknaderna i Europa, Mellanöstern och Afrika. Han kommer också ha ett fokus på utvecklingen i Tyskland och Österrike. Krause hade en liknande roll på Deezer innan.
—–
MelodyVR, som bl.a. skrivit licensavtal med samtliga majors, har fått 170 miljoner kronor i ytterligare tillskott från ägaren EVR Holdings. Tidigare under 2017 ingick MelodyVR också ett samarbete med Microsoft. MelodyVR är en tjänst som ska fungera som en plattform för distribution av VR-musik, både från konserter och nya former av videos.
Pengarna ska främst användas till expansion, och då framför allt i USA. Anthony Matchett, CEO, säger:
– The capital raised as part of this placing will be used to further accelerate our expansion and will enable MelodyVR to enter new foreign markets including territories throughout Asia, Australasia and Latin America more quickly, further extending our market-leading position and generating additional opportunities for content creation and revenue generation worldwide.
—–
Apple Music kommer höja priset för sin månadsprenumeration i Nya Zeeland den 1 december, från 12,99 till 14,99 NZ dollar, vilket motsvarar en ökning från 75 kr till 87 kr. Apple har inte avslöjat om liknande ökningar kommer att införas i andra länder.
—–
Ett flertal tjänster och företag i den europeiska digitala musiksektorn har bildat en gemensam lobbyorganisation, kallad Digital Music Europe (DME). Spotify, 7Digital, SoundCloud, Deezer, Soundcharts och Qobuz tillhör de som ingår i gruppen. Syftet med organisationen är att finns som resurs för europeiska politiker och medier när det gäller förståelse för hur den digitala musiken fungerar.
Olivia Regnier, ordförande för DME och ansvarig på Spotify för Regulatory Affairs, säger i en kommentar:
– DME is eager to share the experience and vision of its members to contribute to policy debates shaping Europe’s Digital Single Market. We believe that policy-makers have a key role to play to support the growth of the entire music sector and enable more innovation in Europe.
—–
Dr Dre grundade Beats Music, som såldes till Apple och blev grunden till Apple Music. Jay-Z köpte Aspiro och WiMP och gjorde om det till Tidal. Nu går det rykten om att också Kanye West kan vara på gång med en egen streamingtjänst. Kanye West har registrerat varumärket Yeezy Sound som ska hålla på med ”streaming of music, audio, images, video and other multimedia content over the internet.”
—–
Björks kommande album Utopia kommer enligt MusicAlly att kunna köpas för Bitcoins, Litecoins, Audiocoins och Dashcoins. I samarbete med Blockool.io får de som förbeställer ett album, endera med vanligt betalkort eller med någon av kryptovalutorna, 100 gratis Audiocoins.
—–
Amerikanska iHeartMedia (Clear Channel), den största leverantören av kommersiell radio i USA såväl som onlinetjänsten iHeartRadio, har vissa ekonomiska problem under 2017. I slutet av förra veckan sjönk aktien med över 50% efter kvartalsrapporten för Q3 2017 som visade en förlust på 248 miljoner dollar. Totalt har iHeartMedia rapporterat förluster om 810 miljoner dollar under året.
—–
Enligt Music Business Worldwide har Sony och Warner inlett en juridisk process mot radioaggregatören TuneIn. Bolagen menar att TuneIn har brutit mot upphovsrätten genom att distribuera innehåll som de inte haft rättigheterna till. En anmälan med bevismaterial har skickats in till en brittisk domstol, och TuneIn har till slutet av november på sig att besvara anklagelserna. TuneIn har 60 miljoner användare runt om i världen.
—–
Rykten går att när Taylor Swifts nya album Reputation väl släpps på Spotify, enligt en del nu på fredag, så kommer enbart Premium-kunder att kunna lyssna på det. Det skulle i så fall vara första albumsläppet på Spotify som enbart finns tillgängligt för Premium-kunder. Sedan tidigare finns fyra låtar från albumet redan tillgängliga på Spotify.
—–
Lästips: Keynote Q&A With WME’s Marc Geiger
”What’s the one thing that could derail us and what’s the one thing you can control? Geiger: “Greed – and one other thing – if we mess with consumers. The answer is to eliminate frustrating experiences for consumers. If we do that as an industry – and we’re not greedy – we’re golden.”
Daniel Johansson