Kommer Universals samarbete med WITHIN resultera i nya revolutionerande musikupplevelser? Johansson analyserar, och berättar också om rapporten som visar att streaming gör den globala indiebranschen starkare.
I en ny undersökning från WIN (Worldwide Independent Network) konstateras att indiebolagens andel av den globala marknaden ökade med 38 procent under 2016. Bakom rapporten står branschanalytikerna Dave Roberts från Music Business Worldwide och Mark Mulligan från MiDIA. De har på beställning av WIN genomfört en undersökning bland 660 indiebolag aktiva i 26 länder.
Undersökningen har fokuserat på intäkter från rättigheter, snarare än distribution, och visar att indiebranschen globalt hade intäkter på 6 miljarder dollar under 2016. Alison Wenham, CEO för WIN, säger:
– The WINTEL 2017 report tells the story of another strong year for the independent sector. It has seen solid growth overall and an astonishing increase in streaming revenues. Both are trends we are confident will continue.
Undersökningen visar dock ganska stora skillnader mellan olika marknader. På den nästa största marknaden i världen, Japan, som traditionellt också är en stark independentmarknad, kunde man se en liten minskning av intäkter. Men indies stod ändå för hela 63,3 procent av marknaden i Japan.
I USA ökade istället indiebolagens andel av marknaden med 37 procent, medan den i Sydkorea ökade med hela 89 procent. På andra stora marknader som t.ex. Storbritannien och Tyskland minskade indiebranschens andel av marknaden, trots att de totala intäkterna ökade i båda länderna.
Streaming driver ökningen av intäkter, under 2016 ökade streamingintäkterna till indies med över 80 procent globalt, och tillsammans med downloads stod digitalt för mer än hälften av de totala intäkterna.
Men Richard James Burgess, CEO på A2IM, den amerikanska paraplyorganisationen för indies, menar att det fortfarande finns mycket kvar att göra:
– It is truly gratifying to see both U.S. and global independent market share increase again. Even as we celebrate we must remain vigilant. We are fighting our way out of a deep hole created by copyright abusers and we have a long climb to get revenues for creators and producers back to where they should be.”
Hela rapporten finns att läsa här (PDF)
—–
Att jag är övertygad om att den mixade verkligheten är ett av de kommande stora stegen för musiken har förhoppningsvis inte undgått någon som råkar läsa mina små analyser och nyhetsuppdateringar. Jag tror att vi är precis i början av ett teknikskifte som inte bara kommer förändra musikens område, utan rätt mycket i vår vardag, och musiken har, precis som alltid, potentialen att finnas med i frontlinjen och driva den tekniska utvecklingen.
Under 2017 har olika aktörer i musikindustrin tagit steg för att ge sig in på den här nya marknaden, där det investeras stora mängder riskkapital. Nu kommer nyheten att Universal Music har ingått ett samarbete med WITHIN, ett amerikanskt bolag som med en halv miljard kronor i kapitalväskan vill vara med och skapa nästa generation musikupplevelser.
Bakom WITHIN står bl.a. Chris Milk, som gjort musikvideos till Kanye West, U2, Arcade Fire, Green Day, Johnny Cash, Modest Mouse och många fler. WITHIN har också gjort en VR-upplevelse för Leonhard Cohens ”Hallelujah”, samt andra interaktiva upplevelser.
Chris Milk säger:
– Jag var frustrerad över musikvideon som format eftersom, och det här är viktigt, musik är det mest upplevelsebaserade som finns. Musik fungerar som soundtracks för de viktigaste tillfällena i våra liv, på ett sätt som ingen annan konstform gör.
-Jag lade många år på att genom musikvideos försöka knäcka koden för hur videos skulle kunna bli lika råa eller nära upplevelsen som själva musiken. Det vi pratar om nu är något mycket mer än bara framtiden för musikvideos. Vi skapar ett nytt medie för mänskliga upplevelser, och det kommer att förändra allting.
Målet med samarbetet är att inte tänka på AR och VR som enbart ett sätt att förhöja upplevelsen på något som redan finns, utan tänka på det som ett helt nytt format, d.v.s. att producera och skapa musikinnehåll specifikt för de nya möjligheterna. Michele Anthony från Universal säger:
– Vi kommer att förflytta gränserna för hur publiken kommer uppleva musik, och skapa nya sätt för artister att bygga närmare relationer med sina fans.
Även om det inte blir någon revolution direkt över en natt, är det här ytterligare ett litet steg i utvecklingen. Tidigare i år ingick UMG även ett samarbetsavtal med MelodyVR, som också levererar VR-upplevelser kring musik. Samtidigt som VRTIFY satsar på att skapa en ny distributionsplattform för de nya formaten.
Hela utvecklingen med turnerande hologram, som t.ex. Dio och nästa år ABBA, är ytterligare steg som har med den här utvecklingen att göra. Det enda som egentligen fattas nu är att AR/VR-utrustningen fortsätter att bli mindre och billigare. Microsoft HoloLens, som just nu leder teknikracet kring den mer avancerade mixade verkligheten, är fortfarande dyra och lite otympliga.
Ett par Youtube-videos som inspiration:
- AHA – Take On Me (Gå in i videon)
- Music Everywhere (Lära sig spela instrument)
- VRTIFY (Plattform för distribution)
Daniel Johansson