26 oktober 2017

MUSIKSVERIGE Jämställd musikbransch fortfarande långt borta

Skriv en jämställdhetspolicy, engagera ditt företag i befintliga jämställdhetsinitiativ och anlita en jämställdhetskonsult. Så lyder Musiksveriges tips för hur företag kan snabba på utvecklingen mot en mer jämställd musikbransch. Förändringen går nämligen mycket långsamt.

Under 2017 har Musiksverige drivit ett jämställdhetsprojekt, för att identifiera problematiska strukturer i musikbranschen och hjälpa företag att förändra dem. Statistik från SCB som visar representation i styrelser och på vd-poster i musikbranschen uppdelat efter kön och bakgrund (utrikes/inrikes födda), visar att mycket lite hänt mellan åren 2007 och 2015. Förändringen i näringslivet som helhet ökar dessutom något snabbare än i musikbranschen.

 *)
• Könsfördelningsstatistiken från SCB visar enbart könen kvinna/man
• Med inrikes bakgrund menas en person som är inrikes född med båda föräldrar födda inrikes
• Med utrikes bakgrund menas en person som är utrikes född, är inrikes född med båda föräldrar födda utrikes, eller är inrikes född med en förälder född inrikes och en förälder född utrikes.

I en uppföljande rapport har Musiksveriges Linda Portnoff och Sofia Thurn nu sammanfattat vad som framkommit under projektets olika delar. I ett första steg arrangerades fokusgrupper med modererade samtal där representanter för musikbranschen deltog. Frågor som dryftades var bl a  jämställdhet på alla positioner, styrelsearbete, lön, sexuella trakasserier, attityder och beslutsprocesser.

Frågan ”Är musikbranschen jämställd” fick bl a svaren:

 ”En bransch är inte jämställd förrän det finns representation på alla roller”

”Jag tycker det har gått bakåt. Tidigare blev tjejer välkomnade i branschen. Med bra manliga chefer som öppnade dörrar.”

”Det är en dålig jämställdhet överlag. Men tänket och medvetenheten finns där hos väldigt många.”

”Det har blivit bättre men vi har en bit kvar. Det är en väldigt grabbig bransch generellt.”

Projektets andra steg var ett seminarium, där några av de vd:ar som driver både indie och majorbolag i Sverige deltog. Här diskuterades frågor som rör attityder på arbetsplatsen, skillnad i lönenivåer mellan kvinnor och män, förändring över tid, rekryteringar, beslutsprocesser och mycket annat. Goda exempel från näringslivet togs upp, såsom IKEA, som systematiskt arbetat med jämställdhetsfrågor under 15 års tid och strävat efter en jämlik könsfördelning på ledande poster och nyckelpositioner

Linda Portnoff och Sofia Thurn konstaterar i sin rapport att förändringsviljan i branschen finns. Men ”en vilja till förändring måste dock förankras i en strukturförändring för att det ska visa resultat framöver. Det kräver ett mer systematiskt arbete än enbart ren förändringsvilja.”

De skriver också:

”Något vi samtalade om på seminariet i våras och även i fokusgrupperna, är hur viktigt det är att musikbranschen speglar musiklyssnandet, musikskapandet, och samhället i stort. På sikt kommer detta ge oss en mer hållbar musikbransch.”

Rapporten ger tre konkreta tips till företag i musikbranschen:

* Skriv en jämställdhetspolicy med tydliga mål som ni sedan systematiskt arbetar utifrån som en del av ordinarie verksamhet.

* Engagera ditt företag i något av de redan befintliga initiativ som pågår som kan hjälpa till att förändra strukturer i musikbranschen.

* Engagera en jämställdhetskonsult till ditt företag som kan hjälpa till att sätta upp en strategi för just din arbetsplats.

Christel Valsinger 

 

 

 

 

 

Etiketter: #Musiksverige